حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در جلسه مطبوعاتی خود درباره تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت که با این امر برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوش‌آبادی در این باره گفت: «هیچ‌گونه ارتباط و رابطه رسمی بین دستگاه‌های دولتی با شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد و هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند و اگر به این کار مبادرت کنند با آن‌ها برخورد می‌شود؛ اما اگر این تبلیغ‌ها از سوی خود شبکه‌های ماهواره‌ای و با هدف تبلیغ و جذب مخاطب بیشتر باشد، هیچ مسوولیتی متوجه دستگاه‌های دولتی و هنرمندان ما نیست. ما شاهد بودیم برخی هنرمندان ما با تبلیغ فیلم‌های‌شان در شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف بودند و به آن اعتراض کرده‌اند.»

او تأکید کرد: «انتساب این تبلیغ‌ها به وزارت ارشاد کذب و بی‌اساس است و شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور که سابقه عناد با نظام را دارند، هیچ مجوزی از سوی وزارت ارشاد برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی ندارند. همچنین اگر اثبات شود هنرمندان در این تبلیغات با آن‌ها همکاری داشته‌اند، با آن‌ها برخورد می‌شود.»

او همچنین گفت که رسانه‌ها باید در انتقال درست اخبار دقت کنند: «وابستگی مستقیم مطبوعات و رسانه‌ها به دولت، به اصل آزادی و استقلال خبری آنها لطمه می‌زند. دولت با توجه به اصل 24 قانون اساسی به فعالیت مسوولانه مطبوعات احترام می‌گذارد و به اجرای آن پایبند است. مطبوعات باید در راستای روند تکامل انقلاب اسلامی و در خدمت اشاعه فرهنگ ناب ایرانی اسلامی باشند و در این زمینه از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت بهره بگیرند و از اشاعه و ترویج خصلت‌های تخریبی و ضد فرهنگی پرهیز کنند.»

او با اشاره به برخی نکاتی که رسانه‌ها باید آن‌ها را رعایت کنند، اظهار کرد: «عدم انتشار محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی و اهانت به اسلام و مقدسات آن، عدم تخریب هویت ملی و تمسخر باورها، آیین‌ها و زبان‌های قومی و اقلیت‌های دینی، عدم تمسخر و تضعیف روح ملی و وطن‌پرستی و ایجاد روحیه یأس و خودباختگی در برابر فرهنگ غرب و تمدن ایرانی - اسلامی و واگرایی، عدم ترویج مادی‌گرایی فلسفی و اخلاقی و جریان‌های فکری مخالف با جهان‌بینی اسلامی، عدم ترویج ناهنجاری‌های اسلامی و اشاعه خرده‌فرهنگ‌های مغایر با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، عدم تبلیغ فرقه‌های انحرافی و عرفان‌های کاذب و سبک‌های زندگی مخالف با شرعیت اسلامی،‌ عدم ترویج و تبلیغ عقاید و نمادهای فرقه‌های ضاله مانند بهاییت، وهابیت، سلفی‌گری، شیطان‌پرستی، عدم تبلیغ گروه‌های منحرف و فریبکار، عدم اشاعه منکرات و محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی و عدم تضعیف نظام و ضدیت با استقلال کشور از مواردی است که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.»

سخنگوی وزیر ارشاد با بیان این‌که نباید در رسانه‌ها نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی توهین، تخریب، افترا و هجو صورت بگیرد، اظهار کرد: «نشر اکاذیب و محتوای خلاف واقع و تحریف حقایق مسلم دینی نباید در رسانه‌ها دیده شود. روشن کردن افکار عمومی و بالا بردن سطح دانش و معلومات مردم و حمایت از منافع ملی و حفظ و تحکیم همبستگی ملی از رسالت‌های مطبوعات است. مبارزه با مظاهر فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضایل اخلاقی از مصادیق عدم رعایت این رسالت است.»

نوش‌آبادی همچنین گفت که کماکان مصلی بهترین محل برگزاری نمایشگاه است: «مصلا بهترین گزینه برای نمایشگاه کتاب است: «این انتخاب، بهترین تصمیم بود چون دسترسی آسان و فضای مناسب آن باعث شده مردم راحت‌تر از نمایشگاه کتاب دیدن کنند؛ اما چنانچه مکان مناسب‌تر و با امتیاز بیشتری با امکان دسترسی راحت‌تر و امن‌تر پیدا کنیم، آن مکان را برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر خواهیم گرفت. سیاست دولت برای برگزاری این نمایشگاه، استفاده از یک نقطه مناسب و بهینه برای دسترسی راحت مردم است.»

او همچنین بیان کرد: «هر سال کتاب‌های جدیدی در این نمایشگاه عرضه می‌شود و انتظارات بیشتری را به‌وجود می‌آورد و این، یک امر بدیهی است که هر سال روی بالا رفتن کیفیت و کمیت کتاب‌ها تمرکز کنیم. امسال فضای نمایشگاه نسبت به سال‌های دیگر با نشاط‌ تر و پررونق‌تر خواهد بود. این نمایشگاه یک رخداد فرهنگی، ملی و بین‌المللی و میعادگاهی برای مردم و اصحاب فرهنگ و قلم است که با آخرین دستاوردهای حوزه نشر آشنا شوند.»

سخنگوی وزارت ارشاد اظهار امیدواری کرد که مقام معظم رهبری امسال از نمایشگاه کتاب دیدن کند و درباره برخورد با آثار ضد ارزشی در نمایشگاه نیز گفت: «حتما ناشران، آگاه و توجیه هستند که چه کتاب‌هایی را در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور در نمایشگاه عرضه و از ورود کتاب‌هایی که کمترین زاویه را با این سیاست‌ها دارند، جلوگیری کنند. البته با وجود توصیه‌ها، تأکیدات و بخشنامه‌ها اگر اثری خلاف موازین تعیین‌شده وارد نمایشگاه شود مثل سال گذشته با آن‌ها برخورد و از نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود.»

او به لزوم سامان‌دهی عرضه بن‌های نمایشگاه اشاره کرد و افزود: «واگذاری این بن‌ها باید سامان‌دهی شود تا به‌دست افرادی برسد که می‌خواهند کتاب تهیه کنند و بخوانند. شاهد هستیم که گاهی بن‌ها به‌دست افرادی می‌رسد که فرهنگی نیستند و از این بن‌ها گاهی برای داد و ستد هم استفاده می‌شود. این اتفاقات تخلف است و اگر بتوانیم بن‌های الکترونیک را برای پیگیری آن‌ها در نمایشگاه عرضه کنیم، اتفاق خوبی در این زمینه می‌افتد.»

نوش‌آبادی به تعیین مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد پیش از آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب اشاره و اظهار کرد: «از بین گزینه‌ها، گزینه نهایی برای این سمت مشخص شده و طبق تصمیم‌گیری شخص وزیر ارشاد، مدیر اداره کتاب در چند روز آینده معرفی می‌شود.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =