تشریح فعالیت های توسعه ای در سقز از زبان شهردار و رئیس شورا

شهردار و رئیس شورای شهر سقز در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی شهرستان سقز بدهی های کامل شهرداری را در حوزه های مختلف، برابر آخرین وضعیت مالی و برابر مدارک و مستندات، غیر از مجتمع تجاری گولان(اوراق مشارکت) تاکنون 15 میلیارد و 390 میلیون تومان اعلام نمودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، نشست خبری شهردار، ریاست شورای شهر، معاونین و مدیران شهرداری سقز با خبرنگاران رسانه های جمعی برگزار شد و طی آن عملکرد و اقدامات شهرداری و شورای شهر، بیلان کاری و مالی، توسعه شهری، سرمایه گذاری های انجام شده، اقدامات انجام شده برای افزایش سرمایه های غیرمنقول شهرداری و... مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

به گزارش خبر آنلاین از سقز؛ در ابتدای نشست ضیاالدین نعمانی شهردار سقز نقش رسانه ها را در تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی شفاف موثر و اساسی خواند و گفت: تعامل مناسبی بین شهرداری و رسانه ها در چند سال گذشته، موجب پیشرفت کارها و تعامل بهتر با مردم شده است.

بدهی شهرداری سقز 15 میلیارد و 390 میلیون تومان است

نعمانی در ابتدای سخنان خود به مقوله بدهی های شهرداری سقز به صورت مبسوط پرداخت و با ارئه آمار و مستندات اعلامی از سوی معاونین و مدیران، گفت: برابر آخرین وضعیت مالی و برابر مدارک و مستندات، غیر از مجتمع تجاری گولان(اوراق مشارکت)، میزان بدهی شهرداری سقز تا این تاریخ، 15 میلیارد و 390 میلیون تومان است که در این آمار تمامی تعهدات و چک های مدت دار شهرداری، مالیات و... دیده شده است.
تشریح وضعیت مجتمع تجاری گولان و اوراق مشارکت

شهردار سقز به پروژه "مجتمع تجاری گولان" و دریافت 20 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 1390 برای این طرح اشاره و گفت: از این 20 میلیارد تومان، مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان به حساب تامین سرمایه آرمان جهت کارهای تنخواه بازارگردانی اوراق مشارکت واریز شده بود، 5 میلیارد و 645 میلیون تومان آن بعنوان اضافه آورده شهرداری از 20 میلیارد کسر و به حساب شهرداری در آن زمان واریز شده است

نعمانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: شرکت فوریو تحت عنوان مشارکت در این پروژه بجای مشاور با آن، قرارداد بسته شده بود، درتحویل نقشه ها تاخیر زمانی 2 ساله داشته که با مشخصات و طرح اجرایی نیز همخوانی نداشت و پیش بینی مشارکت 6 میلیاردی این شرکت در پروژه انجام شده بود که البته غیر از تهیه نقشه، آنهم فاز به فاز، هیچ کار و مشارکتی انجام نداده بود و اقدامات آنها راهگشا نبود، لذا پس از تلاش های فراوان، شرکت فوریو از این طرح حذف شد و خود شهرداری کار را ادامه داد.
شهردار سقز افزود: پیش بینی اولیه آن دوره برای ساخت مجتمع 20 میلیارد تومان تا پایان سال 94 بوده است، البته با توجه به مشکلات موجود، عملاً کارها با کندی پیش رفت و ما ادامه کار را با جدیت در سال 93 دنبال کردیم و تا پایان دیوارچینی و اسکلت حدود 24 میلیارد و 600 میلیون هزینه نموده ایم، از آن مرحله به سرمایه گذار بخش خصوصی با 60 درصد سهم شهرداری و 40 درصد سهم سرمایه گذار، واگذار شده و ادامه کار در حال انجام است.

تشریح پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری شهرداری سقز

شهردار سقز یکی از سرمایه گذاری های موفق سقز را ساخت مجتمع تجاری آزادی سقز عنوان کرد که شامل 92 مغازه بوده، که از این تعداد 24 مغازه به عنوان سهم شهرداری تعیین شد و پارکینگ آن با ظرفیت 60 ماشین بصورت سهم 50 درصدی شهرداری و سرمایه گذار تعیین شد.

رئیس شورای شهر سقز نیز در این رابطه گفت: ساخت مجتمع تجاری آزادی حدود 6 میلیارد تومان درآمدزایی داشت که از این محل برای ساخت پل بلوار کردستان هزینه شد

شهردار سقز درخصوص چگونگی ساخت و واگذاری تقاطع غیرهم سطح بلوار کردستان گفت: مطالعاتی درخصوص وضعیت ترافیک و 3 تقاطع شهر سقز یعنی: بلوار کردستان، بلوار انقلاب و قوخ توسط شرکت مشاوره شمسینه راه تبریز انجام گرفت و بعد از این مطالعات، کارهای کارشناسی و تصویب شورای ترافیک شهرستان سقز، ساخت پل بلوار کردستان در دستور کار قرار گرفت که پس از اعلام فراخوان، یک نفر برنده شد، اما بدلیل عدم تمایل برای انجام پروژه از مناقصه انصراف داد و مبلغ 271 میلیون تومان وثیقه وی به نفع شهرداری ضبط شد و سپس پروژه به برنده دوم مناقصه یعنی شرکت پاسارگاد واگذار شد.

ضیالدین نعمانی یادآور شد: این واگذاری و قیمت براساس برآوردهای کارشناسی بوده و برخی حاشیه سازی ها مبنی بر کم کردن 3 میلیارد تومانی احداث پروژه با دخالت برخی اعضای شورا واقعیت ندارد و تنها به پیشنهاد شهرداری قبل از اجرای پروژه تعداد دهنه ها از 6 به 4 کاهش یافت و به تبع آن نیز قیمت برآوردی کاهش یافت.
ساخت پل که وه سوار نماد پویایی مدیریت شهری است

وی به ساخت پل "که وه سوار" به طول 350 متر و عرض 21 متر بر روی
رودخانه مرکزی سقز، اشاره و گفت: تسهیل در حمل و نقل عمومی و تردد شهروندانپشهروندان، روان سازی ترفیک، زیباسازی سیمای شهری و... از مزایای ساخت این پل است، که با تصویب شورای شهر و تایید فرمانداری ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

نعمانی افزود: برای ساخت آن یک پلاک زمین به مساحت 1800 متر مربع در جوار سازمان آتش نشانی در نظر گرفته شد که ارزش زمین مذکور پس از فراخوان عمومی و برآورد کارشناسی حدود 8 میلیارد و 300 تومان تعیین شد و پس از فراخوان عمومی جهت ساخت پل، شرکت پاسارگاد با قیمت پیشنهادی 11 میلیارد و 200 میلیون تومان برنده شد و متعهد شد از طریق واگذاری املاک از طریق فراخوان این کار را انجام دهد.
شهردار سقز خاطرنشان ساخت: عملیات اجرایی پل در مرداد 95 شروع و در اردیبهشت 96 یعنی در 8 ماه کاری به پایان رسید و این نشان از پویایی و مدیریت مناسب کارهای عمرانی در سقز دارد.

درآمدزایی 8 میلیاردی برای شهرداری در مغازه های جنب تره بار
نعمانی با اشاره به سایر پروژه موفق سرمایه گذاری در شهرداری سقز گفت: ساخت مغازه های جنب تره بار بصورت مشارکتی پس از فراخوان عمومی توسط سرمایه گذار انجام شده و حدود 8 میلیارد تومان درآمدزایی برای شهرداری دارد.

وی افزود: همچنین 42 دهنه مغازه در خیابان دکتر خالدی بصورت 100 درصد مالکیت شهرداری، 4 دهنه مغازه و واحد اداری در آرامستان آیچی و احداث اصطبل و انبار چرم کشتارگاه توسط سرمایه گذار فوق ساخته شده است، که برای ساخت این مجموعه ها، جمعاً 15 مغازه جنب تره بار به سرمایه گذار واگذار شده است.

ترمینال مجهز و مدرن سقز، در عین ریاضت اقتصادی اجرا شد
شهردار سقز به ضرورت ساخت ترمینال سقز با عنایت به قدمت و توریست پذیر بودن شهر سقز و لزوم ارائه خدمات مناسب به شهروندان، رانندگان و شاغلین در بخش حمل و نقل، گفت: برای ساخت این طرح، 30 میلیارد ریال هزینه شده است و ساختمان جدید پایانه مسافربری سقز، در 2 طبقه با سه هزار و 654 متر مربع زیربنا که طبقه یک ترمینال با 2 هزار 465 متر مربع زیر بنا دارای 12 اتاق(غرفه) برای تعاونی ها و 12 مغازه تجاری شامل: آرایشگاه، قنادی، پست پیشتاز، بانک، لوازم بهداشتی، اتاق های مطالعه، تغذیه، سالن انتظار مسافرین، سرویس های بهداشتی و بخش های دیگری است.

به گفته وی طبقه دوم آن نیز با هزار و 200 متر مربع زیربنا دارای اتاق های راهنمایی و رانندگی، کلانتری، مدیریت، استراحتگاه رانندگان، نمازخانه، رستوران، بیمه و چند بخش دیگر است، که با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد ریال ساخته شده است، که منتظر توافق با تعاونی ها جهت استقرار آنان می باشیم.

نعمانی همچنین به ساخت پل 2 طبقه فرهنگی- تجاری برروی چم سقز، ساختمان پزشکان و مجتمع مسکونی، ساخت شهرک صنوف آلاینده شماره 2 اشاره و گفت: از محل صنوف آلاینده 102 مغازه به شهرداری واگذار که بالغ بر 4 میلیارد تومان درآمد برای شهرداری دارد.

الحاق 295 هکتار و تازآباد به محدوده شهری دستاوردی بزرگ برای سقز

شهردار سقز به الحاق 295 هکتار زمین و محله تازآباد به محدوده شهری بعنوان 2 دستاورد مهم و ارزنده برای شهرداری و شهروندان سقزی در سال 94 اشاره و گفت: تمامی کارها و توافقات با تعاونی ها انجام شده و این منبع درآمد مناسبی برای شهرداری در سال های آتی خواهد بود.
وی با اشاره به شروع برخی پروژه های شهرداری در حاشیه رودخانه سقز نظیر: هتل، مجتمع گولان، پل 2 طبقه تجاری ـ فرهنگی و ... گفت: حاشیه رودخانه در اختیار امور آب بوده و هر گونه اقدامی باید با مجوز آنها صورت بگیرد، که البته ما درخواست داده ایم که در اختیار ما جهت اجرای پروژه های تفریحی قرار بگیرد. ساخت دریاچه مصنوعی در این محل با توجه به شروع آبگیری سد چراغویس می تواند از طرح های مناسب باشد.

توسعه فضای سبز و نوسازی و اسفالت معابر

نعمانی به برخی دیگر از فعالیت ها و اقدامات انجام شده برای توسعه شهری اشاره و افزود: احداث و تجهیز 12 بوستان و پارک محله ای و فاز 1 پارک تپه مالان، انجام 250 هزار متر بلوک فرش و پیاده روسازی، اسفالت 650 هزار متر مربع در سطح شهر، 80 هزار متر جدول کاری از جمله اقدامات صورت گرفته سال 93 تا ابتدای سال 96 می باشد.

وی نبود اعتبارات استانی و ملی را یکی از مهمترین مشکلات این دوره شهرداری بیان نمود و گفت: این در حالیست که در دوره قبل پروژه های شهری دارای اعتبارات استانی و ملی بودند.

شهردار سقز نیز در مورد بلوار 45 متری و تملک زمین های مسیر گفت: حدود 1500 متر از این مسیر تملک شده و یا در حال انجام است و 1500 متر دیگر نیز متعلق به برخی مالکین است که تاکنون با شهرداری توافق نکرده اند، عملیات اجرایی پل پیشرفت مناسبی داشته و این کار باید با جدیت صورت بگیرد که البته نیازمند همراهی مالکین محترم می باشد.

نعمانی افزود: اصلاح هندسی تقاطع های سطح شهر با هماهنگی شورای ترافیک و ساماندهی ورودی شهر سقز از طرف بوکان نیز انجام شد

برنامه های در دست اجر

وی یادآور شد: توافق جهت ساخت مجسمه آزادی برای میدان آزادی توسط هنرمند هادی ضیاالدینی، ساخت ایستگاه شماره 4 آتش نشانی، پیگیری انتقال چوبداران از محله تازآباد، تملک زمین های حاشیه پارک گولان، پیگیری جذب اعتبارات استانی جهت تکمیل مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری و... از دیگر کارهای در دست اجرای شهرداری بوده که در سال جاری پیگیری و انجام خواهند شد.

تشریح فعالیت های فرهنگی، ورزشی و حمایتی شورای شهر و شهرداری سقز

سپس رئیس شورای شهر سقز به فعالیت های عمومی این نهاد در حمایت از فعالیت های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و... اشاره و گفت: حمایت از خرید بیش از 20 هزار جلد کتاب نویسندگان بومی، مساعدت جهت اعزام ورزشکاران به مسابقات استانی و کشوری و حتی خارج از کشور (بالای 90 درصد) و هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان، حمایت از انجمن های علمی، فرهنگی و هنری، کمک به کمپ های ترک اعتیاد، حمایت از برگزاری جشنواره های فرهنگی- هنری همچون: جشنواره تئاتر کردی، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه شهروند و همایش موسیقی کردی، کمک حدود 200 میلیون تومانی به نیازمندان از محل ماده 17، کمک به ادارات و نهادهای عمومی برای برگزاری برنامه های عمومی و عام المنفعه، ایجاد بوستان معلولین و نیز کمک به اعزام معلولین به جشنواره ها و برنامه های مختلف استانی و کشوری، حمایت از برنامه های مختلف کمیته امداد، سرای سالمندان، کودکان بی سرپرست، سمن های خیریه و...از جمله این فعالیت ها بوده است.

راه یابی تیم فوتبال نوجوانان به لیگ برتر کشوری

وی ضمن تشریح فعالیت های باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری سقز گفت: صعود تیم فوتبال نوجوانان شهرداری سقز به لیگ برتر فوتبال کشور از جمله افخارات ارزنده در این عرصه می باشد.
مساعدت جهت بازسازی قازاخانه
باقی رحمان پور در مورد بازسازی و ساخت مجتمع تجاری در محل قازاخانه گفت: با توجه به ناایمن بودن مغازه های قازاخانه، پِیگیری های لازم از سوی شهرداری و شورای شهر برای ساخت مجتمع جدید صورت گرفت و هزینه صدور جواز ساخت را از 6 میلیارد تومان به 2 میلیارد تومان کاهش دادیم، اما در ساخت و تقسیم مغازه ها، ما دخالتی نداریم و کلیه کارها توسط هیات مدیره و با هماهنگی اصناف صورت می گیرد.

وی افزود: زمین در اصل متعلق به شهرداری بوده و ما اعلام کردیم در صورت ساخت آن را بصورت سرقفلی در اختیار مغازه داران قرار می دهیم.

تشکر از همراهی و حمایت مردم و مسئولان

در پایان این نشست شهردار و رئیس شورای شهر سقز از حمایت و همراهی اعضای شورای شهر، معاونین و مجموعه شهرداری، استانداری کردستان، فرمانداری ویژه شهرستان سقز، نماینده سقز و بانه، معتمدین و فعالان عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، سرمایه گذاران، شهروندان و اصحاب رسانه تشکر و قدردانی نمودند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 665009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =