ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور سابق یمن همزمان با بیست و هفتمین سالروز وحدت یمن، خواهان برگزاری همه‌پرسی برای دیدن نظر مردم درباره وحدت این کشور شد.

به گزارش روزنامه مستقل رأی الیوم، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن در دیدار با رهبران حزب کنگره ملی در صنعا همزمان با بیست و هفتمین سالروز وحدت یمن گفت: این تصمیم به دست جنبش جدایی‌طلبان جنوب است. ما از رهبران این جنبش می‌خواهیم درباره اصلاح روند وحدت و برگزاری همه‌پرسی برای مردم یمن به مذاکره بپردازند.

وی افزود: تصمیم به دست مردم است. تصمیم به دست شما نیست چراکه ما وحدت را محقق کردیم و درباره وحدت در تمامی یمن همه‌پرسی برگزار کردیم. عقب‌نشینی از وحدت ارتداد محسوب می‌شود همانگونه که انسان از دین برمی‌گردد. مردم ما متحد هستند. جنبش جدایی طلبان یک جنبش جدایی‌طلب است نه مردم جنوب.

عبدالله صالح گفت: مداخله ایران در یمن کذب است. ما از آمریکا می‌خواهیم درباره موضوع مداخله ایران در یمن تحقیق کند. هیچ گونه مداخله‌ای از سوی ایران وجود ندارد.

از سوی دیگر هزاران تن از هواداران جدایی جنوب یمن در شهر عدن تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعار "استقلال هدف ماست" تشکیل قدرت موازی را تأیید کردند.

اخیرا عیدروس الزبیدی، استاندار سابق عدن که از سوی عبد ربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی برکنار شده بود، از تشکیل شورای انتقالی در جنوب یمن برای اداره امور استان‌های جنوبی خبر داده بود.

در همین راستا منصورهادی نیز به مناسبت بیست و هفتمین سالروز وحدت یمن گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد یمن به دولت‌های کوچک تقسیم شود. برگزاری مراسم این عید بیان والایی از رؤیای بزرگی است که مردم یمن به خاطر آن قربانی دادند.

وی گفت: اخیرا و درحالی که ما در آستانه بازپس‌گیری دولت هستیم برخی صحبت از ایجاد دودستگی در وحدت بمن می‌کنند، این‌ها تلاشی برای خدمت به حوثی‌ها و صالح و طرح شکست‌خورده آن‌هاست.

منصورهادی تأکید کرد: یمن فدرال ساختاری است که مردم یمن خود آن را انتخاب کردند و به عنوان یک راهکار نمونه آن را پذیرفتند.

وی از کشورهای ائتلاف عربی قدردانی کرد و گفت: آن‌ها گام بزرگی را در پایان دادن به کودتا و مقابله با طرح ایران و بازپس‌گیری حکومت یمن و حفظ وحدت آن ایفا کردند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =