۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

ایسنا نوشت: در دومین روز عملیات ارتش عراق برای پاکسازی کامل شهر موصل نیروهای عراقی توانستند وارد محله‌های الشفا و الزنجیلی شوند و به این ترتیب تنها منطقه "موصل قدیم" تحت سیطره داعش باقی مانده؛ محله‌ای که با توجه به بافت متراکم آن، احتمالا شدیدترین درگیری‌های که نیروهای عراقی تاکنون شاهد آن بوده‌اند را به آنها تحمیل می‌کند.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، نیروهای عراقی روز گذشته عملیات نهایی خود برای پاکسازی کامل شهر موصل را آغاز کردند تا چهار محله باقی مانده در غرب این شهر را نیز از کنترل گروه‌ تروریستی داعش خارج کنند.

در پی حملات روز گذشته و پیشروی ارتش در مناطق شمالی بخش تحت کنترل داعش، نیروهای عراقی وارد محله‌های الشفاء و الزنجیلی شدند و می‌توان این محله‌ها را آزاد شده خواند گرچه هنوز درگیری‌ها در این مناطق ادامه دارد. داعشی‌ها نیز با دادن 29 تلفات به محله "موصل قدیم" عقب نشینی کرده‌اند.

اکنون داعشی‌ها تنها محله موصل قدیم را به طور کامل در اختیار داردند که از اهمیت استراتژیکی برخوردارد است و پیش‌بینی می‌شود شدیدترین درگیری‌های عملیات آزادسازی موصل در این منطقه باشد.

با توجه به بافت متراکم و قدیمی محله موصل قدیم که تنها چند خیابان با قابلیت تردد خودرو در آن وجود دارد، و نیز تعداد زیاد غیرنظامیان در این منطقه نسبتا بزرگ که داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، پیش‌بینی زمان لازم برای آزادی محله بسیار دشورا است.

همچنین داعشی‌ها با عقب نشینی تدریجی از بقیه مناطق موصل خود و خانواده‌هایشان اکنون در محله موصل قدیم محاصره شده‌اند و جنگ در این محله جنگ برای بقا است و داعشی‌ها عملا چیزی برای از دست دادن ندارند که همین موضوع احتمال افزایش تلفات غیر نظامی را به شدت افزایش داده است.
نقشه مناطق باقی مانده در دست داعش و مناطقی که از دیروز آزاد شده یا در حال پاکسازی است

با تمام این دشواری‌ها نیروهای عراقی هم آمار دقیقی از تعداد داعشی‌های که به محله موصل قدیم عقب نشینی کرده‌اند، ندارند. گرچه گفته می‌شود بین 350 تا 400 داعشی به این منطقه خزیده‌اند اما با توجه به تجربیات جنگ در محله‌های دیگر موصل نمی‌توان به این آمار اطمینان کرد. چندی پیش در یکی از محله‌های غربی موصل ارتش عراق با این تصور که به مصاف 180 تا 200 تروریست داعشی می‌رود تا پایان آزادسازی آن محله بیش از هزار داعشی را از پای درآورده بود.

ارتش عراق خوش‌بین است که در نیمه اول ماه آتی میلادی کار داعش در موصل را یکسره کند و آزادی کامل این شهر را رسما اعلام کند. با این حال هم محافل داخلی و هم ناظران بین‌المللی اصرار دارند که سرعت در اعلام آزادی موصل نباید تلفات غیر نظامی را افزایش دهد.

نیروهای عراقی روز گذشته توانستند یکی از دو پل باقی مانده در دست داعش را که به "پل سوم" مشهور است، آزاد کنند. اکنون تنها پل پنجم در کنترل داعش باقی مانده است گرچه این پل نیز در حملات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا منهدم شده است.

نیروهای عراقی از سه طرف شمال، جنوب و غرب در تلاش هستند که وارد محله موصل قدیم شوند، منابع نظامی می‌گویند بالگردهای ارتش عراق، پهپادهای آمریکا و جنگنده‌های دو طرف یک لحظه از آسمان منطقه دور نمی‌شوند و کوچکترین تحرک داعشی‌ها را زیر نظر دارند.

حملات انتحاری و تکتیراندازها با توجه به کوچه‌ها تنگ و باریک این محله مهمترین سلاح داعش هستند و ارتش عراق را با مشکل جدی مواجه کرده است. به ویژه آنکه امکان استفاده از حملات هوایی برای مقابله با عملیات انتحاری داعش نیز وجود ندارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    0 0
    شش ماهه ميگن در يك قدمي شانس اوردن دو قدمي نيستن
    • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      0 0
      دوست عزیز توی جنگ یک قدم خیلی زیاد هست
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      1 0
      دوست عزيز شما ظاهرا" حريفان و بهتر بگويم درندگان نفهم و از جان سير داعشى كه به هيچ اصولى پايبند نيستند و در اين مورد خاص همانطور كه اشاره شد هيچ چيزى براى از دست دادن ندارند و انتخاب بين عدم موجوديت و يا هلاكتشان كه على القاعده و البته هردو يك معنا را ميدهند رو نميدونى چيه كه اينگونه نظر ميدى