ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور مصر تأکید کرد که مسئله جزایر تیران و صنافیر که دادگاه حکم تعلق آن به عربستان را صادر کرده، مسئله‌ای تمام شده است و مصر در این باره ترسی ندارد. این در حالی است که روز سه شنبه دادگاه اداری مصر احکام قضایی سابق درباره این توافق را باطل کرد.

به گزارش سایت ارم نیوز، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در مراسم افطار سالانه‌ای که در مقر ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، گفت: ما نمی‌خواهیم به یکدیگر شک داشته باشیم و به دیگران خیانت کنیم. مصری‌ها در سایه خطری که همچنان وجود دارد برای نجات وطن تلاش می‌کنند.

وی گفت که مشاورانش به وی توصیه کرده‌اند درباره توافق‌نامه تیران و صنافیر دیگر صحبتی نکند اما او اصرار دارد که شهروندان را آگاه و روشن کند.

سیسی تأکید کرد: در سایه ادامه دفاع از وطن خطر همچنان موجود است. خطر تنها در تروریسم نیست بلکه شرایط اقتصادی نیز هست.

وی گفت: دستگاه‌های ذیربط اسناد و مدارکی در اختیار دارند که میزان حمایت مالی برخی کشورها از عناصر و گروه‌های تروریستی را میلیاردها پوند برآورد کرده است. ما با جدیت به مقابله با کشورهایی می‌پردازیم که می‌خواهند به کشور ما لطمه بزنند مصر هرگز درباره تلاش کشورهای حامی تروریسم برای انهدام مصر یا کشورهای عربی دیگر سستی نخواهد کرد.

با اینکه سیسی به نام کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، اشاره نکرده است اما تحلیلگران می‌گویند اظهارات وی به تنش دوحه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله مصر بازمی‌گردد.

سیسی گفت: باید با کسانی که از تروریسم حمایت می‌کنند با جدیت برخورد شود.

در همین حال روز سه شنبه یک دادگاه اداری مصر حکم‌های قضایی سابق مبنی بر تعلق جزایر تیران و صنافیر به عربستان را باطل اعلام کرد. این جندمین باری است که اینتوافقنامه توسط دادگاه اداری باطل اعلام می‌شود.

دولت مصر آوریل ۲۰۱۶ اعلام کرد که جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان هستند؛ موضوعی که اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و به دنبال آن پرونده این جزایر با تلاش مخالفان به دادگاه منتقل شد.

در ادامه این روند قضایی دادگاه عالی اداری مصر ۱۶ ژانویه این توافق‌نامه را باطل اعلام کرد اما دادگاه امور فوریتی قاهره آوریل گذشته اعلام کرد که این توافق‌نامه معتبر است.

پارلمان مصر نیز ۱۴ ژوئن جاری با توافق‌نامه‌ای که به ریاض حق حاکمیت درباره جزایر تیران و صنافیر را می‌دهد موافقت کرد. این توافق‌نامه در انتظار موافقت رئیس‌جمهور است تا اجرایی شود.

از سوی دیگر کمال عامر، رئیس کمیته دفاع و امنیت ملی در پارلمان مصر اعلام کرد که با تحویل جزایر تیران و صنافیر به عربستان تعهدات مصر در معاهده صلح با اسرائیل به عربستان منتقل خواهد شد.

عامر گفت: با امضای توافق‌نامه صلح جزایر تیران و صنافیر جزو منطقه(ج) هستند و نیروهایی با تابعیت‌های مختلف وارد این دو جزیره شده‌اند به این معنا که اکنون نیروهای مصری در اینجا نیستند.

چهارشنبه گذشته پارلمان مصر به صورت نهایی با توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان موافقت کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =