در قانون جدید حدود اختیارات شوراهای حل اختلاف افزایش یافته است

کیا پاشا گفت : با اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف در سال 94 و اجرایی شدن آن از سال 95 تا کنون اختیارات بسیاری به شوراهای حل اختلاف داده شده است.

به گزارش خبر آنلاین،رییس شوراهای حل اختلاف استان البرز در نشست خبری مسئولان قضایی استان با اصحاب رسانه ، با اشاره به اصلاح قانون شورایهای حل اختلاف آن را فرصتی در جهت کاهش پرونده های ورودی به دادسراها دانست و افزود : بر اساس ماده 9 قانون جدید و صلاحیت هایی که داده شده برای پرونده ای منجر به سازش نشود در شوراهای حل اختلاف می توان رای صادر کرد و این مسئله با حضور قضاتی که از سوی دادگستری در شوراهای حل اختلاف حضور دارند صورت می گیرد.
وی با اشاره به حدود ارای صادره در دعاوی مالی اظهار داشت : در این دعاوی تا سقف 20 میلیون تومان می توان رای داد و شعبات اجرای احکام شوراهای حل اختلاف نیز آن را اجرایی می کنند.
کیا پاشا بخش دیگری را به صحبت در خصوص دعاوی خانواده اختصاص داد و گفت : بعضی از پرونده های این حوزه به شوراها ارجاع داده شده و مواردی چون مهریه ، نفقه و استرداد جهیزیه نیز در این شعبات بررسی می شود.
وی شعب شوراها را در دو حوزه صلحی و راء یی بر شمرد و ادامه داد : 97 شعبه حل اختلاف در استان البرز وجود دارد که ازین تعداد 85 شعبه رایی و 6 شعبه صلحی بوده و 6 شعب روستایی نیز وجود دارد .
رییس شورای حل اختلاف استان اعلام کرد : در سال 95 86875 پرونده دارد شوراهای استان شده که ازین تعداد 88416 پرونده مختومه و 51000 پرونده با صلح و سازش پایان یافته است.
وی تنوع قومیتی و طایفه ای در استان را ویژگی خاصی در خصوص نحوه کار در مجامع قضایی استان عنوان کرد و در ادامه گفت : شعب تخصصی شوراهای حل اختلاف نیز توانسته به موفقیت های خوبی دشضت پیدا کند و با فعال شدن این شعب در موقعیت های خاصی چون زندان های توانسته است به 4 پرونده قتل ورود کند که نتیجه آن 2 رضایت از قصاص و دو بخشش به شرط دیه بوده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =