«ماموستا»؛ روایت خاطرات امام جمعه پاوه از جنگ ایران و عراق

کتاب «ماموستا»، خاطرات ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه از روزهای انقلاب و رشادت‌های سرداران و شهیدان شیعه و سنی این شهر در دفاع از میهن اسلامی و انقلاب رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم شب خاطره در یادمان شهدای شهر پاوه با حضور با حضور سرهنگ سعید بهشتی فرمانده سپاه پاوه ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، محمد حمزه‌زاده قائم مقام رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قره‌داغی مدیر عامل انتشارات سوره مهر و محمدحسین قدمی، رزمندگان بومی حماسه ۲۶ مرداد ۵۸، رزمندگان اعزامی، خانواده معظم شهدا و حماسه‌سازان عملیات شکست حصر پاوه در محل یادمان شهدای پاوه برگزار شد.

حمزه زاده، قائم مقام رئیس حوزه هنری در این مراسم اظهار داشت: بیست و چند سال پیش وقتی به همراه جمعی از نویسندگان ادبیات پایداری به پاوه آمدیم با ملا قادر قادری دیدار کردیم. او در آن ایام نیز با نگاه بلند خود به ما توصیه و تاکید کرد که نویسندگان رسالت نقل تاریخ را برای جوانان بر عهده دارند تا جوانان را از رشادت‌های مردمانشان بهره‌مند کنند.

او گفت:‌ امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا جوانان نسبت به تاریخ شهر پاوه احساس غرور کنند و کشور و آینده را سرافراز کنند.

ملتی که تاریخ نداشته باشد هویت ندارد

ماموستا ملاقادر قادری با گرامی داشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: برای رهبر معظم انقلاب از درگاه خداوند متعال سلامتی و توفیق آرزومندم. تمام تلاش‌های انجام گرفته برای سالروز پاوه بر عهده سرهنگ بهشتی فرمانده سپاه بوده است.

امام جمعه پاوه بیان کرد: قرآن کریم می‌فرماید خاطره گذشته و آثار گذشته را برای نسل آینده بیان کنید که امید است نسل آینده از خاطرات آن درس و عبرت گیرد.

ماموستا قادری افزود: شهرستان پاوه شامل هفت شهر است که ۶۱ هزار جمعیت دارد و ۶۵۰ شهید از بهترین فرزندان رشید این شهرستان، تقدیم اسلام شدند. ۹۴ مسجد و ۸۴ کیلومتر مرز با عراق در این منطقه وجود دارد. عمده فعالیت‌های مردم مربوط به مرز و مقداری نیز کشاورزی است. مذهب مردم منطقه شافعی و محب اهل بیت‌اند که زبان کردی دارند. مردم این سرزمین به گفته مقام معظم رهبری خوش فکر هستند.

او با ذکر خاطره‌ای ادامه داد: روز پنج شنبه ۱۸ مرداد ۵۸ مصادف با رمضان یک حادثه ساختگی در شهر پاوه درست شد که باعث تحریک جوانان شهرستان شهر در مخالفت با نیروهای ضد انقلاب شد. یک تحصن در فرمانداری پاوه انجام شد؛ متحصنین که از جوانان انقلابی بودند سه خواسته داشتند. مصدود شدن مرزها، برقراری امنیت در مسیر پاوه به کرمانشاه و جمع آوری بازار اسلحه.

قادری گفت: جمعه ۱۹ مرداد در فرمانداری تجمع انجام شد. ضد انقلاب نیز در حرکتی مشابه جمع شدن و به تحصن پرداختند. مسئولین کرمانشاه برای خاتمه دادن به این مسئله در قوری قلعه حضور یافتند و با ضد انقلاب وارد مذاکره شدند. روز بیست و سوم همان ماه ضد انقلاب شهرپاوه را محاصره کرد. ۴۰ نفر از پاسداران برای حمایت شهر به پاوه آمدند. شهید چمران شب بیست و پنجم را شب لیه القدر نام گذاشت و هر لحظه سپاه و مردم تهدید می‌شدند.

امام جمعه پاوه اظهار داشت:‌ امام خمینی(ره) پیام مهمی صادر کرد و حقیقتاً پیام امام یک پیام دلسوزانه بود که به تمام نیروهای مسلح دستور داد به کمک مردم آیند. شهیدان ما حدود ۴۰ نفر در کنار بیمارستان افتاده بودند و ما چند روز این پیکرها را جمع نکردیم و یکی از روحانیون با دفتر امام خمینی تماس گرفت. امام فرمودند هر کدام از پیکرها قابل انتقال است به شهر خود منتقل شوند و آن‌هایی که قابل انتقال نیستند را در همان محل دفن کنید.

او درباره اهمیت توجه به تاریخ، گفت:‌ هر قومی تاریخ نداشته باشد، قوم مُرده است و هر تاریخی نیز درست بیان نشود تاریخ تحریف شده است. امروز جمع شده‌ایم تا خاطره‌هایی را که تاریخ است را ماندگار کنیم. ما در خاطره‌هایمان واقعیت‌ها را می‌گوییم و نیازی به اضافه گویی نداریم. هنوز دشمن با ما آتش بس نکرده است و ۳۸ سال است درگیر جنگ هستیم.

ماموستا قادری عنوان کرد:‌ خون شیعه و سنی در هشت سال دفاع مقدس در کنار هم ریخت. شب گذشته فیلم نحوه شهادت شهید حججی را دیدم و دچار اضطراب شدم. تعجب کردم چگونه داعش‌ها ادعای مسلمانی دارند و سر مسلمان را می‌برند و الله اکبر می‌گویند، با این الله اکبر متوجه شدم الله اکبر دروغین هم وجود دارد. تببین الله اکبر دروغین از الله اکبر واقعی وظیفه ما علماست. هر مسجدی و هر الله اکبری، ‌الله اکبر نیست. شیعه و سنی در کنار پیامبر (ص) هستند و جبهه مخالف آن‌ها ابوسفیان است.

او گفت:‌ کتاب خاطرات ماموستا برای نسل آینده مفید و در دفاع انقلاب است و در آینده تاریخ ماست و نشان می‌دهد مردم ما برای انقلاب زحمت کشیدند و شهید تقدیم کرده‌اند. در این کتاب خاطرات هیچ مسئولی نقل نشده و بر اساس واقعیت است.

امام جمعه پاوه تصریح کرد: غرب کشور برای انقلاب زحمت زیادی کشیده است و این موضوع را به مقام معظم رهبری نیز منتقل کرده‌ام. به ایشان گفتم ما فرزندان، باغ و کشاورزی خودمان را در راه انقلاب و اسلام از دست دادیم و خسارت ما چند برابر شهرهای دیگر است. در فقه ما مرز نشینی حقوق بیشتری نسبت به شهر نشینی دارد چون دشمن در کمین ماست.

اولین شهید هوانیروز در قائله پاوه بود

سرهنگ خلبان حسین ذهاب با اشاره به اینکه اولین شهید هوانیروز در قائله پاوه بود، گفت: هوانیروز ۶۰ خلبان شهید در کردستان تقدیم کرد.

در ادامه مراسم سرهنگ خلبان حسین ذهاب یکی از خلبانان حاضر در قائله پاوه درباره فعالیت هوانیزو در این شهر گفت: هوانیروز فقط در پاوه نبود بلکه در تمام نقاط ایران حضور داشته است. امروز همه مردم با فعالیت‌های هوانیروز آشنا هستند؛ اگر هوانیروز نبود شرایط کشور این نبود.

او افزود: روز بیست و سوم مرداد در زمان قائله پاوه خلبانان ما در هوانیروز روزه بودند. فرمانده پایگاه کرمانشاه به خلبان زعفرانی گفت آماده شو تا شرایط پاوه را از نزدیک بررسی کنیم. نزدیک پنج کیلومتری پاوه یک هواپیمای را مشاهده می‌کنند که با سرعت از کنار آن‌ها رد می‌شود و به سمت پاوه می‌رود. نزدیکی‌های پاوه وقتی فانتوم با ارتفاع پایین حرکت می‌کند در یک مانور به کوه برخورد می‌کند و سقوط می‌کند.

خلبان ذهاب درباره نهادهای موثر در جلوگیری از سقوط پاوه بیان کرد: دو نهاد ژاندارمی و خانه پاسدار بیشترین مقاومت را در برابر ضد انقلاب انجام دادند بود تا پاوه از سقوط نجات یابد. ۳۰ تیر به هلی‌کوپتر چمران برخورد کرد که خوشبختانه هیچ تیری به ایشان اصابت نکرد.

این خلبان قائله پاوه عنوان کرد: اولین شهدای هوانیروز در پاوه بودند. اولین فاکتوری که منجر به آزادسازی پاوه شد وجود و شجاعت و دلیری مردم پاوه بود چون اگر مردم نمی‌خواستند پاوه آزاد نمی‌شد. علت دوم مقاومت سرسختانه ژاندارمی و مولفه سوم چمران و سرلشکر فلاحی و بودند.

او ادامه داد: اگر هوانیروز از طریق هوایی کمک نمی‌کرد امکان نجات پاوه نبود. ما در کردستان ۶۰ خلبان شهید دادیم. کردستان هدیه هوانیروز به ملت ایرن بود و دسته گلی بود که هوانیروز به ملت ایران تقدیم کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =