اولین نماینده مخالف رحمانی فضلی پشت تریبون رفت و بررسی موضوعاتی همچون مدیریت بحران در شهرهای شمالی، توانمندسازی پرسنل نیروی انتظامی، سازماندهی اتباع بیگانه و ... از وزیر پیشنهادی وزارت کشور، مورد سئوال قرار داد.

به گزارش خبرآنلاين، علي اسماعيلي نماينده نور و محمود آباد در مخالفت با رحماني فضلي وزير پيشنهادي كشور، صحبت‌هايش را با خواندن شعري در توصيف مازندران آغاز كرد كه با «احسنت» مكرر نمايندگان همراه شد.

او پس از تذكر لاريجاني به موضوع اصلي يعني طرح دلايل مخالفتش با رحماني فضلي پرداخت و گفت: از زحمات 4 ساله كابينه يازدهم تشكر ميكنم كه در شرايط سخت كشور را اداره كردند و در بسياري از بحران ها فائق آمدند. حضورم در مخالفت با برنامه هاي رحماني فضلي به معناي مخالفت با شخص ايشان نيست. من ايشان را نيروي انقلابي و زحمت كش مي دانم. در اين جايگاه لازم ميدانم از تمامي كارشناسان،‌بخشداران و فرمانداران كشور تشكر كنم اما انتقادم از عملكرد 4 ساله ايشان جنبه اصلاحي دارد.

اهم اظهارات اسماعيلي به اين شرح است:

*اول اينكه سال هاي 95 و 96 به عنوان اقتصاد مقاومتي نام گذاري شده است،‌ استاندارهاي شما فرماندهي ستاد اقتصاد را در استان هاي متبوع خود برعهده دارند. توضيح دهيد تا چه اندازه به اين موضوع جامه عمل پوشانده ايد.

*نيك ميدانيم كه مجلس در ادوار گذشته طرح سازمان عمران سواحل و دريا را تصويب كرد و به منظور اجرا به دولت ابلاغ كرد الان پرسش اين است از آن زمان تا كنون چرا اساس نامه اين سازمان پيگيري و اجرا نشده است؟ مسئوليت غرق شدن انسان هاي بي گناه در درياي خزر برعهده كيست؟

*تهديد زباله كه دير زماني است در جهان مدرن و با شيوه جديد مديريت پسماند به فرصت تبديل شده است اما هنوز اين مسئله بلاي جان استان هاي شمالي است. خواسته همه حل اين مشكل است. امروز شيرابه زباله ها به جايي رسيده كه موجودات زنده و حتي دريا خزر را تهديد ميكند.

*براي جلوگيري از مهاجرت روستايي ها به شهرها تاكيد شده است، اما در حال حاضر دهياران كه در سراسر كشور فعاليت ميكنند در شرايط بسيار سخت معيشتي قرار دارند اما مظلومانه به تلاششان ادامه مي دهند. امنيت و ثبات شغلي دهياران مهم ترين دغدغه آنها است. شما براي آنها چه كرده ايد؟

*در 4 سال گذشته تخلفات گسترده موسسات مالي و اعتباري چون ثامن الحج، ميزان و شركت پديده شانديز به اعتماد عمومي آسيب زده است. در اين زمينه وزرات كشور چه اقدامي كرده است و براي آنكه با تخلفات مشابه مواجه نشويم چه تمهيداتي انديشيده است؟

*در سال 92 و 95 بارش برف و طوفان و سيلاب به استان هاي شمالي خسارت فراواني وارد كرده است و به تمام تأسيسات آسيب زده است. از آنجايي كه سازمان مديريت بحران زير نظر وزارت كشور است بگوييد در جهت خسارت اين بحران ها چه اقدامات اساسي تمهيد شده است؟ بودجه ماده 10 و 12 مديريت بحران براي استان هاي بحران زده چرا به عدالت توزيع نمي شود؟ مگر وزارت كشور پيگيري مطالعه و ارتقا تقسيمات كشوري نيست پس پاسخ خواسته هاي اين حوزه را چه كسي بايد بدهد؟

*پرسنل خدوم نيروي انتظامي در حفظ و حراست از شهرهاي مختلف فعاليت ميكنند،‌ماموريت آنها بسيار اما امكاناتشان حداقل است. چرا براي توانمند سازي پرسنل نيروي انتظامي اقدام نمي شود.

*يكي از ماموريت هاي وزارت كشور، ساماندهي اتباع بيگانه غيرمجاز است. آنهايي كه از تمام امكانات اين كشور، استفاده ميكنند و در برابر استفاده از خدمات هيچ پرداختي به دولت ندارند. چرا نبايد اين افراد پرداختي داشته باشند؟ چرا نبايد اين افراد شناسنامه دار شوند؟ آيا پروژه دستگيري و بازگشت اتباع بيگانه نتيجه بخش بوده است؟ چرا نباید در این شرایط حساس که داعش به کشور حمله می کند هویت اتباع خارجی مشخص شود؟  اگر نبوده است چرا برنامه اي ارائه نكرده ايد؟ آسيب هاي اجتماعي مثل اعتياد، طلاق،‌حاشيه نشيني و... را توانستيد كاهش دهيد؟ راهكار پيشنهادي شما چيست؟

زهرا سعيدي نماينده مردم مباركه نيز در قامت مخالف وزير پيشنهادي كشور، گفت: اين مخالفت نه براساس برخي بداخلاقي ها و از باب سنگ اندازي بلكه بر پايه عهد خود با ملت براي اصلاح ساختار است. اهميت وزارت كشور در سياست داخلي و توسعه كشور بر كسي پوشيده نيست.

اهم اظهارات اين نماينده مخالف را در ادامه بخوانيد:
*هدف روشن شدن و شفاف سازي و هيچ قصدي براي تضعيف دولت محترم ندارم. آقاي رحماني فضلي در دولت يازدهم آقاي روحاني شما را با رويكرد توسعه محور به كار دعوت كردند. شما در اين حوزه چقدر شايسته كار كرديد؟ انتظار ما از شما به عنوان وزير اين است كه به جاي اينكه تمام هم و غمتان رضايت همكاراتان شوند بدانيد واقعيتي به نام مجلس وجود دارد. اگر نقدي مي كنيم بر حسب وظيفه نمايندگي است. البته بگويم با برخي از رفتارها شأن نمايندگان كم و زياد نخواهد شد،‌آنهايي كه حصار ميان مجموعه دولت و ملت مي كشند آنها استان ها از ظرفيت نمايندگان محروم مي كنند.

*البته اطلاع دارم هیات چهارنفره استانداران را مشخص می‌کنند. انتظارمان این بود که به جای اینکه تمام هم و غم شما رضایت همکاران شود، بدانید که موقعیتی به نام مجلس وجود دارد که طبق قانون اساسی شان نماینده و وزیر یکسان است . ما ظرفیتی داریم که مهم‌ترین مبانی و برنامه‌ها توسعه‌ای در مجلس تصویب می‌شوند و اگر نقدی می‌کنیم بر حسب وظیفه نمایندگی‌مان و به خاطر عملکرد دولت و مردم است.

*مثلا اگر در برنامه بودجه 30 درصد اعتبارات بنيادين را افزايش نمي داديم كه كار استاندارها نمايشي مي شد. وزن مجلس را اندازه دولت بدانيد و نگذاريد مديران شما مجلس را پايين تر بدانند. يك مثال بزنم آيا مي دانيد استاندار شما در مدت زماني كه از شما حكم گرفته است يك جلسه مردمي نگذاشته است؟

*الان چند ميليون بيگانه غيرمجاز در كشور داريم؟ البته كه اجرا در دست دولت است و من آمار دقيقي براي ساماندهي ندارم. آيا اين موضوع دغدغه شما بوده است؟

*هر چند انتظار مجلس و مردم از روحاني معرفي حداقل يك وزير زن بود و انتظار ما هنوز پابرجا است و آخرين فرصت هم وزير علوم است اما متاسفانه ميزان استفاده شما از خدمات بانوان، درست نبود است. بايد تاكيد كنيد كه حداقل در ادارات كل و بخشداري ها از بانوان استفاده كنند.

*اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر چه تاثيري داشته است؟ گزارش هايي به من ارسال شده است كه به استناد آنها بگويم،‌اقدامات كارآمد نبوده است و دوست دارم توضيح شما با توجه به بودجه اي كه گذاشته بودند،‌بدانيم. همانطور كه رهبري در ابلاغ قانون موادمخدر نگراني خود را اعلام كردند،‌ نشان ميدهند چقدر اين موضوع براي ايشان مورد توجه است اما در مورد مبارزه با موارد مخدر عزم جدي پيدا نكرديم و نوعي بي اعتمادي در بين مردم ايجاد شده است.به ما گزارش شده است نگراني دائمي در مورد ستاد مبارزه با مواد مخدر كوتاهي هايي داشته است و سالانه در كشور 4 هزار نفر،‌قرباني مواد مخدر مي شوند.

*آيا حضور غيرقانوني و همزمان شما در دو پست دولتي ، وزارت كشور و دبير ستاد تقويت كننده اين مشكلات نبوده است. شما خودتان به وزارت كشور چه نمره اي در اين حوزه مي دهيد؟ هزينه هاي وزارت كشور در اين حوزه، خرج مواردي شده است كه نبايد مي شده! چرا براي فرهنگ سازي از پتانسيل رسانه كمك نگرفتيد؟ چرا تاكتيك ها را در اين حوزه عوض نكرديد؟

 

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =