۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۰

ایسنا نوشت: وزیر دفاع ترکیه ضمن اعلام مخالفت شدید کشورش با رفراندوم استقلال کردستان عراق هشدار داد تقسیم کشورهای همسایه ترکیه می‌تواند به یک درگیری جهانی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه گفت که رفراندوم ۲۵ سپتامبر(سوم مهر) استقلال کردستان یک خطر اصلی است و ترکیه همه اقدامات لازم را برای متوقف کردن آن انجام می‌دهد.

مقام‌های کردستان عراق فشارهای بین المللی را در متوقف کردن روند رفراندوم رد کرده و گفته‌اند که این همه پرسی در زمان مقرر برگزار می‌شود.

همسایگان عراق نگرانند که این رفراندوم باعث افزایش ناآرامی در میان کردهای مناطق همجوار شود. متحدان غربی ترکیه نیز می‌گویند این روند ممکن است به سود داعش در منطقه و منحرف شدن عملیات ضد این گروه تروریستی تمام شود.

جانیکلی گفت: این تغییر به معنای نقض تمامیت ارضی عراق و خطری بزرگ برای ترکیه است. تفرقه و تقسیم در یکپارچگی عراق و سوریه تنها یک جنگ جهانی و درگیری بین المللی را منجر می‌شود.

کردها در شمال سوریه همانند آنهایی که در عراق هستند به دنبال خودمختاری بیشتر هستند. واشنگتن از نیروهای کرد سوری که با داعش می‌جنگند، حمایت می‌کند در حالیکه ترکیه با این کار مخالف است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وصال A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    9 10
    ترکیه خیلی دیر متوجه توطعه آمریکاو اسراییل شده وهنوز هم با تردید حرکت میکنداگرازابتدابجای تبدیل شدن به پل انتقال داعش و تروریست های دیگر و امکانات به سوریه با دولت سوریه هماهنگ میشد الان نگران تحرکات کردهای سوریه و عراق نبود.
    • ساده BE ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
      10 4
      نخیر گرامی جان. ماییم که دیر متوجه شده ایم والا تا دیروز چشم خودمون رو به اقدامات گروهکهای تجزیه طلبی مثل پ.ک.ک و نیز پی وای دی بسته بودیم. این ما بودیم که تا دیروز رسانه هامون پر بود از تمجید از رزمندگان کورد علیه داعش و فلان. چرا روز روشن خلاف میگی. ترکیه از همون اولش متوجه بوده و اقداماتش هم عمدتا برای جلوگیری از اعلام استقلالها بود.