ظرفیت تولید نفت خام ایران در پایان قرن حاضر به نزدیکی 5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گزارش خبرآنلاین ، طبق پیش بینی های صورت گرفته میزان تولید نفت خام در کشور، بر اساس اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه در پایان سال 1399، به 4 میلیون و 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

مقرر است از این ظرفیت ایجاد شده برای تولید روزانه 4 میلیون و 280 هزار بشکه نفت استفاده شود. فعالیت دولت نهم در سال 1384 در شرایطی آغاز شد که میزان تولید نفت خام ایران 4 میلیون و 2 هزار بشکه در روز بود اما در پایان دوره عملکرد دولت دهم، یعنی در سال 1391 میزان تولید نفت با کاهشی چشمگیر به 2 میلیون و 840 هزار بشکه در روز رسیده بود.

شرایط سخت و صعب اقتصادی ناشی از تشدید تحریم های ایران که به نفت نیز سرایت کرده بود، مهمترین دلیل کاهش شدید تولید نفت در این دوره زمانی تلقی می شود.

هر چند آمار مذکور از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اما آمارهای بانک مرکزی نیز موید روند کاهشی تولید و صادرات نفت در دوره هشت ساله تصدی دولت نهم و دهم بوده است.

این روند تحت تاثیر شرایط نامساعد اقتصاد در سال 1393 نیز تداوم یافت اما پس از امضای برجام و دستیابی به توافق های اولیه در سال 1394، روند رو به رشد تولید نفت در ایران بار دیگر آغاز شد به طوری که در اردیبهشت ماه سال جاری میزان تولید نفت به 3 میلیون و 790 هزار بشکه در روز رسید که نشان گر موقعیت مناسب ایران در این حوزه استراتژیک است.

ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربوری در جهان تلقی می شود از این رو حضور در بازارهای بین المللی نفت و حتی گاز از منظر اقتصادی و سیاسی واجد اهمیت فراوانی برای کشور است.
ارزیابی اهداف کمی برنامه ششم توسعه نشان می دهد ایران در پایان سال گذشته از اهداف پیش بینی شده در حوزه تولید نفت خام جلوتر از برنامه بوده است.

در قالب برنامه ششم توسعه مقرر بود ایران در پایان سال گذشته بتواند به تولید روزانه 3 میلیون و 460 نفت خام دست یابد اما طبق اعلام صورت گرفته میزان تولید به 3 میلیون و 790 هزار بشکه در روز رسیده بود.

صنعت نفت و گاز ایران در شرایط کنونی یکی از جذاب ترین صنایع برای ورود سرمایه گذاران خارجی است و طبق پیش بینی ها ورود سرمایه به این بخش از ضروریات انکارناپذیر اقتصاد ایران است.

طراحی نسل جدید قراردادهای نفتی از یک سو و اجرایی شدن برجام از سوی دیگر امیدواری ها نسبت به تحقق این برنامه را افزایش داده است.
بر این اساس اولین قرارداد با یک شرکت اروپایی در پارس جنوبی منعقد شده و رایزنی ها برای انعقاد قراردادهای جدید تداوم دارد.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    3 1
    لطفا بررسی کنید ظرفیت تولید میانه این قرن چقدر بود؟ شش میلیون بشکه یا بیشتر ؟ حالا با این روند ما باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
    1 0
    متاسفانه نفت در همه این سال ها به جای آنکه صرف توسعه بنیان های اقتصاد ایران شود، صرف هزینه های جاری شده . حالا چه شش میلیون بشکه تولید چه چهار میلیون بشکه تولید