بررسی ها نشان می دهد بیش از 14 میلیارد دلار کالا از کل کالاهای وارداتی به کشور را اقلام واسطه ای تشکیل داده است.

 به گزارش خبرآنلاین، اقلام واسطه ای اقلامی هستند که برای تولید در کشور به کار گرفته می شوند؛ به عبارت دیگر این اقلام مصرف مستقیم توسط مصرف کننده نهایی را ندارند.

 بررسی هانشان می دهد که در نیمه اول سال جاری بالغ بر 23 میلیارد و 500 میلیون دلار کالا وارد ایران شده است. از این رقم 15.3 درصد را کالاهای سرمایه ای از آن خود کرده اند. کالاهای سرمایه ای نیز به کالاهایی گفته می شود که در واحدهای تولیدی و صنعتی و ... کاربرد دارند و ماشین آلات و سخت افزار در این حوزه را تشکیل می دهند. این کالاها به خودی خود واجد ارزشی قابل توجه هستند .

 اقلام مصرفی اما که همواره محل مناقشه در حوزه واردات هستند، در نیمه اول سال جاری سهمی برابر با 22 درصد از کل واردات ایران را از آن خود کرده اند.  

سال رونق کالاهای واسطه ای

در شاخص های رشد و توسعه هر کشور، هر چه سهم اقلام واسطه ای و سرمایه ای از کل واردات بالاتر باشد، نشان از رونق تولید و صنعت در کشور دارد و هر چه سهم اقلام مصرفی از کل واردات بالاتر برود ، نشان از آن دارد که بازارهای ایران در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته است .

 آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می دهد در یک دهه گذشته سهم کالاهای واسطه ای از کل واردات ایران بین 54 تا 68 درصد در نوسان بوده است.

 توجه به آمارها نشان از آن دارد که در سالیان رونق بازارهای نفتی در جهان ، اتفاقا سهم کالاهای واسطه ای و سرمایه ای در ایران رو به کاهش نهاده و واردات کالاهای مصرفی سهم بزرگتری را از کل صادرات از آن خود کرده اند.

 این وضعیت به معنای از دست رفتن فرصت های بسیار مناسبی است که درآمدهای نفتی می توانست برای ایران ایجاد کند. از دست رفتن اشتغال در این دوران یکی از همان فرصت ها در اقتصادی است که از بیکاری رنج فراوانی می برد.

بررسی ها نشان می دهد که بالاترین سهم کالاهای واسطه ای در ایران به سال 1392 و 1393 اختصاص دارد . در این سال 68 درصد از سهم کالاهای وارداتی در ایران را کالاهای واسطه ای تشکیل داده است.

 در عین حال کمترین سهم نیز به سال 1391 و 1389 اختصاص داشته است . در این دو سال به ترتیب سهم 54 درصدی و 55 درصدی از واردات به اقلام واسطه ای اختصاص یافت .

 سهم کالاهای سرمایه ای از کل واردات نیز بین 12 تا 19.6 درصد در نوسان بود که بالاترین سهم به سال 1395 با 19.6 درصد سهم و پایین ترین به سال 1391 با 12 ردصد سهم اختصاص یافته است.

کالاهای پرمناقشه مصرفی

 در این میان اما کالاهای مصرفی را می توان پرمناقشه ترین اقلام وارداتی به ایران دانست؛زیرا مبنای آماری کالاهای مصرفی در یک دهه گذشته تفاوتی جدی را تجربه کرده است.

 کالاهایی تحت عنوان کالاهای طبقه بندی نشده سهم بالایی را در واردات کالا به ایران در فاصله سال های 1387 تا پایان 92 از آن خود کرده بودند.

به عنوان مثال در حالی واردات اقلام مصرفی در سال 1391 برابر 10 درصد از کل واردات را شامل می شود که سهم اقلام طبقه بندی نشده از کل واردات به رقم 24 درصد می رسد.

نمودار زیر نشان دهنده سهم اقلام مصرفی ، سرمایه ای و واسطه ای از کل واردات در کشور طی یک دهه اخیر است. در این نمودار ، کالاهای مصرفی و طبقه بندی نشده در کنار یکدیگر لحاظ شده اند.

به این ترتیب سال 1391 با بالاترین سهم کالاهای مصرفی از کل واردات رکورددار واردات کالاهای مصرفی در یک دهه اخیر است. 

 

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیاتی A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    2 0
    بهترین راه حل کنترل واردات در وهله ی اول کنترل تورم ومهار تورم هست تانرخ ارز دچار نوسانات شدید نشود تولید داخل بتواند پا بگیرد و وردات کاهش پیدا کند.