ردپای حزب‌الله و داعش در جنجال‌های صحن مجلس بر سر یک لایحه/برجام هم از انتقادات بی نصیب نماند

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موضوعی بود که در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت و باردیگر موجب مخالفت نمایندگان معترض به ارتباط با کشورهای غربی شد.

به گزارش خبرآنلاين، اين لايحه، مقابله با جرائمي همچون قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر را شامل مي‌شود و بحث «منظور از گروه‌هاي تروريستي»موضوع جنجالي اين لايحه بود كه نظرات مختلفي را همراه داشت.

 طبق روال مجلس به دو چهره موافق و مخالف فرصت داده شد تا براي بيان نظرشان پشت تريبون بروند. نصرالله پژمانفر و علي ادياني دو نماينده‌اي بودند كه در مخالفت صحبت كردند و شهباز حسن‌پور و مهدي مقدسي هم دو نماينده موافق لايحه بودند.

*مخالفان:اين لايحه ابزار نظام سلطه است

مخالفان، اين لايحه را ابزار نظام‌ سلطه و آن را مغاير قانون اساسي دانستند و با پيوند زدن اين لايحه به مباحث حقوق بشري، از لزوم رد لايحه سخن گفتند.

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی گفت: این موضوع که اساساً می توانیم با شرط در معاهدات حضور داشته باشیم، قابل قبول نیست.شرط باید با روح معاهده مغایرت نداشته باشد، اعضا مخالفتی با شروط نداشته و اجازه اعمال شرایط وجود داشته باشد.

او افزود:امروز کشورهایی مانند مصر علی رغم اعمال شرایط، هیچکدام از آنها رعایت نمی شود و اگر ما نیز شرایطی داشته باشیم، اجرایی نمی شود.در صورت پذیرش عضویت در این کنوانسیون نمی توانیم بدون ضرر از آنها خارج شویم. دقت کنیم در این موضوعات می توانیم تمامی این تعهدات را در داخل کشور قرار دهیم، در اینگونه معاهدات باید اصل را بر این مسئله بگذاریم که می خواهند ما را محدود سازند و به راحتی شروط ما را نمی پذیرند.

علی ادیانی نيز در مخالفت سخن گفت.او اظهار كرد:باید دید که خاستگاه این لوایح چه است و دولت با چه انگیزه ای این گونه لوایح را یکی پس از دیگری به مجلس ارائه می کند. آنچه را که کمیسیون قضایی مجلس ارائه کرده است را به عنوان حافظان منافع ملی مطالعه کنیم.مخالفت با این لایحه به معنای ایجاد دیوار بین کشور ایران با دیگر کشورها نیست، کل این لایحه 41 ماده دارد که در گزارش کمیسیون قضایی مجلس که با 10 ماده به شرط تحفظ موافقت شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در ماده 39 این لایحه آمده است که می توانیم اصلاحاتی در شروط این داشته باشیم به شرطی که دیگر اعضا نیز بپذیرند. مصر در دام این کنوانسیون قرار گرفته است. با پذیرش اینگونه معاهدات به صورت حساب شده، ابزارهای نظام سلطه را بر خود می پذیریم که با قانون اساسی نیز مغایرت دارد

موافقان:با تصويب اين لايحه از حزب‌الله حمايت مي‌كنيم

شهباز حسن‌پور بيگلري نماینده مردم سیرجان و بردسیر در موافقت با اين لايحه توضيح داد: با رأی بالا می‌توان از تمام مظلومان و تمام کسانی که دل در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی دارند مانند حزب‌الله حمایت کرد.باید به وزارت امور خارجه این اختیار داده شود که در تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی حضور یابد چرا که حضور ما حضور استکبار را کمرنگ می‌کند.

مهدی مقدسی به عنوان دومین موافق گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون در دنیا به گونه‌ای رفتار کرده که حرفی برای گفتن دارد.مواضع ما در دنیا شفافیت دارد و نباید انفعال داشته باشیم.هیچ یک از مقررات این کنوانسیون اجازه نمی‌دهد که به اعمال مقرراتی که مغایر با مقررات داخلی کشورها است، بپردازد.

او تأكيد كرد كه« مبانی دینی ما همه چیز را شفاف کرده و ایران همیشه حامی مبارزه با پولشویی و حقوق بشر است و معتقد است که کشورهای دیگر جرائم سازمان یافته دارند که باید با آنها مبارزه شود.این لایحه هیچ ابهامی ندارد و عضویت ایران در این کنوانسیون می‌تواند به نفع کشور باشد.»

*پاسخ لاريجاني به اخطارها‌ي پرابهام؛ گروه‌هاي مبارز با استعمار را تروريستي نمي‌دانيم

در ادامه بررسي اين لايحه برخي از نمايندگان هم با تكيه بر اخطار به مخالفت پرداختند، اخطارهايي كه با شفاف سازي علي لاريجاني رئيس مجلس همراه شد.

نگاه آمريكا به حزب الله به عنوان گروه تروريستي و حامل مواد مخدر نكته‌اي بود كه نماينده شاهين شهر آن را به عنوان عامل اصلي رد اين لايحه ذكر كرد. او گفت: آمریکا اخیراً به حزب‌الله اتهام وارد کرد که مواد مخدر قاچاق می‌کند که این موضوع در راستای معاهده کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی است که ما قصد داریم به این معاهده بپیوندیم.

رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر با بيان اين نكته كه ايران تأكيد كرده است منظور از گروه‌هاي تروريستي داعش است، توضيح داد: در حال حاضر آمریکا، حزب‌الله و حماس را تروریست معرفی می‌کند که ایران این موضوع را قبول ندارد اما در لایحه فوق ذکر شده که گروه‌هایی که برای مبارزه با سلطه استعمار هستند ما تروریست نمی‌دانیم، همین الان نیز ما را تحریم می‌کنند و ما موضوع را قبول نداریم بنابراین اشکال قانون اساسی وارد نیست چون رسما گفته‌ایم ما گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس را که برای مبارزه با استعمار فعالیت دارند، تروریست نمی‌دانیم بنابراین جرائم سازمان یافته در موضوع لایحه بحث دیگری است و به موضوعاتی مانند داعش مربوط می‌شود بنابراین باید از ظرفیت‌ها استفاده شود و در جایی که بحثی را قبول نداریم گوش نخواهیم داد.

لازم به ذكر است كه در موادي از اين لايحه جنجالي آمده است كه «از نظر جمهوری اسلامی ایران، این کنوانسیون خدشه‌ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد نمود.» و «پذیرش این کنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.»

وقتي مخالفان به هر طريقي سخن از برجام به ميان مي‌آورند

اما اخطارها به همين نقطه ختم نشد چه آنكه جواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر نيز با تكيه به قاعده نفي سبيل خواهان رد اين لايحه شد. او گفت: امروز يك راي سرنوشت ساز را ميخواهيد بدهيد. نظام سلطه به نظرم قرآن ما را بيشتر از ما خوانده است.در قرآن آمده است از راه هاي مختلف وارد شويد، آقايان هم الان از راه هاي مختلف دارند وارد مي شوند. يك روز به اسم برجام و حالا به اسم ديگر!

او با خطاب قرار دادن رئيس مجلس،‌ تأكيد كرد: شما ديديد كه در برجام چه كردند! اين با قاعده نفي سبيل مخالف است و راه سلطه را باز مي‌كند، چون بند 2 ماده 28 اين لايحه آورده است كه دولت هاي عضو توسعه و تسهيل دانش كارشناسي در زمينه فعاليت هاي مجرمانه سازمان يافته را با يكديگر و از طريق سازمان هاي منطقه اي مدنظر قرار ميدهند به اين منظور لازم است تا تعريف ها و روش هاي مشترك وضع گردد.

لاريجاني از ابطحي پرسيد:چه اشكالي دارد؟اين بحث كه شما گفتيد گفته است دولت عضو توسعه كارشناسي در زمينه كارهاي مجرمانه را با يكديگر مدنظر قرار مي دهند يعني مشورت مي كنند. در ادامه هم منظور اين است كه اگر به استاندار رسيديم عمل مي كنيم.

ابطحي اما از پاسخ لاريجاني قانع نشد و با فرياد گفت:چرا بايد به دست خودمان،‌خود را فدا كنيم.

سرانجام پس در ميان اعتراض‌هاي پر سر و صداي چند نماينده اين لايحه به راي گذاشته شد و از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر با ۱۳۲ رای موافق، ۸۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع اين لايحه به تصویب مجلس رسید.

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام TR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    0 0
    جالبه آقای مقدسی شما نماینده ایران هستین یا لبنان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ظاهرا در کشور چیزی برای نگانی وجود نداره