«خبرجنوب» نوشت: رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از صاحبان واحدهای تولیدی صادراتی استان خواست برای بهره مندی از تسهیلات 11 درصدی این حوزه اقدام کنند.

سيد رضا ساداتي اظهار داشت: در بحث اقتصاد مقاومتي 5 بسته حمايتي تدوين شده كه يكي از اين بستهها، بسته حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي است.
وي بيان داشت: در اين راستا بسته حمایتی تجارت خارجي توسط ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده است و در اين بسته و بستههاي 5 گانه رونق توليد و اشتغال و همچنين مديريت هدفمند واردات، تكاليفي براي 15 دستگاه اجرايي استان تعريف شده كه همگي منجر به رشد صادرات خواهد شد.
ساداتي با اشاره به پيش بيني رشد صادرات 25 درصدي براي سال جاري گفت: در اين راستا و براي تحقق اين نرخ، تسهيلات 700 ميليون دلاري صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و با نرخ سود 11 درصد در قالب نرخ سود سپرده مصون از تورم توسط بانكهاي عامل در نظر گرفته شده كه انتظار مي رود واحدهای تولیدی صادراتی از اين فرصت نهايت استفاده را ببرند.
رييس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش ديگري از اين مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر وضعيت صادرات فارس گفت: صادرات استان رونق خوبي پيدا كرده و در حوزه صادرات به قطر چندين تاجر و صادر كننده فعال شده و محصولات بخش كشاورزي همچون ميوه و تره بار و همچنين لبنيات و مصالح ساختماني را در حجم هاي گسترده صادر مي كنند.
ساداتي با رد اين اشاره خبرنگار ما مبني بر كمبود امكانات براي صادرات كالاهاي مختلف به كشورهاي خارجي بيان داشت: به هيچ وجه اين معضل را قبول ندارم، فارس به تبع كشور با مسايل مختلفي براي صادرات مواجه است كه از جمله آن كوچك و متوسط بودن بالغ بر 90 درصد بنگاه هاي توليدي استان است كه اجازه توليد انبوه كالا متناسب با نياز بازار خارجي را نمي دهد.
وي با بيان اين كه عمده آمار صادراتي فارس، صادرات واقعي نيست بلكه فروش محصول درب كارخانه است ادامه داد: براي صادرات محصولات و كالاهاي مختلف، توليد كننده بايد بر اساس ذائقه و تقاضاي مشتري به توليد بپردازد اما متاسفانه در حال حاضر عمده صادرات، تصادفي است و صادرات محصول بعد از توليد، بدون توجه به سليقه و نياز بازار خارجي و نيز فاقد مطالعه اتفاق مي افتد.
ساداتي با تاكيد بر اين كه وضعيت موجود منجر به اتصال دراز مدت به بازارهای خارجی نخواهد شد ادامه داد: متاسفانه حوزه صادرات فاقد دپارتمان و ساختار صادراتي است و به همين دليل نمي توانيم به نياز بازارهاي خارجي براي حجم عظيم كالا و خدمات پاسخ دهيم.وي تاكيد كرد: رويههايي همچون تقويت کنسرسیومهای صادراتي، ايجاد مديريت صادرات و ايجاد خوشه هاي صادراتي مي تواند براي حضور دراز مدت در بازارهاي جهاني موثر باشد.
رييس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه ايجاد پايانه صادراتي مي تواند بخشي از اين معضلات را برطرف كند، افزود: ايجاد پايانه صادراتي فارس بيش از يك دهه است كليد خورده اما متاسفانه به دليل مسايل مختلف، از سال 90 نيمه كاره رها شده
است.
وي با بيان اين كه مجري اين طرح بخش خصوصي است ادامه داد: اين پروژه مي توانست منجر به هم افزايي توان بنگاه هاي كوچك و متوسط شود و سفارش هاي بزرگ و عظيم كشورهاي مختلف را پاسخگو باشد.
وي ادامه داد: همچنين قرار بود انبارها و سردخانه هاي مجهز، محل سورت محصول و بسته بندي اقلام مختلف و ... در اين محل ايجاد شود و با بالا بردن كيفيت و كميت كالاهاي آماده صادرات، قدرت چانه زني فارس در حوزه اقتصاد بين الملل را بهبود بخشد اما متاسفانه با وجود پيشرفت 25 درصدي، اين پايانه بلاتكليف مانده است.
ساداتي با بيان اين كه قرار بود از اين پايانه به عنوان يك زيرساخت براي صادرات استفاده شود ادامه داد: اتمام و تكميل اين پایانه نياز به سرمايه گذاري 200 ميليارد توماني دارد و چنانچه بخش خصوصي جديد آماده سرمايه گذاري و اتمام پروژه مذكور باشد مورد حمايت جدي قرار خواهد گرفت.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =