دنیای اقتصاد نوشت: صندوق بین‌المللی پول به تازگی گزارشی از تفاوت حقوق و دستمزد نیروی کار بین دو بخش دولتی و خصوصی برای کشور‌های آسیایی ارائه کرده است.

این گزارش کشور‌ها را درخصوص شکاف حقوق و دستمزد نیروی کار بین دو بخش دولتی و خصوص به دو گروه با شکاف مثبت و شکاف منفی تقسیم کرده است.

شکاف مثبت مربوط به کشور‌هایی بوده که حقوق و دستمزد نیروی کار آنها در بخش دولتی بیشتر از حقوق و دستمزد نیروی کار بخش خصوصی بوده است.

در بین کشور‌های مورد بررسی کویت بیشترین شکاف مثبت را داشته است. به‌طوری که در این کشور هر نیروی کار بخش دولتی به‌طور متوسط ۵/ ۳ برابر نیروی کار بخش خصوصی دستمزد دریافت می‌کند. بحرین، قطر، عربستان، مراکش، تونس و عراق در رتبه‌های بعدی گروه کشور‌های با شکاف مثبت قرار داشته‌اند.

کشور‌های حوزه قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان و ازبکستان نیز شکاف دستمزدی منفی داشته‌اند. دسته‌بندی مذکور عامل تفاوت در شکاف یاد شده را به ساختار بودجه و وجود درآمد‌های نفتی نسبت می‌دهد. به‌طوری که هر چه در سمت منابع بودجه، وزن منابع غیرمالیاتی به خصوص وزن نفت افزایش یابد، استقامت دولت نسبت به خصوصی‌سازی نیز بیشتر می‌شود. اولین نتیجه آن افزایش حجم دولت بوده که در وهله اول مخارج جاری را افزایش می‌دهد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    8 0
    در کشور ایران هم در بخش نفت و گاز تفاوت بعضا تا 5 برابری کاملا طبیعی به نظر می رسه نیروی رسمی در شرایط برابر بیشتر از 5 برابر نیروی پیمانکاری یا قراردادی دریافتی دارد، بد نیست یه تحقیقی انجام بشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    5 2
    متاسفانه در ایران هم کارمندان دولتی بسیار بیشتر از کارکنان بخش خصوصی دریافتی دارند. این موضوع کاملا نعل وارونه خصوصی سازی است چون وقتی کارمندی می بسنه خارج از محیط کار دولتی درآمد ناچیزی خواهد داشت هرگز کمکی به خصوصی سازی نخواهد کرد درضمن سیاست اصلی بخش دولتی هم این است که اول حقوق پرسنل خودمون و اگر پولی ماند بین پیمانکاران تقسیم گردد.
  • حمید A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    1 0
    بله کشور های درجه سه با اقتصادهای داغان و ضعیف معولاً بخش دولتی فربه و بزرگی دارند مخصوصاً اقتصادهای نفتی و تک محصولی و اگر اقتصاد ایران هم بخواهد رشد کند باید به کوچک سازی دولت و کاهش تصدی دولت اقدام کند وگرنه فرجی نخواهد شد. الان بیشتر بودجه دولت صرف حقوق ودستمزد می شود که بخش دولتی اصلاً بازدهی ندارد. بیشترنیروهای دولتی هم با رابطه وارد شده اند نه ضابطه و قانون.