یکی از اصول «سواد رسانه» این است که مخاطبان از تولید رسانه‌ای واحد، برداشت‌های متفاوت دارند، حتی ممکن است بخشی از مخاطبان درکی از تولید رسانه‌ای داشته باشند که به هیچ وجه مورد نظر تولیدکنندگان پیام نیست.

در علوم اجتماعی هم از «پیامدهای ناخواسته» (عواقب قصدناشده) به عنوان یک اصل (قانون) سخن گفته شده است. یعنی تصمیم‌ها و کنش‌های فرد/افراد آثار ناخواسته و پیش‌بینی نشده‌ای دارد.

به نظر می‌رسد، یکی از نمونه‌های بسیار گویای این قاعده، گزارش‌های «کامران نجف‌زاده» در مورد احتمال بیماری روانی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا است. مخاطبانِ ایرانی پس از دیدن این گزارش‌ها ممکن است بگویند: چقدر فاجعه‌بار! یک روانی و مبتلا به آلزایمر (اختلال حافظه) سکان‌دار آمریکا شده است. و شاید به نتایج کلان‌تری هم برسند: دموکراسی، تحزّب و انتخابات مفید نیست؛ چراکه همیشه ثمراتِ معقول و منطقی به بار نمی‌آورد. اما، این یک روی سکه است.

چه بسا مخاطبانی هم باشند که بیان کنند: چقدر خوب است که جامعه برای نقد رئیس‌ جمهور، منتظر پایان کار ترامپ و خروج کاملش از کاح سفید نمی‌ماند. اگرچه نتیجۀ مردم‌سالاری همیشه مطلوب نیست، اما اگر دموکراسی با تمام ارکانش (مانند آزادی بیان و رسانه‌های آزاد) محقق شود، احتمالاً، امکان تصحیح خطا و بازگشت وجود دارد.

شاید ذهن مقایسه‌گر این افراد در گام بعدی متوجه موارد مشابه داخلی ‌شود و با خود بگویند:
مردۀ خود را رها کرده است او
مردۀ بیگانه را جوید رفو
(مولانا/مثنوی معنوی/دفتر دوم)؛

در ایران هم یک فرقۀ سیاسیِ غالی و خرافی، نزدیک به یک دهه سخن از «معجزۀ هزارِ سوم»، هالۀ نور، کشف انرژی هسته‌ای در خانه توسط دختری 16 ساله (بهمن 1385)، استقبال‌های بی‌نظیر مردم در سفرهای خارجی و ... گفت. هم‌چنین ممکن است ماجرای غریب! سلفی‌گرفتن تعدادی از نمایندگان مجلس با «موگرینی» یا اظهارنظر آقازاده‌ای در مورد «ژنِ خوبش» در ذهن‌شان خطور کند.

آن‌ها ممکن است از خود بپرسند: چرا ما بجای نقد همزمان حاکمان، تمسخر و تحقیر پس از قدرت داریم؟ چرا هیچ‌گاه انجمن‌های مرتبط با روان‌شناسی و روان‌پزشکی ایران در مورد سلامت روان یا اختلال‌ شخصیت یا دست کم ویژگی‌های روانی این افراد اظهارنظری نکردند؟ چرا کسی از آثار روان‌شناختی و تربیتیِ تبختر، بی‌منطقی، سربالا جواب‌دادن، مغالطه‌کاری، لجاجت و توجیه‌گریِ حاکمان بر نسل آینده سخن نگفت؟

برای درک بهتر موضوع می‌توان به دو مطلب زیر توجه کرد:

تربیت فرزندان در دوران ترامپ
«توماس جی. پلانت»، استاد روان‌شناسی دانشگاه استنفورد در مطلبی با عنوان «چگونه در دورۀ ترامپ پدری و مادری کنیم؟» می‌نویسد: اخیراً، مادری به من ‌گفت که به‌تازگی گفت‌وگوی نگران‌کننده‌ای با پسرش داشته است. این دانش‌آموزی دبیرستانی در مورد موضوعی، گستاخ و بی‌ادب سخن گفته و هنگامی‌که با واکنش تأدیبی و فوری مادرش مواجه شده، خودپسندانه پاسخ داده که او مجاز است چنین رفتاری داشته باشد؛ چراکه «رئیس‌جمهور ایالات متحده - مهم‌ترین و قدرتمندترین فرد در کشور - به این شیوه رفتار می‌کند». مادر ناامیدانه می‌پرسید که «چگونه پاسخش را بدهم».

«پلانت» ادامه می‌دهد: این مادر تنها نیست. والدین در سراسر کشور و جهان شگفت‌زده هستند که چگونه در دورانِ ترامپ پدرومادری کنند. اکنون ما و فرزندان‌مان بارها و بارها شاهد رفتارهای موهن، سبک، توهین‌آمیز، بی‌ادبانه، گستاخانه و قلدرمابانۀ رئیس‌جمهور ایالات متحده و بسیاری از سیاستمداران بلندپایه در کاخ سفید و کنگره هستیم.

توصیۀ این روان‌شناس به والدین این است که در چنین شرایطی، باید از اصل «ادب‌آموزی از بی‌ادبان» بهره برد؛ رفتار بد و حیرت‌آور حاکمان‌مان، فرصت‌های گران‌قیمتی برای تعلیم فرزندان‌ است که آن‌گونه نباشند.

شصت‌هزار روان‌شناس می‌گویند ترامپ بیماری روانی جدی دارد
گروهی از روان‌شناسان آمریکایی «وظیفۀ هشدار» را بر عهد گرفته‌اند و به رهبری روان‌کاو سرشناس و استاد دانشگاه جان هاپکینز یعنی «جان گارتنر» شصت هزار امضا از حرفه‌ای‌های حوزۀ سلامت روان جمع‌آوری کرده و خواهان برکناری دونالد ترامپ از ریاست جمهوری هستند.

اما، از یک سو، «انجمن روان‌کاوی آمریکا» با انتشار بیانیه‌ای، می‌گوید که اعضایش باید برای اظهار نظر دربارۀ سلامت روانِ چهره‌های ملّی و اثرگذار آزاد باشند، ولی از ارائۀ تشخیص رسمی خودداری کنند. از سوی دیگر، «انجمن روانپزشکی آمریکا» بر اساس «قانون گلدواتر»، از متخصصان عضو انجمن می‌خواهد از اظهار نظر دربارۀ افراد مذکور پرهیز کنند.

***

به هر حال ما مردمانی هستیم که وقتی حاکمی بر مسند نشسته است، تقدیس‌اش می‌کنیم و نعره می‌کشیم که «مخالفِ فلانی، دشمن پیغمبر [ص] است» و وقتی از قدرت کناره می‌گیرد، منفجر می‌شویم و از طعن و لعن و فحش و تمسخرش (حتی در خندوانه) فروگذار نمی‌کنیم. اما آن‌چه اهمیت دارد و برای جامعه مفید است «نقدِ به‌هنگام» قدرت است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    بسیار عالی
  • حقیقت 123456 US ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    ما مردم خیلی مشکل نداریم. نویسنده مشکل داره که فراموش کرده یا نمی خواد به یاد بیاره تفاوت عاقبت کسانی که فریاد بر میآورند در دو کشور چیست
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    دموکراسی، تحزّب و انتخابات مفید نیست؛ چراکه همیشه ثمراتِ معقول و منطقی به بار نمی‌آورد ولی روش ما همیشه به بار می آورد ما خوبیم
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    آی گفتی ولی کو گوش شنوا؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    کامران نجف زاده اگر از این گزارشها ارسال نکند به نظر من بیمارتر خواهد شد ایشون عینک اینکه امریکا بد است به چشم زده رفته اونجا هدف هم این است که نشان دهد امریکا بد و فاسد است و در حال فروپاشی است. حالا چطور از درون یک جامعه فاسد این همه اختراع و اکتشاف بیرون میاد بنده در تعجب و حیرتم در حال سقوط هم هست ولی همه اختراعات و دارو ودرمان رو اون تولید میکنه حالا اگر در حال سقوط نبود چی میشد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    عالی بود
  • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    1 0
    منظورتون اینه الان شروع کنیم به انتقاد از روحانی ؟
  • عجبا IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    2 0
    در خصوص بند آخر : نویسنده ی گرامی گفته اند وقتی فردی در قدرت است او را می ستاییم و وقتی کنار رفت او را می کوبیم ... دو مورد نقض وجود داره چون منتقدان احمدی نژاد در همون زمان به او انتقاد داشتند هر چند دور ار قدرت بودند و صدایشان هم شنیده نمی شد اما دستگاه رسمی هم اون زمان ایشون رو به عرش می برد و الان هم همونها در مورد او چیزی نمی گویند . اما در مورد روحانی از روزهای اول عشاق احمدی نژاد و ساکتین در مورد تبعات اقعال او یک بار هم چیز مثبتی از او نگفتند اتفاقا تا توانستند و می توانند در انتقاد و البته تخریب او و زدن انگهای عجیب مثل غیر انقلابی واداده سازشکار اشرافی سکولار خائن ...با هم رقابت می کنند از طرفی گستردگی این حمله کنندگان از نظامیان تا امامان جمعه و بعضی نهادها و قوا و ... جالبه
  • بی نام A1 ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    هم آنانى كه شما مى گوييد.... هاله نور و اظهار نظرهاى خرافى انرژى هسته اى و يارانه پول امام زمان عج و موارد مشابه اش الان دارن تشخيص مصلحت نظام مى دهند ما اونجور مملكتيم همه اشتباهات حكومتى ما حتى پس از دوران حاكميتشون نه تنها تاوان خطاهاى فاجعه بارشان را نمى دهند بلكه در مسيرهاى ديگر ابقا شده و حضور دارند حتى در رده هاى پايين تر مثل وزرا و معاونتها و روسا و...اينجا مردم به هيچند
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    1 0
    عزیز مگر خان های دوره فئودالیته را می شد نقد کرد فقط خان ها جایشان را داده اند به روحانیت و نوکران قدرت هیچکس نمی تواند به سه قوه نا توان ایراد بگیرد فوری حکم حکومتی می گیرند و مردم را وادار به سکوت می کنند با انگ تلاش برای سرنگونی حکومت