ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: قدس نور چشم مسلمانان است و آن را به دولت کودک کش قاتل، غارتگر و اشغالگر تقدیم نمی کنیم.

اردوغان روز یکشنبه در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر سیواس ترکیه افزود: برای دفاع از قدس تمام امکانات خود را به کار خواهیم برد و حامی مظلومان باقی خواهیم ماند.

وی اقدام آمریکا در خصوص شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و صدور دستور برای انتقال سفارت آمریکا به قدس را مغایر قوانین بین المللی و قواعد دیپلماتیک عنوان کرد و ادامه داد: تصمیم ترامپ در این زمینه نزد ما اعتبار و ارزشی ندارد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی طی نشستی فوق العاده در استانبول گرد هم می‌آیند و نقشه راه این نشست، نشان خواهد داد که اجرای تصمیم ترامپ چندان هم آسان نیست.
وی اظهار کرد: می خواهند چشم خود را به روی این حوادث ببندیم و سکوت کنیم ولی ما بدون توجه به هویت ظالم و مظلوم، همواره حامی مظلومان بوده و خواهیم بود.

وی بیان کرد: 'فریاد اعتراض را سرلوحه زندگی خود قرار داد ‌ایم و مواضع ما بر اساس هویت، زبان، دین و قدرت مخاطبان نتظیم نمی‌شود، بلکه به حقانیت آنها نگاه می کنیم و اگر ظالم، برادر تنی ما هم باشد، در برابرش می ایستیم.'

اردوغان اضافه کرد: منطقه خاورمیانه دوران سختی را پشت سر می گذارد و تحولات عراق، سوریه، یمن و قدس، همگی نشانه این روزهای سخت و دردناک است و با توجه به این تحولات، دیگر توطئه ای برای برادرکشی در منطقه باقی نمانده است.

وی تاکید کرد: کشورهای مدعی دموکراسی متاسفانه صدای حق و آزادی را خفه می کنند و از ما می خواهند که نسبت به آن بی تفاوت باشیم و انتظار دارند که این بی‌عدالتی ها، کشتار کودکان و ستم ها را پذیرفته و ساکت بمانیم ولی نمی دانند که مسلمان ترک، شجاع تر از آن است که ارزش های خود زیر پا بگذارد.

اردوغان روز گذشته نیز طی سخنرانی در یک مراسم اقتصادی در استانبول نیز اسرائیل را رژیمی اشغالگر خواند و علت جنایات اسرائیل در سرزمین های اشغالی را ابراز قدرت عنوان کرد.

وی با بیان این که تصمیم آمریکا در مورد قدس با وجدان، عدالت و حقوق بین المللی و واقعیت های منطقه سازگاری ندارد، افزود: این تصمیم، بزرگترین ضربه را به شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا نیز جزو آن است، وارد کرد.
وی بیان کرد: آمریکا با تصمیم اخیر خود قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل در سال 1980 را که امضای ایالات متحده آمریکا نیز در آن وجود دارد، نادیده گرفته و از بین برده است.

وی تاکید کرد: ترامپ در صدد است تا با ایجاد ذهنیت 'من انجام دادم و شد' به جایی برسد ولی باید بداند که مدیریت جهان این قدر آسان نیست و قدرتمند بودن به معنای محق بودن نیست.

وی اظهار داشت: دادن سرنوشت قدس به یک کشور اشغالگر که از سال 1967 تا کنون بدون توجه به هیچ قانونی یا اخلاقی، خاک فلسطین را غصب کرده، غیرقابل قبول است و این امر مانند سپردن بره به یک گرگ وحشی است.
وی قدس را خط قرمز مسلمانان عنوان کرد و ادامه داد: به حمایت خود از فلسطین ادامه خواهیم داد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    4 2
    این اردغان هم همیشه یکی به نعل زده و یکی به میخ. بادها خبر از تغییر فصل می‌دهند؟
  • خام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام. آقای اردغان خدا کنه عملت هم با حرفت یکی باشه. اگه راست میگی با اسراییل قطع رابطه کن. کلام خداوند است که: چرا چیزی می گویید که عمل نمی کنید.هی بگو ترک مسلمان .مسلمان مسلمان است ترک وعرب وفارس وغیره ندارد .یک ونیم ملیارد اسما" مسلمان .اما مسلمانی ؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    1 0
    هیچ کس دیگه حرفای اردوغان رو جدی نمیگیره.