۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸

«خبرجنوب» نوشت: بازرسان یونسکو برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی ، هفته نخست مهرماه به فارس می آیند.

از طراحي و نصب بيش از 50 تابلوي راهنما و تعريف مسيرهاي گردشگري گرفته تا فنس كشي كاخ هزار و 700 ساله سروستان و شهر ساساني گور و همكاري ايتاليايي ها به ارزش يك ميليارد تومان تنها بخشي از فعاليت هاي در حال انجام براي ثبت جهاني پرونده منظر باستان شناسي ساساني فارس است. اين گفته عليرضا چاوردي مدير محور ساساني فيروزآباد و سروستان است.وي گفت: پرونده ثبت جهاني منظر باستان شناسي ساساني فارس تكميل شده است كه در اين پرونده آثاري چون قلعه دختر، كاخ اردشير، شهر گور و نقوش برجسته ساساني در شهرستان فيروزآباد، كاخ ساساني سروستان و همچنين شهر بيشاپور و تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان كازرون وجود دارد.
در حال حاضر با همكاري يك گروه از باستان شناسان و مرمتگران ايتاليايي اقدامات حفاظتي، مرمت و ساماندهي اين آثار در حال انجام است. به گفته وي طراحي و نصب 50 تابلو راهنما و تعريف مسيرهاي گردشگري در اين سايت هاي تاريخي صورت گرفته است.
مدير محور ساساني فيروزآباد و سروستان با بيان اينكه براي نخستين بار فنس كشي شهر گور و كاخ ساساني سروستان انجام شده، افزود: اين دو محوطه تاريخي فاقد حصار بودند و در حال حاضر دورتادور اين آثار مهم و ارزشمند دوره ساساني فنس كشي شده كه بي شك بر حفاظت از آن تاثير بسزايي دارد.
عسكري در ادامه گفت: با همكاري يك گروه از باستان شناسان و كارشناسان ايتاليايي نقوش برجسته اين محور تاريخي ليزر اسكن شده و برنامه حفاظتي و مرمت آن نيز تعريف شده است.
عسكري اضافه كرد: بنابر برآوردهاي صورت گرفته ارزش كاري فعاليت گروه متخصص و باستان شناس ايتاليايي بالغ بر يك ميليارد تومان مي باشد. اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اينكه آماده سازي اين محور تاريخي با سرعت در حال انجام است، افزود: عمليات گستردهاي در اين حوزه تخصصي در حال انجام است، به طوري كه مي توان به ساماندهي و تعريف مسيرهاي گردشگري در سايت هاي تاريخي فيروزآباد و يا پياده راه سازي روستاي آتشكده و فنس كشي بخش هاي مركزي شهر گور و جابه جايي گورستان در حريم كاخ اردشير اشاره كرد.مدير محور ساساني فيروزآباد و سروستان در ادامه بر لزوم ساماندهي اين سايت هاي تاريخي تاكيد كرد و گفت: چنين اقداماتي براي دفاع از ثبت پرونده منظر باستان شناسي ساساني فارس ( كه پيش از اين به نام محور ساساني فارس نامگذاري شده بود)ضروري است، چرا كه هفته نخست مهرماه استان ميزبان كارشناسان و بازرسين يونسكو براي ارزيابي محور است.عسكري گفت: طبق برنامهريزي هاي صورت گرفته بازرسين يونسكو براي ارزيابي اين پرونده تا 10 روز ديگر (سوم مهرماه) به شيراز مي آيند و برنامه ارزيابي آنها در اين محور يك هفته به طول مي انجامد.عسكري در ادامه با تقدير از حمايت هاي مسئولين كشوري و استاني به ويژه مسئولين شهرستان هاي فيروزآباد، سروستان و كازرون، گفت: خوشبختانه مسئولين استان و شهرستان به حساسيت پروژه واقف هستند و تاكنون همكاري ها در اين حوزه بسيار خوب بوده است كه اميدواريم اين پرونده بدون هيچ گونه مشكل در فهرست جهاني به ثبت برسد.
وي ادامه داد: ثبت جهاني اين محور تاريخي فارس در واقع برند گردشگري استان محسوب مي شود و تاثير به سزايي در توسعه و رونق اقتصادي و گردشگري استان خواهد داشت.به گفته عسکری از میان تمام مناطق کشور، منطقه فارس بیشترین حجم آثار باستانی دوره ساسانی را در خود جای داده و به حداقل ترین تخمین می توان گفت بیش از سه هزار اثر دوره ساسانی در استان فارس وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بنیان معماری دوره اسلامی ریشه در دوره ساسانی دارد، افزود: نخستین گنبد جهان در فیروزآباد ساخته شده است .این باستان شناس ادامه داد: شاخص ترین آثار باستانی حکومت ساسانی شامل شهرهای مهمی نظیر بیشاپور، فیروزآباد، سروستان و داراب و وجود 30 نقش برجسته و همچنین مهمترین محورهای ارتباطی امروز منطقه فارس، در دوره ساسانی شکل گرفته است. به گفته عسکری وجود شهر بیشاپور در فاصله کمتر از 60 کیلومتر در شمال غربی فیروز آباد، شهر ساسانی سروستان در شمال شرقی آن، شهر دارابگرد و فسا در شرق این محور و فراشبند و میمند در مسیر فیروز آباد به سروستان، همه این شهرها از جمله شهرهایی هستند که در یک طرح جامع در دوره ساسانی طراحی و بنا شدند. امروز هم همین طرح جامع ساسانیان به عنوان دانش بشری در بافت و اقلیم ویژه هر کدام از این دشت ها به عنوان میراث جهانی قابل ارائه به میراث تمدنی جهان است. عسکری ادامه افزود:محدوده مرکزی فارس، محور ساسانی است و در این منطقه نه تنها ده ها شهر دوره ساسانی وجود دارد بلکه باید طرح جامع محور ساسانی این حوزه در چارچوب پلان مدیریتی ارزش های میراث جهانی سه دشت کازرون، فیروزآباد و سروستان در تمام برنامه های آمایش منطقه فارس سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تمام برنامه ریزی های استانی و ملی لحاظ شوند. وی با بیان اینکه منطقه فیروزآباد، فراشبند، بیشاپور، کازرون، سروستان و داراب در کمربند مرکزی استان فارس، جایگاه ویژه تاریخی دارند، افزود: بی تردید ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی در سال 1397 فارس را متحول خواهد کرد.
بنا بر این گزارش پیش از این مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز از اجرای فاز سوم طرح استاندارد سازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهر تاریخی بیشاپور به عنوان مقصد گردشگری جنوب غرب استان همواره پذیرای گسترده گردشگران داخلی و خارجی است، این پروژه در سه فاز برای خدمات رسانی مطلوب و بالا بردن زمان توقف گردشگران در مقاصد گردشگری طراحی شده است .
به گفته مصیب امیری در فاز اول این طرح عملیات استحکام و ایمن سازی، در فاز دوم ایجاد فضای خدمات رفاهی شامل چایخانه سنتی، نمازخانه، سرویس بهداشتی در ورودی بیشاپور وخارج از عرصه این شهر تاریخی ایجاد و اجرا شد و در حال حاضرفاز سوم این پروژه با هدف استاندارد سازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در دست اجرا می باشد.
همچنین در فاز سوم این طرح ایجاد رمپ ، پله و سنگ فرش اجرا می شودکه طبق پیش بینی ها طرح تا پایان شهریور ماه به اتمام ميرسد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =