مخالف اصلی عضویت ایران در پیمان شانگهای کیست؟

روزنامه روسی ایزوستیا در تحلیلی به مناسبت برگزاری و پایان نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای که در آستانه برگزار شده بود به موضوع پیوستن ایران به این پیمان و موانع پیش روی آن پرداخت.


به گزارش خبرآنلاین ب روزنامه ايزوستيا، در این گزارش با اشاره به پایان نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه نوشت: این مذاکرات مرحله آخر تدارک اجلاس سران است که در روزهای 8 و 9 ژوئن برگزار خواهد شد. آلکساندر لوکین کارشناس باشگاه مباحثه والدای و مدیر مرکز مطالعه آسیای شرقی و سازمان همکاری شانگهای (دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو) خاطر نشان می‌کند اتمام روند عضویت هند و پاکستان در سازمان یکی از مهم‌ترین مراحل توسعه آن خواهد بود.

اولاً دو قدرت بزرگ به سازمان می‌پیوندند یعنی نفوذ و وزن آن بطور محسوس تقویت مي‌شود.

ثانیا نمی‌شود برچسب "ساختار هماهنگی عمل روسيه و چین در آسیای مرکزی" را به سازمان چسباند.

طی جلسه همچنین مسئله عضویت تمام عیار ایران در سازمان بررسی شد. سرگئی لاوروف طی همایش اعلام نمود ایران مسائل مربوط به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را حل کرده و اینک با موازین عضویت در سازمان همکاری شانگهای هماهنگ شده است. وی ابراز امیدواری کرد روند عضویت تمام عیار ایران در سازمان در اجلاس سران راه اندازی شود.

منبعی در هیئت روس به روزنامه ايزوستيا گفت همه اعضای سازمان به غیر از تاجیکستان از عضویت ایران در سازمان حمایت می‌کنند. منبع گفت موضع مذکور با پناه گرفتن برخی رهبران اپوزيسيون اسلامی تاجیکستان در ایران در گذشته‌ها ارتباط دارد. رهبری تاجیکستان معتقد است تهران می‌خواهد از این طریق حکومت تاجیکستان را متزلزل کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    7 6
    اینم برادران به اصطلاح آریایی