تسنیم نوشت: چین از لحن ملایم آمریکا درباره بحران موشکی و هسته ای کره شمالی استقبال کرده است.

به گزارش رویترز، در حالی که مسئولان آمریکایی اعلام کرده اند که خواهان بازگرداندن پیونگ یانگ به "مسیر گفتگو" درخصوص برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور و حل مسالمت آمیز اوضاع هستند، چین از این موضع واشنگتن استقبال کرده ولی همچنان مخالفت خود را با استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی ابراز داشته است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه و دان کوتس مدیر سازمان اطلاعات ملی در پی نشستی فوق العاده در کاخ سفید با ژوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش آمریکا و یکصد سناتور آمریکایی اعلام کردند: ما با اعضای مسئول در جامعه بین المللی متعهد به فشار بر کره شمالی برای متقاعد کردن نظام این کشور درخصوص لزوم آرامش اوضاع و بازگشت به مسیر گفت وگو هستیم.

چین بارها خواستار مذاکره و گفتگو برای حل و فصل مساله هسته ای کره شمالی شده است. کره شمالی نیز بارها تهدید کرده است که آمریکا را نابود خواهد کرد. مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی علیه کره شمالی روی میز است.

دولت ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد از طریق تحریم های شدید بین المللی و فشارهای سیاسی، کره شمالی را مجبور به متوقف کردن برنامه هسته ای و موشکی نماید.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به آمادگی آمریکا برای مذاکره با کره شمالی، تاکید کرد: چین متوجه شده است که بسیاری از مقام های آمریکایی اخیرا چنین اظهاراتی را بیان کرده اند. ما از این اظهارنظرها مطلع هستیم، و امیدواریم این پیام ها منجر به حل و فصل مسالمت آمیز بحران از طریق گفتگو و رایزنی شود. ما بر این باوریم که این پیام مثبت بوده و باید مورد تاکید قرار گیرد.

آمریکا و کره جنوبی نیز امروز پنجشنبه بر سر اتخاذ تدابیر مجازات آمیز علیه کره شمالی به توافق رسیده اند، البته در صورتی که پیونگ یانگ اقدامات تحریک آمیز بیشتری انجام دهد. آمریکا و کره جنوبی به تازگی انتقال بخش هایی از سامانه دفاع موشکی تاد را به محل استقرار آن آغاز کرده اند که این مساله با مخالفت روستاییان روبرو شده است.

هری هریس فرمانده ارشد آمریکایی در اقیانوس آرام تاکید کرد که سامانه تاد طی روزهای آینده عملیاتی خواهد شد تا توانایی آمریکا برای دفاع از کره جنوبی و 28500 نظامی آمریکایی در این کشور ارتقا یابد.

چین به شدت نگران قابلیت های پیچیده و محرمانه سامانه دفاع موشکی تاد و نفوذ آن به عمق خاک این کشور است.

یانگ یوجون سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره تاکید کرد: استقرار سامانه ضد موشکی تاد در کره جنوبی، به ثبات و توازن راهبردی منطقه آسیب می زند. طرف چینی به شدت مخالف این مساله است. ارتش چین به انجام مانورهای نظامی و آزمایش تجهیزات جدید ادامه خواهد داد تا از امنیت ملی و ثبات و صلح منطقه ای حفاظت نماید.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =