در سیاست جدید ابلاغ شده از سوی وزارت ارتباطات مصرف منصفانه اینترنت برای کاربران خانگی بر مبنای تهدید کاربر در صورت استفاده بیش از حد مجاز تعریف شده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، آنچه در دنیای غرب موسوم به Data Caps است (اصطلاح فنی آن fair usage policy نیست که برخی به اشتباه می‌گویند!) با هدف مشتری مداری و نه تهدید مشتری بنا شده است که نمونه آن سرویس اینترنت AT&T است که با هم آن را مرور می کنیم:

اپراتور ای‌تی‌اند‌تی ابتدا به ساکن سقف 150 گیگ مصرف ماهانه را در دستور کار خود قرار داد تا کاربران دارای فیبر (و نه کابل مسی) از آن بهره‌مند شوند. همچنین تعریف شد که کاربر به ازای مصرف 50 گیگ اضافه 10 دلار دیگر بپردازد.

اما در سیاست جدید خود میزان مصرف منصفانه را حداقل 300 گیگ در ماه تا 1 ترابایت قرار داده است.(میزان مصرفی که ایرانی‌ها به خواب هم نمی‌بینند تا اپراتورها در اختیارشان قرار دهند.)

جدول زیر را مشاهده کنید:

نکته جالب اینکه هر چه میزان مصرف بالاتر باشد، میزان سرعت هم افزایش می یابد. (با سرعت 700 می توانید تا 300 گیگ دانلود ماهانه داشته باشید با حداقل قیمت)

متاسفانه در ایران این نکته در سیاست جدید لحاظ نشده است و گفته می شود کاربر پرمصرف سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه را تجربه خواهد کرد. این نوع تعریف شرقی، یعنی شکنجه دادن مشتری درست نبوده و تلخ تر اینکه کاربران ایرانی بیش از 70 درصد مصرفشان از سرورهای دات آی آر / .ir یا همان اینترانت است و نه اینترنت.

بنابراین اپراتوهای ایرانی با فروختن هوا به کاربران و زدن تگِ اینترنت به آن، سال‌هاست مشتری مداری را فراموش کرده‌اند و سیاست جدید دیتاکَپ نیز دردی از کاربران فخیم ایرانی دوا نخواهد کرد.

سوال اینجاست که با توجه به اینترانت فروشی اپراتورها به اسم اینترنت و کَش سرورهایی که اینترنت آفلاین به کاربران می‌دهند؛ آیا بهتر نیست وزارت ارتباطات برای یک بار هم که شده به نفع مردم وارد عمل شود؟

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    4 17
    حدود 60 گیگ در ماه به ازای یه خونواده 4 نفره فکر میکنم مصرف منصفانه ای باشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    7 0
    بله بهتره که "وزارت ارتباطات برای یک بار هم که شده به نفع مردم وارد عمل شود". اما چنین چیزی هرگز عملی نمیشه. ژن های برتری که در راس وزارت، وکالت و ریاست شرکتهای آی.تی ایران هستن اعتقادی به مشتری مداری و رقابت ندارن چون نظر مردم نیست که منافع اونها رو تامین میکنه. قوانین انحصاری برای حمایت از خودشون میزارن و کسی هم از حقوق مصرف کننده دفاع نمیکنه.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    4 0
    برداشتن سقف تعیین کردن بدون اجازه نامحدود داشتم این وزیر از اونیکی وزیره تو زردتر از آب در آمد گفتیم این جوونه......... وجدان هم خوب چیزیه اگر تعداد کسایی که انجوری کردن زیاد باشه معلوم نیست چقدر بدون اجازه کاربر سود میبرند از این کارها و چقدر پول جابجا میشه اینم یه نوع اختلاس است
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    5 0
    اقا دولت همانطور که می گوید مردم خودشان برای خودشان شغل ایجاد کنند, خانه بسازند ,خودشان دزد اموالشان را بگیرند موسسات مالی را عرض می کنم و قس الهذا یک لطفی هم کند بزارد مردم خودشان برای خودشان زندگی کنند و اینقدر دست در جیب ما نکند