یک سوزن به هموطنان عجیب و غریبمان: آن هایی که در منا کشته شدند،حقشان بود؟!

اخبار دردناک یکی پس از دیگری از مکه و منا می آید و درد بر درد انباشته می شود.

دیگر همه در جریان فاجعه انسانی که در عربستان روی داده است قرار گرفته اند. زنان و مردانی که لباس احرام به تن کرده بودند، یعنی «دل از این دنیا شسته ایم و به می خواهیم به شیطان سنگ بزنیم»، در روزی که قرار بود عید مسلمانان شود، قربانی شدند و هزاران مسلمان در گوشه و کنار جهان عزادارشان. صحنه ای وحشتناک، دردناک و فاجعه ای انسانی. تصویر انبوه جنازه ها که روی هم انباشته شده اند، به این زودی ها از خاطرها زدوده نخواهد شد. عید مسلمانان عزای بشریت شد. 

در این میان اما اتفاقی شاید دردناک تر روی داد که نمی توان بی تفاوت از کنارش گذشت. اگرچه حتی نوشتن درباره آن و سخن گفتن از آن مشکل تر باشد. فضای مجازی که در سال های اخیر خیلی خیلی سریعتر از فرهنگ استفاده از آن، رشد کرده است گاهی جلوه هایی از خود ما و هموطنانمان را نشان می دهد که باعث شرمساری است. 

باور من این بود که هیچ کسی از کشته شدن انسان ها در یک حادثه نباید خوشحال باشد. باور من این بود که در پس این حادثه مانند خیلی از حوادث سال های اخیر، باید منتظر ابراز همدردی ها و اشک ها و تالم های هموطنانمان در فضاهای محازی و شبکه های اجتماعی باشیم. اگرچه همه این ها بود، اما بودند عده ای کم و عجیب و غریب از هموطنانی هم که معتقد بودند آن هایی که کشته شده اند، حقشان بوده است. عده ای که شاید کینه شان از دولت سعودی را به صورت عجیبی بر سر کشته شدگان حادثه خالی می کردند. عده ای که ابایی نداشتند کینه شان را علنی کنند. 

می خواستم چیزی درباره این ها بنویسم که یک سوزن به خودمان زده باشیم و  بعد طلبکار عالم و آدم.  اما دیدم متنی که مریم محمدخانی درباره این ها نوشت و در صفحه شخصی اش منتشر کرد، همه حرف من را می زند. بنابر این تصمیم گرفتم که آن را بازنشر بدهم. محمدخانی در صفحه فیسبوکش نوشت:

دارم به لحظه‌های هراس آدم‌ها فکر می‌کنم. هراسی که وقتی مرگ دنبالت می‌کند به جانت می‌افتد... می‌خواهد کودکی سوری باشد که اسلحه به رویش بلند شده، یا دست نیمه جان آدمی که به انتظار کمک در هوا تکان می‌خورد و بعد بی‌پاسخ روی زمین رها می‌شود.
خودم را می‌گذارم جای کسی که زیر دست و پا می‌ماند و نفس کم می‌آورد... یک حاجی ساده، که پولش را جمع کرده و لابد سال‌ها انتظار کشیده برای رسیدن، بدرقه‌ی یک عالم آدم پشت سرش بوده و حالا همان آدم‌های منتظر دارند جای پارچه‌ی زیارت قبول، پارچه‌ی تسلیت آویزان در و دیوار می‌کنند.
به آدم‌هایی فکر می‌کنم که به باورشان زنده اند، باورهایی که برایشان عزیز است، همان اندازه‌ای که زندگی را دوست دارند.
بغض دارم از دیشب، حجم این همه کینه دیوانه‌ام کرده. نمی‌دانم چه شده به این‌جا رسیدیم، نمی‌دانم چه‌طور می‌شود عکس‌العمل یک آدم در مقابل از دست رفتن جان یک انسان بی‌گناه شانه بالا انداختن باشد و گفتن این‌که: حقش بود...
حقش بود که چی؟ حقش بود که بمیرد؟ چون به چیزهایی باور داشت که شاید با باور بعضی‌ها فاصله داشته باشد؟ نمی‌فهمم...از دیشب هراس افتاده به جانم، هراس از زندگی کردن میان آدم‌هایی که مرگ هزار نفر برایشان تراژدی انسانی نیست، که برایش جوک می‌سازند و شانه بالا می‌اندازند.
هراس دارم، انگار که مرگ افتاده باشد به جان من... چه فرقی می‌کند زندگی کردن در دنیای دیوانه‌ی دیوانه با مردن؟

+ پی‌نوشت: برای من آن خبرنگاری که برای پناهجویان زیر پا می‌گیرد با آن کسی که می‌نویسد حقش بود که مرد، چون پولش را ریخت توی جیب عرب‌ها در یک لیست هستند، لیست سیاه آدم‌هایی که دنیا را تنگ می‌کنند و نفس کشیدن را سخت. که مرزها را پررنگ می‌کنند و دنیای دیوانه را، دیوانه تر.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 132
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرگل IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    متنی بسیار به جا بود...
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      10 15
      جناب علی چه قیاس مع الفارقی افرادی که در اثر سانحه ی رانندگی جانشان را از دست می دهند اکثرا خودشون مقصرند. چون با توجه به اینکه میدونند خودروهاشون استاندارد نیست جاده ها استاندارد نیست باز هم تند می روند و سبقت غیرمجاز می گیرند و قانون رو رعایت نمی کنند. آیا این افراد برابرند با کسانی که بدون هیچ گناهی فقط به علت بی تدبیری برگزارکنندگان حج و بستن مسیرها جان خودشون رو از دست دادند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    متاسفانه با یک نسل سطحی، احمق، و لوده روبرو هستیم خدا به دادمون برسه
    • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      چند روز پیش یک جا می خوندم صدام یک نسل زودتر به ایران حمله کرد
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      دقیقا حالا به هر دلیلی که مردن باید جوک ساخت؟ شعور بعضی افراد هیهات
    • رامین IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      آخه بنده خدا این نسل اگه حرف زدن رو از شما یاد بگیرن که بهتر از این نمیشن
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      مشکل مام نسل شماست
    • میترا A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      95 18
      متاسفانه فرهنگ لمپنی تو مردم ایران داره کم کم جا میفته و از هر چی دارن جک میسازن
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      56 26
      از نوشتنت معلومه لوده کیه
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      37 23
      با کسی که از مرگ دلخراش هموطنش جوک میسازه و خوشحالی میکنه باید همینطور حرف زد
    • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      34 7
      دقیقا اختلاف نظر بخاطر اختلاف در نسله. نسل جدید یک مزیت نسبت به نسل قبلی داره و اونم نداشتن تعصبات کور کورانس که خیلی خوبه و یک عیبی هم داره اینکه تفکرات و عقایدشون خالی از تعمق و مبنای فکری صحیحیه که شاید این عیب ضررش بیش از سود مزیتشونه فلذا در اظهار نظرهاشون با نسل گذشته اختلاف دارن.
    • بی نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      37 15
      سطحی....احمق.....لوده ...و.....خودتی
  • بابا A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    مرزها را پررنگ می‌کنند و دنیای دیوانه را، دیوانه تر. ممنون از احساس مسئولیت شما
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    حداقل به عقیده حاجی ها به عنوان یک انسان احترام بگذارند.ما که ته ادعای روشنفکری هستیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    واقعا همینطوره، بعضی ها معلوم نیست چشونه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    بعد از اون حادثه ی تلخ که دو تن از جوانان کشورمان مورد تعرض قرار گرفتن ،حج رفتن جای بحث دارد . دردناکتر از اون اینه که هنوز آن افراد مورد محاکمه قرار نگرفتن
    • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      56 3
      تفاوت دیدگاه ها از جایی ناشی میشه که یک سری معتقدن اون جسارت عاملی برای نرفتن به حج تمتع و عمره است و عده ای دیگر معتقدند ساقط شدن انجام حج به این موضوعات نیست.برای بحث باید دلیل متقن بیاورند هر دو دسته.
    • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      2 12
      چطور تو دبی و ترکیه هزارتا کثافت کاری میشه باز میلیون میلیون میرن بد نیست ولی حج واجب میخوان برن باید پولشو بدن به فقرا مگه ترکیه و امارات بیشترین ضربه رو به سوریه نزدن پس چرا شده براتون شمال شماها مشکلتون با حجه اینا هم همش بهانست
  • مهدی A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    ما ایرانیا از روشنفکر بودن فقط پز و قر و ادا و اطوارشو یاد گرفتیم
    • el EU ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      35 20
      واقعا متاسفم برای بخش بی منطق کشورم جالبیش اینجاست خیلی از این آدما که از حق کشورشون مثلا دفاع میکنن، خودشون حج رفتنبعدم اصلا حق با شما ارز نباید خارج شه،پس همگام با حج لطفا مسافرت به دبی هم ممنوع شه چون اونا هم عربن یا ترکیه رفتن هم باید غیر مجاز شه چون دیگه دشمنی قدیمی ترک ها رو همه می دونن همین چند وقت گذشته چه قدر به زنان همین خاک توهین شد ولی هیچ کس حرف نزد.حرف ،حرف ارز و چراغ به خانه روا نیست،ما اصولا منطق نداریم و زور می گیم.فقط حاجی ها نباید برن و باید به بهزیستی کمک کنن و ارز خارج نکنن ولی تایلند رفتن و لذت از مواهبهیچ هدر دادن ارز کشور نیست.موسی به دین خود .....عیسی هم به دین خود... بعضی ها دوست دارن برن سواحل ترکیه و اروپا... بعضی دیگر هم دوست دارن برن عربستان رو ببینن .
  • امین IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    واقعا بعضی هامون چون به خودشون و خانواده شون آسیبی نرسیده براشون مهم نیست که خانواده های دیگه عزادار شدن.
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    بی خیال، حوصله بحث با کسانی که خودشون رو زدن به خواب ندارم و چنین کسی رو هم نمیتوان از خواب بیدار کرد. فقط یه جمله: وقتی خدا از رگ گردن به شما نزدیکتر است اونجا دنبال چی میگردین؟ پست و مقام؟ تیتر و عنوان؟ دنبال چی هستین؟ خدا ؟ ملاقات خوش بگذره
    • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      حرف حق رو زدي
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      انجام حج واجب در قرآن کتاب خدا آمده است، احتمالا بسیاری از حاجی ها هم رفته بودند تا برای اولین بار تنها حج واجب خود را به جای آورند، آن هایی که هر سال به حج می روند قضیه ای جداست خوبه در مورد دیگران این قدر راحت قضاوت نکنیم
    • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      خانمها و آقایون گرامی. هم میهنان من. در آموزه های دینی من آمده : چراغی که به خونه رواست به مسجد حرومه. من هم دلم به درد میاد. هر روز با دیدن و شنیدن این همه اخبار هولناک و بد از مسلمانان در دنیا. از داعش و طالبان و القائده و آوارگان سوریه و یمن و .... تا کشور خودمون چه خبره؟ ولی وقتی این همه مشکلات اقتصادی، کارتن خواب، معتاد، فقر فرهنگی و بیکاری و بزهکاری و فساد که اکثرا به دلیل همون معضل اقتصادی در کشور خودمون وجود داره، باز هم صفهای طولانی برای رفتن به این فریضه و یا زیارتهای مشابه چه ضرورتی داره. خواست خدا اینه؟ وقتی کارتن خواب تو مملکتت هست بری خونه خدا مهمونی کلی پول خرج کنی؟ بعدشم حجت قبوله. من همون اول هم به این دلیل نظر دادم. ممنون از عزیزان هم عقیده ام
    • بی نام EU ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      82 39
      ارزو نمیکنم عزیزت رو اونجا میداشتی و هیچ کاری ازت ساخته نبود.
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      64 69
      اتفاقا با شما نمیشه بحث کرد.چون معنای انجام فریضه در دینی که شخص معتقد به آن شده رو درک نمیکنی.
    • بی نام RO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      29 28
      با اين استدلال شما پيامبر و اءمه كه اخر خلوص و ارتباط با خدا هستند نبايد مكه مي رفتند دنبال چي بود شما كه خودت رو به خواب نزدي به ما هم بگو بفهميم ما كه خوابيم و الحمدلله شما بيدار
    • بی نام A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      43 9
      به نظرت خاله ی پیر من با شوهرش که جز مفقودین است دنبال عنوان و مقام بودن؟
    • مصطفی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      1 4
      ادم حسابی دنبال چی میگردی یعنی چی مگه هرکی رفت مکه و برگشت پست و مقام بهش دادن . حج واجبه در دین اسلام خوب اگه پولشوداری باید یه بار در عمرت بری والا ما هم رفتیم 10 سال پیش نه عنوان داریم نه پست داریم نه مقام ... خوب همون خدایی که از رگ گردن بهت نزدیکتره تو همون قران که این جمله رو ازش اوردی گفته باید بری حج اگه مسلمونی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    ب نظر منم تقصیر خودشون بوده الکی هم سریع بحث رو احساسی نکنید و از جایگاه حق ب جانب نگاه نکنید.این حادثه تلخ بوده و من هم از این بابت ناراحتم اما ادم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه.نباید برید حج اونجا هیچ خبری نیست.ب امید روزی ک نظرم چاپ بشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      اگه از اقوام خودتون هم در میان جان باختگان منا بود همین نظر را میدادی؟ واقعا جای تاسف دارد آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه جای خود اینکه راحت ناراحتی هم وطنانمان را نادیده بگیرید و بگید حقشان بوده واقعا جای تاسف داره حرف حق باید در جای خودش بیان بشه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      بی غیرت
    • عباس A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      اونجا کسی دنبال چیزی نیست , آدم ها دنبال انجام وظایفشون در مقابل خدایند . این برای کسایی که معتقد به دنیایی دیگرند چیز مهمیه ؛ حالا چه پولش بره تو جیب عربا و چه هر چیز دیگه ای . برای بنده خدا مهم انجام دستور خداست .
    • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      اول ازهمه اینکه اینجا دادگاه نیست که کسی دنبال مقصر بگرده و در ضمن کسی هم از شما نخواست نطق بفرمایین.انگار متوجه نیستی حج واجب با حج عمره فرق داره.تعداد کثیری از حجاج کهنسال هستند و سالهاست که در صف فیش ثبت نامی هستند و نمیتونند حکم واجب خدارو تنها به صرف عقیده ی شما انجام ندهند.برای. ادب کردن عربستان راه حل وجود داره ولی ظالمانه است گفتن اینکه زیر دست و پا له شدند تقصیر خودشونه؟؟؟؟.آره منم میگم شهدایی که شهید شدند خونشون تلف شده و تقصیر خودشون بود که رفتند و جان دادند چون باعث شد تو و امثال تویی الان وجود داشته باشن تا بتونن‌ پشت صفحه‌ی‌ مجازی مثل ترسوها قایم بشن و افکار مسمومشونو به خورد بقیه بدن .
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      اصل کار اشکال داره.اگه این پول رو خرج چند تا آدم نیازمند میکردن هم ثوابش بیشتر بود و هم الان زنده بودن
    • محمود IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      4 30
      جناب بی نام احتمالا حاجی شهدا هم اگر الان زنده بودن حج نمیرفتند شهدا مرد بودن نه اینکه پولشون رو بریزن تو جیب ال سعود. جنگ بشه هم امثال شما ی پر ادعا نمیجنگند
  • عباس A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    حقشون نبود چونکه درامن ترین جایی بودند که دردست ناامن ترین غیرانسانهای دنیا اداره میشود آل سعود خون وسفاک باید حج را تعطیل میکردیم وجان این انسانهای بی گناه را نجات میدادیم
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    حج از شعاعرا... است و امر واجب الهی است
  • علی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    حقشان بود
    • آرتین A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      8 5
      واقعاخجالت آوراست شمابویی ازانسانیت نبرده اید.
  • مهرداد A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    یک لحظه فکر کنید این همه پولی که میریزین توشکمه شاهزاده های سعودی اگه این پول تو مملکت خودمون خرج کنیم خیلی ثوابش بیشتره فقط کافیه به اون جوانی که دنبال جهیزیه است فکر کنی یا به اون کسی که به خاطر بدهی افتاده زندان فقط خودتونو جای اونا بزارید
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      62 54
      از کجا می دونی که این کار رو نکردن؟؟؟
    • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      62 41
      در مورد ديگران قضاوت نكن. امثالا شما بهتره كمك كنن. خيلي از اونايي كه هميشه حج ميرن كارشون كمك كردن به ضعيفانه و جهيزيه دادن به دختراني كه وضع مالي خوبي ندارن
    • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      75 35
      آیا این نظر نسبت به اونایی که پاتایا و آنتالیا هم میرن دارید؟فکر نمی کنم
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      26 27
      اونکه میره سفر تفریحی داعیه دینداری و خدا پیغمبر نداره و دنبال تیتر و پست و مقام نیست. همینه که گفتم نمیشه بیدارتون کرد. چون خودتون رو زدین به خواب. در ضمن در پاسخ به بقیه کسانی که ادعا میکنن کشته شدگان ، حاجیان خیری بودند که بعد از کمکهای بیکران رفته اند حج لابد کس دیگه ای نمونده برای کمک که مشرف شده اند. امام باقر عليه‏السلام : پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمود : به من ايمان نياورده‏است آن كه شب را با شكم سير بخوابد و همسايه‏اش گرسنه باشد . فرمود : اهل هر آبادى كه شب را بگذرانند و در ميان ايشان گرسنه‏اى باشد ، روز قيامت خداوند به آنان نظر رحمت نمى‏افكند .الكافي : 2 / 668 / 14 منتخب ميزان الحكمة : 124 الحمدالله که همه در این سرا، سیر هستند. بفرمائید ادامه دهید
    • بانام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      27 16
      آقای مهرداد... ما یا مسلمان هستیم یا مسلمان نیستیم.. اگر مسلمانیم پس باید واجبات خداوند را بی چون و چرا انجام دهیم... اگر احکام اسلام را ماثور از خدا میدانیم پس باید این را هم بدانیم آن خدایی که حج را واجب کرده خیلی بالاتر از تمام عقول بشری میداند که چه چیزی به صلاح انسان هست.. پس در واجبات خداوند نمیشود اما و اگر کرد.. البته اگر مسلمان باشیم ضمنا برای برآوردن حاجت یک جوان و زندانی و... راههای خیلی زیادی هست که حتما هم باید بهش فکر کرد و اقدام کرد. مثلا انفاق از مال... بخشش از هزینه های اضافی زندگی خودمان مانند هزینه های خرید لوازم لوکس... هزینه های تشریفاتی زندگی و...
    • من A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      18 14
      این اتفاق بدون شک بسیار تلخه..خدا صبر بده به خانواده هاشون..حج هم واجبه.درسته..ولی دوستان الان و با این شرایط حج رفتن بیشتر از ثواب گناهه...با وجود آل سعود..با این همه تحقیر و توهین..با این همه کینه...تو این شرایط هزینه این پول برای کار خیر بسیار مناسبتره.. در مورد پاتایا و تایلند و ترکیه و....عزیزم اونی که میره اونجا دنبال تفریح و خرید و چیزاییه که اینجا در اختیارش نیست..پولشم به ترک و مالزیایی و..میده...ولی اونی که میره حج دنبال ثوابه..فقط ثواب..چیزی که شرایطش تو کشور خودش بیشتره..و سودشم میره تو جیب وهابی.. پس قابل قیاس نیستن..
    • بی نام DE ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      2 2
      سلام عزیز هر واجبی سر جای خودش در اسلام هم زکات واجبه هم حج تازه تو فامیلای ما اونایی که حج رفتن خیلی بیشتر کمک میکنن نباید همه رو با یک چوب زد
    • بی نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      1 2
      پاسخ عزیز بی نام جمعه 3 مهر 1394 17:25:38 شما که تمام حج گذاران را دنبال تیتر و پست و مقام میدانی و با مسافرین تفریحی متفاوت چون اونکه میره سفر تفریحی داعیه دینداری و خدا پیغمبر نداره و اگر کسی نظرش با شما یکی نباشه میگی نمیشه بیدارتون کرد. چون خودتون رو زدین به خواب شما بگو آیا همانطوری که هر نفری آزاده که با پولش بره سفر تفریحی و باید در آن سفر جان و مالش محفوظ باشه آیا همین آزادی و اختیار را داره که دنبال خدا و پیغمبر اون هم با هر مرام و مسلکی که خودش میخواد باشه؟ آیا اگر از پول خودش رفت حج نباید جان و مالش حفظ بشه؟ اینکه کمک به دیگران بهتره یا سفرحج یا تفریحی حتی مسئله وجود آل سعود در عربستان و حکام همفکرشان در ترکیه و درامدشان از این سفرها بحث دیگری است موضوع اختیار هر کسی در زندگیست
  • منصور IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    65 16
    حج واجب رو مردم برن ولی حج مستحب رو نه. چون فقط به اقتصاد دولت وهابی عربستان کمک میکنه. بعلاوه فقرای بسیاری در کشور وجود دارند که رسیدگی به اونا در اولویته.
  • حسین A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    99 6
    حفظ جان ا مهمترین واجباته
    • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      5 31
      هیچ تضمینی نیست که اگر تو خونه شون بودن نمیمردن از کجا آنقدر مطمئنی؟
  • بی نام BE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    41 20
    حقشان نبود و خدا رحمتشان کند. اما دلیل اینکه اکثر کشته شدگان ایرانی هستند این است که این قسمت از حج برای زائران دیگر کشورها واجب نیست و بدون انجام آن هم حاجی میشوند. ولی کاروانهای ایرانی موظف به انجام این مراسم آن هم به بهترین نحو هستند.
    • بابک IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      28 18
      2000 نفر کشته شدن ایرانی ها صد و خورده ای هستن. شما یا ریاضیت ضعیفه یا حساب کتاب بلد نیستی که نمیدونی اکثریت یعنی چی و رمی جمرات واجب نیست ؟ شما رمی جمارات رو با برائت از مشرکین اشتباه گرفتی.
    • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      20 20
      از بین 2000 نفر کشته ، 130 نفر ایرانی هستند چطور میگید اکثریت؟ بعدم کی گفته واجب نیس دوست عزیز
    • بی نام BE ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      13 12
      تعداد واقعی که همه خبرگزاریهای معتبر اعلام میکنند کمتر از 750 کشته و کمتر از 900 زخمی است. شما علاوه بر ریاضی زبانت هم ضعیفه. اگه تونستی یک سری به اخبار معتبر انگلیسی، عربی، ترکی بزن. اونجا متوجه هم میشی که این عمل واجب نیست.
  • محمدرضا DE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    41 3
    گفتن از حق و نا حق راحت شده.ولی بعضی ها حق رو فقط عقاید خود میدونن و نا حق و احمق میشوند دیگران از نظرشان... ولی جدا چه باید کرد با این ال نفرت و رفتن به مکه یا نرفتن..
  • م ع ح A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    108 6
    اگر در یک زلزله این تعداد کشته در ایران بود مطمئنا افرادی که در باره این حادثه میگن حقشون بود برعکس برای اون حادثه خیلی زیاد ناراحت میشدند، پس دلایل چی هست که در این ماجرا عکس العملشون اینجوری نیست؟ یکیش رو شما تا حدودی درست میگی که ایرانی ها از سعودی ها خوششون نمیاد ولی دلایل مهم دیگه ای هم داره که نمیگید. اتفاقا باید مهم باشه که چی شده که مردم ایران اینجوری شدن. در شبکه های اجتماعی من دیدم خیلیا ناراحت نیستن و دلایلش رو سالهاست که مسئولان خودشونو به خواب زدن و رسانه ها هم حتی نظرات مختلف رو منتشر نمیکنه تا بحث بشه. حتی شما هم فقط یک جنبه رو که تنفر نسبت به سعودی بود عنوان کردید و دلایل مهم دیگه رو نمیگید و حتی نظراتی که اونا رو میگن منتشر نمیکنید
    • بی نام A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      18 3
      نظر شما به منطقي ترين و درست ترين بود به نظرم دقيقا همه ميدونن مشكل اصلي چيه ولي به روي خودشون نميارن
  • ادم IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    95 38
    یک رجبعلی خیاطی بود که سالیانه سال پول جمع کرد تا به مکه برود . در ان سالها پولش داشت تکمیل میشد همسرش باردار بود، یک روز بوی کباب از خانه ی همسایه امد و این رجبعلی خیاط به دم در همسایه رفت و از خانم همسایه خواست تا کمی به او کباب بدهد گفت من و ۴ فرزندم چند روز است غذا نخوردیم ولاشه ی خری را کباب کردیم اگه حلال حرام حالیتون میشه گوشتمان این است ، رجبعلی خیاط برگشت هرچه پول جمع کرد به همسایه ی خود داد و برایشان خرید هم کرد. حالا تو اون زمان یه بنده خدایی خواب دید که تنها یک نفر تو این ادمها حجشان قبول بود اون هم رجبعلی خیاط بود. بخاطر کمکی که کرد. خدا تو دل ادم هست و خیلی از این عزیزان چندباره رفتن . خلاصه قسمت این بود جز نشانه های ظهور هم بود . خدا همه ی ماها رو بیامرزه . گفتار نیک ........
  • امیرمحمد A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    89 14
    من نشنیدم کسی بگه حقشون بود واقعا حقشون نبود ولی ای کاش امسال رو نمیرفتن
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      49 4
      بله کاش نمیرفتن. بعد از کاری که پلیس سعودی با نوجوانان ایرانی کرده بود نباید میرفتن حج تا وقتی که رسما عذرخواهی میکردن.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    حجی که پولش به جیب آل سعود میره و میشه بمب و موشک و بر علیه شیعه استفاده میشه واجب که نیست حرام هم هست
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      28 6
      مثل روزه که برای بیمار حرامه در حالی که براش مضره...متاسفم که افراطیها اینو نمیفهمن و فقط میگن واجبه..واجبه..به چه قیمتی واجبه؟حتی مرگ؟تحقیر و تجاوز ؟متاسفم واقعا
  • زینب A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    75 40
    برای این شوکه شدید که سرتون را زیر برف کردید،فکر کردید که همه مثل شما فکر می کنند. اما دنیای مجازی به همه حق حرفزدن داده.البته من با خانودا ه همه حجاج همدردی می کنم .مرگ یک روزی در خونه همه را می زنه پس شادی از مرگ دیگران عین حماقت است
  • امیر IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    67 26
    البته هر انسان از مرگ هموطنش ناراحت میشه. اما وقتی یک مکانی فعلا امن نیست خب حاجی جان نرو. مثل پراید میمونه همه میگن نخرید بعد یه عده میخرند و بلا سرشون میاد. بچاپ خبر
  • بابک IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    76 20
    فکر میکنید داعش چیه؟ فقط اگر سیاه پوش باشیم و شمشیر به دست و عقیده خاص داشته باشیم میشیم داعش؟ داعشی ها هم مثله ما ادمهایی بودن با کودکی شاید متعارف و زندگی متعارف تر. اما با تفکر خشن. که کشتن براشون یک شوخی و تفریح بود. کسانی مردن. به هر دلیل. و عده ای خوشحالن از این کشتار. الان ما با عده زیادی داعشی داریم زندگی میکنیم. یکی دکتره یکی مهندسه یکی راننده یکی کارمند و یکی قصاب. در ظاهر ادمین مثله همه. اما در باطن منتظر فرصتی تا جنون خودشون رو بیرون بریزن.
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    چقدر کامنت ها غم انگیزند. باید به مرگ انسانیت گریست مرگ هر انسان بی گناهی تاسف بار است. کسی که در دریا غرق می شود، به قصد مردن به دل آب نزده. گرچه ممکن است مقصر باشد، ولی این تقصیر از اندوه مرگش کم نمی کند. ما چه می دانیم در دل آن حاجی چه می گذشته؟ از کجا می دانیم که تا به حال دست نیازمندی را گرفته یا نه؟ از کجا می دانیم که دلش چقدر بزرگ بوده؟ اما حتما فرزند یک مادر چشم به راه بوده، برادر یک خواهر منتظر، همسر زن یا مردی داغدار و پدر یا مادر کودکی معصوم. چقدر غم انگیز است زندگی میان مردمانی که قلبشان از سنگ است و زبانشان هم جنس شمشیر...
  • حسین FR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    72 10
    من از مرگ هیچ انسان بی گناهی خوشحال نمی شوم،هموطن باشد که جای خود دارد؛ "" ولی "" بنظرم بحث حج رفتن نیاز به تجدید نظر و مصلح اندیشی بیشتری دارد؛مردم باید به کرامت انسانی خودشان و غرور ملی توجه بیشتری داشته باشند.بنظرم علما و سیاستمداران کشورمان باید در قضیه حج به طور قاطع و منطقی ورود پیدا کنند.روزه برای کسی که توان گرفتنش را ندارد واجب نیست،بنظر میرسد شرایط حج هم مساعد نباشد و می تواند مورد بررسی و رای فقها و علمای دین قرار گیرد.مگر ما فقه شیعی را به خاطر عقلانیت و روزآمدی آن عظیم و روشنگر و هدایت کننده نمی دانیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    32 19
    اقایونی که میگین حج عمل واجبه فلان و بیسار قبلا هم علما حج رو تحریم کردن
    • بی نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      14 11
      علما در مورد عمره نظر دادن نه تمتع
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    19 25
    عزیر هموطن به عمل کار برآید، به جای حرف عمل کنید همین، زیاد نگران به بهشت رفتن نباشید، با این چیزا کسی به بهشت یا جهنم نمیره، مهم حق الناسه.
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    27 21
    من از مرگ تمام کشته شدگان این حادثه ناراحتم ولی از دست خودم بیشتر ناراحتم که چرا این قدرت رو ندارم که جلوی حج رفتن ملت رو بگیرم. ناراحتم که چقدر راحت کلمه ی "هموطن" این روزها لوث شده است. این کلمه بار معنایی عمیقی دارد که برای من، یار و یاور و پشتیبان و همفکر و همرزم و ... معنی میدهد. هموطن کسی است که میکوشد در کنار من برای آبادانی وطن از جانش مایه بگذارد. حال چگونه هموطن خطاب کنم کسانی را که باعث چاق تر شدن آل سعود و قوی تر شدن دشمن من میشوند؟ آیا واقعا خداوند از حج رفتن ما راضی است؟ آیا من در اشتباه هستم؟ آیا....؟
  • عماد آغای امینی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    4 56
    بسیاری در آرزوی چنین مرگ معنوی هستند
  • بی نام RO ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    38 1
    متاسفانه دیگه مرگ دیگران برای ملت ما عادی شده. وقتی یه جوون با ماشین مدل بالا تصادف میکنه میمیره یه سریا میگن مرفع بی درد حقش بود که مرد چون حق مارو خورده بود. وقتی یکی دزدی میکنه باز همون یه سری میان میگن زودتر اعدامش کنین تا ما راحت باشیم. وقتی یکی از مریضی میمیره میگن معلوم نیس چیکار کرده بوده که خدا این بلارو سرش آورده. البته تقصیر مردمم نیس وقتی آقایون مسئول بعد از زلزله ، سیل یا سقوط هواپیما بجای اینکه بگن ببخشید تقصیر ما بود که با بی تدبیری انقدر کشته دادیم میگن این خواست الهی بوده دیگه از مردم عادی توقعی نمیره. ولی متاسفانه یا خوشبختانه مرگ بلاخره سراغ همین افراد و خانوادشونم میاد اونموقع باید دید باز حرفی از حق میزنن یا نه.
  • بی نام EU ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    50 26
    این هایی که میگن حقشون بوده به نظرم نه تنها ایرانی نیستند بلکه انسان هم نیستند
  • نگار A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    27 6
    خوشحالی یا بی تفاوتی به مرگ هیچ انسانی درست و شایسته نیست.ولی مقایسه حاجیهای کشته شده با اوارگان سوری اشتباهه.اوارگان سوری از سر اجبار و ناچاری و بدبختی دارن مهاجرت میکنن و اون خبرنگار داره به یه عده بیچاره و مظلوم زیرپایی میندازه در حالیکه حج رفتن اجباری نیست و همه سابقه سیاه آل صعود رو میدونن.بنظر من حادثه تعرض به اون دوتا نوجوان خیلی دردناکتر بود و همین حاجی ها میتونستن بخاطر اون اتفاق به حج نرن.
  • رعنااصفهانی A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    35 8
    دوستان هرساله تعداد زیادی ایرانی به ترکیه و امریکا و کشورهای دشمن میره پس باید به اونها هم اگه اتفاقی واسشون افتاد باید بهشون گفت اه مظلومان شما را گرفته ؟؟؟؟؟ مسله مکه رفتن و نرفتن نیست مکه را باید رفت ولی زمانی که امنیت لازم برقرار بشه و ایران بتونه در برقراری امنیت ایرانی ها در عربستان دخالت کنه و چنین حوادثی به برای حاجی ها به وجود نیاید
  • رضا A1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    27 16
    آن زمان که پورشه سواری مرد و همه گفتیم حقش بود ندانستیم که تخم کینه ای کاشتیم بی نهایت بارور و پرمحصول
  • علی تقی پور ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    9 16
    با عرض ادب و خسته نباشید خدمت شما نویسنده محترم. ممنون که ابراز همدردی میکنید. ولی ایکاش ادبیاتی که به کار میبرید در شان و مقام انسانیت شما باشه.. بد نیست اینگونه موضع کرفتن با ادب و کلمات زیبا تر ی همراه بود.. فرق شما با به قول شما احمقها در چیه..بد نیست در ادبیاتمون که میلیونها انسان میخونن ادب داشته باشیم
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    21 26
    يه سري مردم ايران فقط ادعاي روشنفكري دارن. براي پناهجوهاي كشورهاي ديگه كه فرار كردن و غرق شدن و اتفاقاً تقصير خودشون بود چه كارا كه نكردن. تمام صفحات شده بود عكس اون پسر بچه. اونوقت براي حاجي هايي كه واجب خدا رو انجام دادن و مظلومانه به قتل رسيدن با قساوت هرچه تمام تر حرف ميزنن. شرمتون باد اجنبي پرستهاي بي غيرت. فقط كاش قهر خدا دامن همه رو نگيره و تر و خشك باهم نسوزن. بترسيد از اون روز
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    21 11
    واقعن این فاجعه قلب هرکسی رو به درد نیاره از انسانیت به دوره کشته شدن 2000 نفر انسان اونم به این شکل واقعن دردناکه روحشون شاد و خداوند به خانواده هاشون صبر بده ی عده این وسط هستن به اسم اینکه ما ایرانی ایم و نه عرب و از این قسم حرفا توجیهی ساختن برای عدم انسانیتشون انسانم آرزوست دربین این انسان نماها
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    35 51
    به نظر شما کدام یک از این افرادی که در این اتفاق کشته شدند یک لحظه به ذهنش خطور کرده است که هزینه این کار را به نیازمند و بهزیستی بدهد؟ مگر کشور ما الان در بدترین سرایط اقتصادی نیست؟ کدام یک از اینها به ذهنش خطور کرده است برای حفظ ارز در داخل کشور از این سفر بگذرد؟ کدام یک خواسته است به خاطر توهین به ایرانی در سال قبل از این زیارت بگذرد؟ مگر عربستان الان دشمن اصلی ایران نیست؟ چرا باید به دشمن سود رساند؟ چرا من باید متاسف باشم؟
    • سما IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
      9 8
      چرا این فقرا تمام نمی شوند؟ چون چند تا چند تا بچه می آورند. چرا یک معتاد باید بچه بیاورد و خودش و زنش و بچه هایش وبال جامعه باشند؟ چقدر چقدر باید به اینها کمک شود؟کسی که یک عمر زحمت کشیده چقدر باید به اینها گمک کند؟ حج نرود نذری ندهد و .. که به عده ای معتاد کارتن خواب لاابالی کمک کند تا کی؟ چرا اینها ریشه کن نمی شوند؟ تا کی باید کمک کند و از آرزوی دیدار مکه چشم پوشی کند؟
  • 12 A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    9 9
    فقط میتوانم بگویم اینهانبایدپول بی زبانشان بکام ال سعودبی شرف میرختندبالاخره خدایی هم هست
  • افشین زندی A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    12 2
    بیایید واقع بین باشیم ما در دوره دبستان داستان صفوان و شترهایش که اجاره میداد خواندیم و امام او را از اجاره دادن شتر هایش به خلیفه زمان بر حذر می داشت و در صورت اجاره دادن شتر هایش به خلیفه او را شریک اعمال ظالمانه خلیفه می دانست به نظرم هر کسی پولش بشه گلوله و انسانی را بکشد در جرم او شریکه حتی اگه یکبار به حج بره این واقعیت روزگاره اگر کسی دنبال حق و حقیقته و گر نه چشمامون رو ببندیم مثل باقی مسائل و بگیم مرگ بر اسرائیل و...
  • رضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    9 5
    عزيزان بنظر بنده اينگونه صرفا منطقي فكر كردن و استدلالي انديشيدن راجع به طرز فكر پيرمردي كه ساليان سال اندك اندك بخشي از درامدش را ذخيره كرده تا امروز قبل از موتش واجب خدا را بجا آورد درست نيست
  • مهرداد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    18 5
    روزی 100 نفر رو در تصادفات از دست میدیم و هر روز هم باید در این کشور عزای عمومی اعلام کنیم
  • بینام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    15 1
    نمیدونیداصل ماجراچیه اصل ماجرااینه که بعضی هاتوجامعه هستندکه بهشون میگن حاج آقا چندبارهم حج رفتن ممکن بعضی هاشون دوسه سال یکباراونجابرن وکلی پول خرج کنن ولی اگرازهمین اشخاص کمکی بخوای مادی دست ردبه سینه ات میزنند ووقتی موشکافی میکنی متوجه میشی که اصلا اعتقادبه چیزی ندارند مردم چهره این اشخاص جلونظشون میادولی من میگم نبایدازکلمه حقشون بودبکارگرفته شودچون خودخداجای حق نشسته واین هم این هم خواست خدابوده دیگه جای بحث هم نداره
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    11 1
    به نظرم پول ما باید بره تو جیب مردم خودمون نه عربستان
  • میثم IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    14 0
    واقعا مشکل اصلی خیلی از ماها اینه که نمی تونیم درک کنیم وحق بدیم که کسانی متفاوت از ما فکر می کنند و اعتقاد دارند و احترام به عقاید دیگران رو فقط به عنوان یه پز و نه در عمل قبول داریم با اینکه شخصا اعتقادی به خیلی از مسائل مذهبی ندارم ولی درک این موضوع که یک هموطنم به خاطر اعتقادش با وجود همه مشکلات تاریخی که ما با اعراب داریم حآضر بعد از کلی انتظار و صرف هزینه بالا به این سفر بره برام سخت نیست. حتی ممکن کسی اعتقادش این باشه که این جور مردن سعادت می خواد. فقط باید سعی کنیم همدیگرو درک کنیم و این یک پوز روشنفکری نیست نیاز واقعی دنیای ماست.
  • حیدری A1 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    13 11
    اگر واقعا حج واجبتر از کودکان خیابانی میباشد اگر حج از کارتنخوابی زنان واجب تر است اگر حج از4500000دانش آموز باز ماتده از تحصیل بهتر است اگر حج از یخچال خالی آدمهای فقیر ایرانی بهتر است اگر حج از دختران باز مانده از ازدواج بهتر است اگر رساندن دلار به عربستان برای کشتار کودکان و زنان یمنی و سوری وعراقی بهتر است اگر اگر اگرو صدها اگر آبرو وعزت ملت بزرگ ایران را جریحه دار کردن از حج واجب است ووووصدها اگر مگر سعودیها دیگر باید به چه زبانی بایدبگویند ایرانی ها نیاییدکجای قران نوشته که عبادت با حقارت ثواب دارد؟؟ولی تو اگر تمام اینها را نمیبینی پس برو برو ثواب دارد؟
  • هانیه RO ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    5 6
    کاملا درسته. منم چن وقته از مردم جامعه میترسم از بعد از عید که کامنتای پراز نفرتشونو نسبت به جامعه پزشکی میدیدم خییلی حالم بد میشد تا وقتی که کامنتای مردم زیر خبر قتل پزشک اردبیلیو خوندم که دیگه واقعا این حد از قساوت واسه یه ایرانی با روحیه لطیف شرقی واقعا نوبر بود کلا نمیتونم بفهمم چطور ممکنه آدم از کشته شدن یه شهروند عادی و عضو یه خانواده خوشحال بشه وقتی که داره یه ضربه روحی و مالی توامی به یه خانواده وارد میشه چطور ممکنه ینفر کیف کنه. آره من دیگه این سری خیلی تعجب نکردم چون دوماه قبل کامنتای خیلی بدتری رو سر قضیه اون پزشک دیده بودم. فوق العاده منزجر کننده. یه سری میان میگن چرا پولشونو دادن به سعودیا... سعودیا انقدر نفت دارن که معطل پول حج رفتن ایران نباشن
  • سروش A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    15 4
    شک نکنید اگه من بجای حججاج بودم به نشانه اعتراض به کشورم برمیگشتم و اگر جای کسانی بودم که قصد رفتن به حج رو داشتم حتما نمیرفتم. اصلا بیاید یک کمپین مردمی داشته باشیم و حج رفتن رو تحریم کنیم که اینهمه سود به جیب آل سعود سرازیر نشه. من پولم رو به کسی که بمب رو سر مردم بریزه نمیدم و پیشنهاد میکنم هیچکس نده
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    18 8
    با خوندن همه ی این نظر ها فقط میتونم یک چیز بگم بسیاری از ایرانیان دینشان کمرنگ شده یا کلا بی رنگ و اما چرا ....
  • محسن A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    12 9
    وقتی عربستان این چنین مسلمانان یمن را قتل عام می کند نباید مردم به عربستان می رفتند این هم شاید جریمه این افراد هست.
  • زهرا IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    11 7
    خداوند مرگ این افراد رو اینگونه رقم زده بود به جای این صحبت های ناروا اول برای رفتگان طلب آمرزش و برای بازماندگان طلب صبر کنید و دوم دعا کنیم برای خودمون و از خدا طلب عفو کنیم چون معلوم نیست کی و چطوری قراره بمیریم شاید نفر بعد من و شما باشیم که قراره بقیه بیان و درباره ما و عقایدمون نظر بدن و سرزنشمون کنن پس مراقب حرفهامون باشیم چون روزی شاید خود ما مخاطب حرفهایی از این دست باشیم.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    19 4
    ایرانی بی عزت کرده اند بعد از کشتار66 بعد از تجاوز به دوپسر و..نباید بریم حج بیایید ایران رابسازید که مردم ندید بدید نباشندوگرسنه نباشن تو اصفهان یک شهر بازی اوردن به اسم شهر رویاها که شهربازی دست 4 و 5 چینه مردم را بی عزت کردن باور کنید برای این شهربازی اشغال مردم تو صف وا میستن مردم ندید بدید کرده اند عربها لامبورگینی سوارند ما پراید
  • رضا US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    11 3
    به نظر من حشون نبوده اما من خودم شخصا اعتقادی به سفر حج ندارم چون از هر نفر حدود ده میلیون میگیرن که تبدیل میشه به بمب و... ومیریزن روسر مسلمونای یمن وعراق وسوریه ولبنان واگر سعودیها همینطور پیش برن به زودی شمشیرشون برای ایران روهم از رومیبندن به نظر من درسته خیلیها حرفهای احمقانه میزنن اما یه ذره جلوتر از نوک دماغمونم باید ببینیم وبا این کارایی که سعودیها انجام دادن بایدسفر به خانه خدا برای مدت زیادی کنسل بشه که ما توی این جنایات دخیل نباشیم
  • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    8 17
    نسل جوان هیچی براشون ارزش نیست و فقط قیافه روشنفکر ها رو دارن متاسفم برا اینده ایران کهن که دست شما میوفته
  • ناشناس A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    2 8
    جریان کامنتها چیه؟ کجا بحث شد که من ندیدم؟ اقلا واضح تر و روشن تر جریان را شرح می دادید. خواندن این همه کامنت غیر ممکن است..
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    10 23
    هرکی میگه حقشون بود رگ ایرانی نداره
  • اوا A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    21 17
    قضاوت در مورد دیگران اشتباه محض است ما یکی از دوستانمون حاجی بود چندین بارحج رفته بود دوستاش همیشه بهش میگفتند حاجی چقدر پولتو میدی این عربها روزی که مرد تازه تازه فمهیدم که یه دارایتام ساپورت میکرده 11 کودک یتیم مستقیم حمایت مالی میکرد فهمیدیم بدون انکه کسی متوجه باشد چقد ر بیوه زن رو حمایت مالی میکردقبل از مرگش گفته بود به شوهرم یه خانم دستش تنگه تو روستا میخوام یه گاو براش بگیرم تا نگهداری کنه اشکاراوپنهان مالش را خرج میکرد ایا همچین انسانی مستحق شماتته یا اونی که میره انتالیا ودبی ........اصلا هم حالیش نیست که ریالی صدقه بده
    • زیبا IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      11 9
      ایشون که چند بار رفته بوده ، بهتر بود به جای چند بار رفتن هزینه شو تو همون امور خیریه ش مصرف می کرد. من نمیدونم این کسایی که چند بار رفتن چرا فرصت رفتن حج رو از بقیه هم می گیرن... ثوابش همون یه بار کافیه دیگه.روحش شاد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    18 12
    حاجی های ما پولاشونو ببرن به نیازمندا کمک کنن بهتره .. خدا رحمت کنه همه ی کسایی رو که تو این حادثه کشته شدن
  • محمد A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 1
    حر فهای بی نام را قبول دارم
  • مهدی RO ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    13 2
    اره مگر نرفتن گناهشات پاک شود و بروند بهشت از انجا مستقیم رفتند به بهشت موعود
  • مصطفی EU ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    3 14
    خداراشکردروقت وزمانی زندگی میکنیم که احتیاج نیست برای کسب تکلیف این درو وان دریزنیم مرجعی شجاع اصلح اعلم مبارز سایه اش برسرمان هست مطمین باشیم اگر درواجبات حکمی دیگر استنتاج شود اعلام میفرمایند پس اینقدر نگران نباشید انموقع که اکثرا خواب بودند ایشان باتحمل رنج وزندان وتبعید مراقب امور مسلمانان بودند خداونداسایه این فقیه والامقام رابرسرمامستدام بدار
  • دکترای کوانتوم A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    4 15
    برادران ارجمند خبرآنلاین خودتون رو ناراحت نکنید اکثر کسانی که نت فارسی فعالیت زیاد دارن بیشتر جوانان و نوجوانان هستن که بیشتر حرف ها کارها و..ای که در واقعیت رو نمی تونن و حتی خودشون هم بد می دونن ازروی بیکاری و الافی اینجا انجام میدن....بیشتر برایشون یک طنز فکاهی هست اینترنت... متاسفانه به خاطر همین در خیلی از موضوعات جدی حتی در خارج از ایران نمیشه به نت فارسی رفرنس کرد...بخصوص موضوعات علمی... تشکر از سایت خوبتون...
    • م ع ج A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      8 4
      بابا دکترررر شما کاش به غیر از توی کوانتوم توی قضاوت و شعور هم در رده های بالا بودی که اینجوری یه ملت رو قضاوت نکنی. اتفاقا به شخصه معتقدم افرادی که سطح سواد و مطالعه بالایی دارند اون نظرات رو میدن و شما هم به خاطر مطالعه تک بعدی که داشتی فرصت اگاهی از مسائل اصلی زندگی رو نداشتی. هرچند دکترای کوانتوم در ایران علم 30 سال پیش غرب رو میخونن و براشون تدریس میشه ولی شما ظرفیت همینم نداری و فکر میکنی که چیزی حالیته و میتونی بقیه ملت رو قضاوت کنی. البته یه دکتر واقعی نمیاد با اسم خودش به دیگران ثابت کنه دکتره و اغلب فریبکارها این کار رو میکنن و یا کسانی که مستحق اون جایگاه نیستن
  • مهری IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    15 5
    دوست نویسنده محترم شبکه های اجتماعی فرصتی است برای بیان نظرات که ما ایرانیها در هیچ شبکه ای ن اجازه داریم و نه اصلا مارا حساب میکنند که نظری بدهیم منظور آنهایی که در شبکه های اجتماعی میگویند حقشان بود مطمئنا این نیست که راضی شوند به مر گ هموطن خودشان . بلکه از این ناراحتن هنوز از قضیه تجاوز آن دو نوجوان نگذشته بود که حدود دوازده هزار نفر از همین مردم بلافاصله ثبت نام میکنند برای حج وقتی ما بدون توجه وبدون هیچ تعصبی فقط به فکر بقول خودتان باورمان هستیم که به واقعیت برسانیم همین میشود ثواب ان بیشتر است که برای پدری که سه دخترش همزمان خواستگار آمده واز تهیه جهاز و... عاجز مانده یا ثواب رفتن خانه ای که صاحبش در آنجا ساکن نیست ودر همه جا میتوان اورایافت .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    11 2
    از ماست که بر ماست
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    8 5
    حقشون نبود.... شاید با این پول ها کارهای خیر و پر ثوابی می تونستن بکنن ولی حقشون نبود که بمیرن خدا رحمتشون کنه..
  • بی نام ES ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    15 3
    مقصر سازمان حج و زیارت است با توجه به حوادث اخیر و ناامنی موجود در عربستان باید امسال حج را تعطیل می کرد.
  • بی نام EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    10 4
    دوست عزیز سوزنت رو زدی ولی باز هم من در دسته حقشان بود میمانم ... مکه همینجاست ..دخترکان یتیم و بی سرپرستی که به نان شب محتاجند و در شهر دست فروشی میکنند و خدا داند در طول روز به گرگان انسان نما روبرو نشوند دخترانی که جهاز ندارند در خانه پدر مانده اند بدون امید به آینده ای که طبق قوانین جامعه یه سرش خانه شوهر است زنانی که از روی ناچاری و بی پولی تن فروشی میکنند مکه همینجاست ،شاید خانه همسایه یا حتی فامیل نزدیک که با سیلی صورتش را سرخ مکند تا بقیه با عقلی که در چشمشان است تحقیرشان نکنند و شما هر چه بگویی و بنویسی باز هم چیزی که به خانه رواست به مسجد حرام است منم برای شما متاسفم که به چنین سرم های غلطی مهر تایید میزنی
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
      2 1
      خیلی زیبا بود. احسنت. موافقم.
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    7 4
    چه خبره مملکت ؟مردم افتادن به جون همدیگه یکی میگه حج نرین یکی میگه آنتالیا و اروپا نرین .واقعن چه خبر شده؟
  • کیارش A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    9 9
    تو اکثر کامنتا چیزی که مشخصه دشمنی با اصل حج و زدن ریشه ی حجه... من اومدم میگم رفتن به حج واجب با کمک به فقیر که مستحبه دوتا ..بعدشم اهاااای مخالفای حج و روشنفکرای جامعه و اندیشمندان فضای مجازی که هرجا یه بحثی میشه فوری تز میدین کدومتون تا حالا به همسایتون کمک کردین؟؟؟اصلا خبردارین همسایتون کی هست؟؟ دست بردارین از ادعاتون
    • بی نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      4 2
      من کمک کردم تا دلت بخواد. اما ادعایی هم ندارم . واسه دل خودم بوده و همیشگی. جانماز هم آب نمیکشم. اونی که رفته حج 600 تا سلفی گرفته و داعیه مسلمونی داره انگار خودش درک از اسلام داره و بقیه کافرند، همونی که دولا پهنا حساب کرده. آره همون که با گرونفروشی و مال مردم خوری به ثروت رسیده. میدونی چندتاشون رو میشناسم؟ الان یکی میاد دوباره میگه خاله پیر من فقیره و ... و جزو مفقودین، اما عزیز دل برادر منظور خاله پیر شما نیست. اونی که باید بفهمه میدونه روی سخن اکثریت معترض به این قضایا چه کسانی هستند.
  • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    6 4
    کی همچین حرفی زده؟ من خودم ایرانی اقلیت هستم اما متاسفم برای این طرز فکر برخی اندک مردم کشوم
  • حمید IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    8 5
    من الان نمیگم حقشون بوده ولی فردا روزی که با پول حج ،عربستان رو به حدی رساندیم که به کشور مون حمله کرد اگر زنده باشم خواهم گقت حقمون بود و متاسفانه اون روز رو بسیار نزدیک میبینم حالا هی یه عده با تعصبات کوروکورانه بیاید بگید شما نسل جدیدین یا بی اعتقادین و ازین حرفا ولی واسه من زنگ خطر بسیار بلند به صدا دراومده
  • بی نام A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 1
    دوستانی که میگن به جای مکه رفتن خرج جهیزیه میدادن، خودشون همچین کاری میکنن؟ من که فکر نمیکنم. احتمالا خودشون هم اگه پول داشته باشن آنتالیا و دبی و پاتایا و... میرن حرف زدن و راجع به دیگران نظر دادن کار آسونیه
  • فرزاد A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 1
    نمیدانم چرا ما ایرانی ها همیشه حسادت و‌تنگ چشمی داریم و بخاطر این دوزار که از زوارمون به عربستان میرسه ناراحتیم...بابا درامد اول عربستان نفته نه حج ...اینقد چشم تنگ نباشیم
  • مجید....لبیک یا حسین A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    5 1
    بعضی وقتا واجب هم حرام میشود مثل بیماری که روره نباید بگیرد چون به بدن ضربه میزند و مورد قبول پروردکار نیست در سال 66 آل سعود حجاج ایرانی را به گلوله بست وامام راحل ره"3 سال از رفتن متقاضیان حج به سرزمین عربستان جلوگیری نمودند. حرمت و آبروی مسلمان ایا واجب نیست... آیا خدا راضی هست که آبروی و حرمت زنان و بچه هایمان ریخته شود برای زیارت خانه اش خبر آنلاین خواهشا تایید کن ما از مرگ نمیترسیم ولی اجازه بی حرمتی نمیدهیم ما اگر از مرگ میترسیدم پای پیاده به سفر کربلا نمیرفتیم جایی که داعش گفته بود روز عاشورا به کربلا حمله میکنیم اما هیچ غلطی نکرد مگر اینکه با نامردی و بمب گذاری.... حال که تحریم نمیکنید ... پس نگوید اگر بی حرمتی کردند سکوت کنید ...
  • بنی آدم BE ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    1 1
    نمیدونم اگه این فاجع رو با عمق وجود درک میکریم جای هم برای لبخند و گله و شکایت وحتی نظریات عوامانه داشتیم یا نه .این و میدونم درمقام انسان بودن هر لحظه دلم میخواست جای اون ها بودم گه از خونه خدا پیش خدا رفتن ،ففط خدا..................................................
  • رعنااصفهانی A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    2 2
    اونهایی که برای حاجی هایی که در حادثه مکه شهید شده اند جک ساخته اند و اون هایی که میگویند حقه چنین کسانی که پولشان را در جیب عرب ها میریزند و به فقرا کمک نمیکنند چنین مرگ دردناکی است اول برونند متن ان فرزند یتیمی که برای شماها که دلش را شکستید نوشت را بخوانید
  • رعنااصفهانی A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    2 3
    موضوع: نامه تاثیر گذار فرزند یکی از کشته شدگان حادثه منا لطفا این نامه را بخوانید
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
      2 0
      نامه بی نام و نشان و ساختگی است
  • رضا A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    0 1
    سلام دوستان اصل موضوع فراموش نشه ما ایرانی ها یه سری دوست داریم بریم یه سری دوست نداریم واینکه پول خودمونه وهرجا دوست داشته باشیم خرج میکنیم این عربستانی های هیچی ندار غلط میکنن به ایرانی جماعت زور بگن وبی احترامی کنن باید جواب اونا رو طوری داد که دیگه جرات نکنن از این کارها بکنن.نسل قدیم پدر مادر ما هستن ونسل جدید خود ما به هم دیگه بی احترامی نکنیم.
  • م.الف A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 1
    بياييد به جاي بحث و محكوم كردن اعتقادات ديگران براي ظهور آقا امام زمان عج ا... و سلامتي وجود نازنينش دعا كنيم اگر هر صبح و شام خالصانه دعا كنيم از گناهان توبه كنيم حج واقعي و كعبه را در قلبهاي خويش خواهيم ديد و ميبينيم چگونه ولي عصر مشتاقانه از خداوند مي خواهد تا خود را به ما برساند و ما جدا از مراسم سالانه حج هر روز كعبه آمال و آرزوهاي خود را يوسف زهرا ا خواهيم ديد حج ثمره خون انبيا و شهدا رنج انسانهاي مظلوم مظلوميت امام حسين ع و فريادهاي زينب س و ..... در كلام آخر جايگاه فرياد و اله اكبر امام زمان در هنگام ظهور است مقصود تو هستي اي امام عاشقان كعبه و بتخانه بهانه است
  • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    1 1
    آیا به واقع دعوا بر سر این است که پول حاجی‌ها به عربستان داده می‌شود و به صورت بمب و تسلیحات باعث کشته شدن مردم سوریه و یمن می‌شود؟ در این صورت کسانی که پول خود را در آنتالیا و دبی و اروپا و آمریکا خرج می‌کنند نیز به دلیل حمایت ترکیه و امارات و اروپا و آمریکا از داعش وضعی مشابه دارند.