تعداد زندانیان خارجی در ایران چه قدر است؟

مهر نوشت:

آمارها نشان می دهد که حدود 6 هزار زندانی خارجی در ایران و 3 هزار زندانی ایرانی در زندانهای خارج از کشور محبوس هستند که انتظار انتقال به کشور خود را دارند.

بر اساس آخرين آمارهاي ارائه شده از سوي نهادهاي مسئول حدود 3 هزار ايراني در زندانهاي كشورهاي مختلف جهان در بند هستند و تعداد زندانيان خارجي با احتساب افغان ها در زندان هاي ايران حدود 6 هزار نفر است كه بيشتر به دليل جرائم مواد مخدر و قاچاق محکوم و محبوس شده اند.

بر اساس قوانين بين المللي كشورهاي جهان مي توانند طي تفاهم نامه هاي قضايي و حقوقي در مورد معاضدت قضايي، انتقال محكومين به حبس و استرداد مجرمين با يكديگر تفاهم نامه همكاري منعقد كنند تا شهروندان زندانی شده در كشورهاي يكديگر را با هم تبادل كرده يا منتقل كنند.

البته در اين قوانين آمده است زندانی باید در کشور خودش بر اساس حکم دادگاه آن کشوری که محکوم شده محکومیت خود را بگذراند.شاهرخ هدايتي مشاور وزيردادگستري و سرپرست اداره كل ارتباط با قوه قضائيه  مي گويد: در سال 1390 تعداد 33 ایرانی از سوریه و ارمنستان و چین به کشور منتقل شده و در سال 91 در مجموع 62 زنداني ايراني مراحل انتقالشان از زندانهاي كشورهاي طرف تفاهم نامه به ايران انجام شد.

وی افزود: این آمار در سال 92 تعداد 50 مورد بود که تمامی این افراد برای ادامه محکومیت خود وارد کشور شدند. همچنین در سال 93 تاکنون 84 ایرانی به کشور منتقل شده و 25 زندانی خارجی هم طبق تفاهم نامه با کشورها منتقل شده اند.

 اين آمارها در حالي است كه هنوز بسياري از كشورهاي جهان حاضر به انعقاد تفاهم نامه حقوقي و قضايي و استرداد مجرمين با ايران نشده اند. البته گروهي ديگر از كشورها هستند كه تا پاي ميز مذاكرات آمده اند و منتظر تصويب و تائيد مجلس براي عقد تفاهامات طرفين هستند.

4646

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    3 0
    داداش چ کاریه خودتون رو زحمت میدین میرین گزارشش رو در میارین.....تعداد افغانی ها در واحد سطح تقسیم بر مساحت ایران میشه کل بازداشتیای خارجی ما. البته منهای "کا" که کا یک عدد ثابت است و به عنوان عدد شاخص بازداش استفاده میشه .... بهش میگن عدد نپریین ک فرقش با عدد نپر اینه ک برای بازداشتیای داخلی هم ازش میشه استفاده کرد البته با درجه دو.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      5 1
      80 میلیون ایرانی در کشور زندانی هستند و زندان بان ها رو هم که همه میشناسیم