آیا اقتصاد ژاپن در نهایت گوشه نشین می شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران،شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن شرط می بندد که به اندازه کافی خوب بوده که بتواند در انتخابات ملی روز یکشنبه پیروز شود. اما منتقدان حرف دیگری می زنند. آنها می گویند آبه اقدامات کافی برای تحقق وعده های خود درباره احیای اقتصاد که 5 سال پیش وعده داده بود را انجام نداده است.

رییس جمهوری ژاپن تحت نظریه « Abenomics» سعی کرده است روند دو دهه رشد نزدیک به صفر و رکود قیمت ها در سومین اقتصاد بزرگ جهان را برعکس کند.

با این حال نشانه هایی از پیشرفت دیده می شود: رشد اقتصاد در طول چند ماه گذشته و اعتماد کسب و کار در بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است.

اما ژاپن همچنان درگیر چالش هایی است که آبه در تلاش برای مقابله با آن است.

*بدهی های عظیم

ژاپن بیشترین میزان بدهی در دنیا را دارد، با بدهی دولت که بیش از دوبرابر اقتصاد ملی است.

دولت نیاز دارد برای پرداخت بدهی هایش پول جمع کند، اما برای تامین هزینه های اجتماعی جمعیت پیر به پول بیشتری نیازمند است.

دیدگاه آبه این است که با رشد سریع اقتصادی، بدهی ها کاهش می یابد، چرا که دولت می تواند درآمد مالیاتی بیشتری به دست آورد.

استفان ناجی، استاد دانشگاه بین المللی Christian در توکیو معتقد است: این دیدگاه رشد، مهم تر از برخورد کوتاه مدت و درازمدت با مشکل مالی است.

 

تصمیم گیری های سختی باید انجام شود. اقدام منفور افزایش مالیات ها در سال 2014 با هدف کسب درآمد بیشتر باعث شد اقتصاد به سمت رکود برود. سال گذشته، آبه یک برنامه ریزی دیگر را هم به تعویق انداخت.

اما ژاپن با حساب مالی قریب الوقوع مواجه نیست. بیشتری بدهی آن توسط بانک های ژاپن و سایر بخش های دولتی ایجاد شده است. مقدار کمی هم دست وام دهندگان خارجی وجود دارد.

*درد کار

نرخ بیکاری ژاپن در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته مانند فرانسه، بسیار پایین است. اما همه چیز به خوبی این ماجرا نیست.

رشد دستمزدها ناخوشایند است که مانع از مصرف روزانه مردم ژاپن می شود.

 

این ماجرا به نوبه خود منجر به تضعیف تورم می شود. این باعث می شود که بانک مرکزی به رغم سیاست فوق العاده تهاجمی پولی به هدف تورم 2 درصدی خود نرسد.

رکود و سقوط قیمت ها به طور کلی به عنوان خبر بد برای اقتصاد مشاهده می شود. مصرف کنندگان از خرید سرباز می زنند، در حالی که شرکت ها به سختی سود به دست می آورد.

مارسل تیلنت، اقتصاددان Capital Economicsژاپن می گوید: تغییر ذهنیت خانوارها بسیار دشوار است.

*مشکلات جاری ژاپن

این کشور در چندسال گذشته با یکسری رسوایی های بزرگ درگیر بود.

تنها در این ماه، غول صنعتی Kobe Steel اعلام کرده است که داده های جعلی روی محصولاتی که به مشتریان بزرگ خود مانند تویوتا و بوئینگ فروخته است، اعمال کرده است. نیسان هم اعلام کرده است که تولید خودرو برای بازار ژاپن را به علت بازرسی های ناقص ایمنی متوقف کرده است.

آنها یک لیست رو به رشد دارند که شامل، ایربگ های کشنده تاکاتا، ساخت و ساز هسته ای توشیبا، مشکلات حسابداری، داده های اقتصادی سوخت تقلبی میتسوبیشی، تقلب الیمپوس و فساد می شود.

پروفسور توماس کلارک، مدیرمرکز حاکمیت شرکتی مدرسه بازرگانی UTS می گوید: نگرانی ها ممکن است این باشد که رقابت و استاندارد شرکت های ژاپنی از بین برود.

*پویایی نه چندان زیاد

از زمانی که آبه قدرت را به عهده گرفت، رتبه ژاپن در میان سازمان های همکاری های اقتصادی از 14 به 26 کاهش یافت. گزارش ها حاکی از این است که شرکت ها با خطر قرمزهای زیادی رو به رو هستند.

طبق گزارش Capital Economics، کارکنان ژاپنی، حدود یک سوم کمتر از همتایان خود در ایالات متحده مولد هستند. همچنین مقدار سرمایه گذاری های انجام شده در کشور توسط شرکت های خارجی در مقایسه با دیگر اقتصادهای ثروتمند، بسیار ناچیز است.

مشکلات ژاپن رو به افزایش است. بیش از یک چهارم شهروندان آن در حال حاضر 65 سال یا بیشتر سن دارند که این ماجرا را بدتر می کند.

 

 

 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =