به گزارش مهر، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در تمام کشورهایی که دچار بحران اقتصادی یا جنگ بودند پژوهش در اولویت بوده است در حالیکه در کشور ما پژوهش در رده‌های آخر اولویت بندی قرار دارد.

محمد مهدی زاهدی صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان که در مجتمع مطبوعاتی برگزار شد، در ارتباط با اعتبار پژوهشی تخصیص یافته در بودجه سال آینده کشور اظهار داشت: لایحه بودجه دیروز به مجلس تقدیم شده است و بر اساس قانون ۱۰ روز نمایندگان برای ابراز نظرات فرصت دارند.

وی افزود: از یک شنبه آینده بررسی بودجه توسط مجلس آغاز و جلسات فوق العاده‌ای نیز بدین منظور تشکیل می شود.

۴۶ صدم درصد بودجه پژوهشی در کشور عملیاتی شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: با وجود قوانین آشکار در ارتباط با بودجه پژوهشی کشور مانند اختصاص یک درصد بودجه جی پی دی (تولید ناخالص داخلی) به مباحث پژوهشی و وجود راهکار در این ارتباط در سال ۹۵ تنها ۴۶ صدم درصد بودجه پژوهشی در کشور عملیاتی شد که فاصله زیادی با قانون داشت.

وی اضافه کرد: در ارتباط با تخصیص بودجه امسال هنوز گزارش دقیقی در دست نداریم چراکه به موجب قانون در خردادماه سال بعد باید بررسی در این ارتباط انجام شود اما بعید است امسال نیز به یک درصد مذکور برسیم.

در کشورهایی دچار بحران اقتصادی یا جنگ پژوهش در اولویت بوده است

زاهدی تاکید کرد: در تمام کشورهایی که دچار بحران اقتصادی و یا جنگ بودند پژوهش در اولویت بوده، در حالیکه در کشور ما پژوهش در رده‌های آخر اولویت بندی است.

وی با بیان اینکه دو قانون در کشور در ارتباط با کمرنگ سازی نقش کنکور در سال ۸۹ و ۹۲ داشتیم، بیان داشت: در سال ۹۲ پیش بینی شد آموزش و پرورش بستری برای آزمون‌های استاندارد در سه سال آخر دوران متوسطه داشته باشد تا ۸۵ درصد ورودی دانشگاه‌ها از طریق نمرات آزمون استاندارد انجام شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: برای رشته‌های پر متقاضی مانند پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، هوافضا، مهندسی، حقوق، روانشناسی در برخی دانشگاه‌های مطرح آزمون‌های استاندارد پوشش کافی را نخواهد داشت و بر این اساس نیازمند برگزاری آزمون دیگری هستیم.

زاهدی بر این نکته تاکید کرد که از سال ۹۸ به بعد برای رشته‌های پرمتقاضی و دیگر رشته ها به شکل مطرح شده انتخاب دانشجو انجام می‌شود.

تخلفات جدی در صندوق ذخیره فرهنگیان

وی با بیان اینکه در صندوق ذخیره فرهنگیان تخلفات جدی رخ داده است، بیان داشت: گزارش مستند سه هزار و ۶۰۰ صفحه ای در این ارتباط تهیه شد که خلاصه آن در ۶۰ صفحه طی ۲۲ ساعت کاری در کمیسیون تحقیقات ارائه شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه این گزارش سنگین ترین گزارش تحقیق و تفحص مجلس تاکنون بوده است، ابراز داشت: در نهایت ۱۱ صفحه‌ خلاصه از این گزارش ۶۰ صفحه‌ای تهیه شده است که فردا در مجلس ارائه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توجه کمتری به مباحث کارآفرینی و فنی در مدارس و دانشگاه ها داشته‌ایم، گفت: در برنامه ششم توسعه وزارت علوم و آموزش و پرورش با ارائه برنامه جدول زمان بندی شده ملزم به حرکت به سمت وسوی توجه به فناوری، مهارت، خلاقیت و کارآفرینی شدند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =