باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مسعود مددی کارگردان سینما به تحلیل و بررسی برخی از اتفاقات و چارچوب برگزاری جشنواره فیلم فجر پرداخت.

مسعود مددی کارگردان فیلم‌های سینمایی، درخصوص تفکیک و یا ادغام فیلم اولی‌ها با بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم فجر گفت: با توجه به تجربه‌های شخصى‌ام از دوره‌های مختلف جشنواره، تفکیک فیلم‌های سینمایی در جشنواره فجر در ديده شدن فيلم‌ها در جشنواره، پخش و اکران آن تاثير مي‌گذارد؛ فرصت بیشتری برای دیده‌شدن فیلم اولی‌ها به وجود خواهد آمد و نگرانى جدى فيلمسازان اول تا حدودى رفع می‌شود.

او بیان کرد: پس از سی و پنج دوره تاسف‌آورترین نکته عدم دستیابی به یک الگو و ساختار ثابت و منسجم برای برگزاری جشنواره است. نبودن انسجام و ثبات در برگزاری جشنواره، باعث می شود هر تصمیمی اخذ شود، بی‌ثبات باشد و تضمينی برای ماندگاری‌اش نباشد.

مددی ادامه داد: با توجه به شرایط سینمای ایران، به نظر می‌رسد دو راه بیشتر نداریم، اول اینکه جشنواره را کم اهمیت‌تر کنیم و با وجود وضعيت آشفته و بى ثبات فعلى، آن را مهم‌تر جلوه بدهیم.

این کارگردان اظهار کرد: برای کم اهمیت کردن جشنواره، شاید بشود پیشنهاد حذف جوایز را داد تا در برنامه‌ریزی جدید فرصت بیشتری برای دیده شدن فیلم ها رقم بخورد.

مددی افزود: البته شاید با حذف کامل جوایز، برخی فیلم‌ها اصلا تمایل به حضور در جشنواره نداشته باشند و یا از طرفی ممكن است با برنامه ريزى متفاوت فرصت دیده شدن بیشتری برای برخى آثار ديگر در فضايى آرام و بى حاشيه رخ دهد، اما به هر صورت در اين شكل از اهمیت چیزی به عنوان جشنواره رقابتی، با این توصیف‌ها دیگر وجود نخواهد داشت و یا از آن کاسته می‌شود.

این کارگردان ادامه داد: نکته دوم مهم‌تر نشان دادن جشنواره است که با يك ساز‌و‌كار بسيار جدى و كارشناسى شده و با الگو قرار دادن جشنواره‌های جهانی و تجربه‌هاى معتبر می‌توان جشنواره‌ای موفق و با ثبات در چارچوب فضاى ايرانى برگزار کرد، که البته اين در صورتى است كه اراده جدى براى داشتن چنين فضاى معتبرى وجود داشته باشد.

مددی در پایان خاطرنشان کرد: درست یا غلط هر ساله در زمان برگزاری جشنواره فجر، چند فیلم سینمایی بیرون از جشنواره در انتظار اکران می‌مانند، چراکه این امكان بطور طبيعى بهترین فرصت برای دیده شدن و اکران فیلم‌های خود می‌دانند، اساسا چون جشنواره نتوانسته به عنوان الگویی دائم برای خودش را تثبيت كند، موفق نشده مانع انتظارهای بوجود آمده شود.

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =