رئیس مجلس گفت: باید در انتخابات پیش رو درخشندگی مردم‌سالاری و منزلت سیاسی کشور را به رخ جهانیان بکشیم.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی بعد از ظهر امروز در همایش مجریان برگزارکننده انتخابات در سراسر کشور با اشاره به اینکه انتخابات برای کشور مردم سالار ایران که مردم سالاری دینی دارد، مبارک است، گفت: شعف سیاسی که در کشور با انتخابات به وجود می آید قابل قیاس با سایر وجوه در کشور نیست. مردم احساس می کنند در سرنوشت خود تصمیم‌گیر هستند.

وی افزود: این شعف برای پایداری امنیت و توسعه اقتصادی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه اختلاف نظرها در انتخابات به صورت جدی عیان شده که می تواند خود شورآفرینی ایجاد کند، ادامه داد: این مسئله خوب است که هر از گاهی فضای کشور منبعث شده و از بالاترین سطوح تا بخش های مختلف مورد بحث قرار گیرد. دین به ظرفیت سازی در کشور کمک می کند. به شرط اینکه به درگیری و سایش های بلاوجه تبدیل نشود.

لاریجانی گفت: انتخابات میدان تاخت و تاز سیاسی برای از بین بردن ظرفیت های رقیب نیست بلکه میدانی است تا مردم اختلاف نظرها را شناخته و برای رأی‌دهی نظر پیدا کنند.

اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*تخریب ها امر مبارک انتخابات را تنزل داده و باعث دلخوری ها می شود در عین حال ظرفیت کشور را کاهش خواهد داد، اما در این بین فرمانداران و استانداران می توانند این امور را سامان دهند. باید ساماندهی طبیبانه برای بخش های سیاسی انجام دهیم.

* رایزنی های پشت صحنه برای کسانی که وارد میدان می شوند تا برای اینکه با سلامت رفتاری کار را پیش ببرند امری مهم به شمار می رود.

*امروز این امر مهمتراست. شرایط کشور در عرصه منطقه ای و بین المللی ایجاب می کند درخشندگی مردم سالاری را به رخ همگان بکشیم.

*پس از بحث هسته ای دشمنان ایران به سراغ موضوعات دیگر فراخوانده می شوند. باید شفافیت مردم سالاری را در این انتخابات به رخ بکشیم. باید نشاط سیاسی در کشور به وجود آید. باید تلاش کنیم به روش های گوناگون منزلت سیاسی کشور را به رخ بکشیم این کار بزرگی است.

* مولفه حضور جدی مردم در پای صندوق های رأی برای ما مهم است و با توجه به مسائل منطقه ای و بین المللی این امر بار مضاعف پیدا کرده است.

*{با اشاره به ضرورت اجرای مر قانون در انتخابات}: هر چه انتخابات سالم و با نزاکت باشد رغبت عمومی برای شرکت در انتخابات بیشتر خواهد شد، اگر احساس شود ظرفیت های مختلف به رأی مردم سامان می دهند اثر سوء به دنبال دارد. باید فضا از لحاظ قانونی برابر بوده و روحیه حق طلبی و عدالت خواهی جاری باشد.

*{ با اشاره به ویژگی افرادی که صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند}: داشتن توان مدیریتی مهم است این گونه نیست که اگر کسی سابقه مدیریت خوبی دارد می تواند کشور را اداره کند بلکه باید سهم همه جانبه از مسائل کلان کشور و موضوعات داخلی و خارجی داشته باشد.

*شوراها در کشور مقام سیاسی نیست بلکه بیشتر برای آبادانی وضع شده است نباید وجوه سیاسی در مسئله سایه بیافکند، امانتداری و توانمندی ها می تواند این پروژه را موفق کند. افرادی که در گذشته در مسائل اقتصادی لغزش داشتند به درد این کار نمی خورند. اگر امانتداری اقتصادی باشد، شوراها می توانند موفق باشند والا برخی شوراها بخاطر تخلفات توسط قوه قضائیه دستگیر شدند.

*امروز هیچ اولویتی مهمتر از اقتصاد نداریم، استراتژی کشور در منطقه داعیانه جلو می رود. علی رغم اینکه در برخی وجوه اقتصادی کارهای خوبی انجام شده، اما هنوز به چرخه مطلوب تبدیل نشده است. ما با دقت در حوزه‌های اقتصادی نیروهای خود را بسیج نکردیم.

*{ با اشاره به سخن رهبری مبنی بر اینکه انتخابات حق الناس است}: بار لوازم این کار به دوش همه ما است. اگر بخش های اجرایی به این سخن توجه نکنند، به حرف تمام قواره نظام دست پیدا نکردیم.

*حق نداریم راجع به حق الناس تصمیم دیگری بگیریم و در آغاز کار و در جریان انتخابات اگر کسی تخلف کرد، به آن رسیدگی کرده و آن را ساماندهی کنیم.

البته با شرایطی که داریم و نوساناتی که در وضعیت اقتصادی کشور وجود دارد از نظر بنده فضای انتخابات در کشور ما یک مقدار دیر شکل گرفته لذا باید دامن بزنیم و رسانه ها، رادیوو تلویزیون هم برای حضور احزاب شرایط را فراهم کنند که مردم در معرض آزمون بزرگ هستند و این مسئله برای کشور ما ذی مقدار است. بنابراین باید تلاش کنیم به روش هایی منزلت سیاسی را به رخ بکشیم و کار ملی بزرگی را انجام دهیم.

*در مورد انتخابات ریاست جمهوری غیر از نکات عام که در قانون اساسی وجود دارد و برای کاندیداها برشمرده شده که رجل سیاسی یا مذهبی باشند و از توانمندی مدیریتی برای اداره کشور برخوردار باشند اینها مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود که برخی از این مسائل نیز به عهده شورای نگهبان است.

*همیشه در انتخابات ریاست جمهوری با هجوم زیاد کاندیدا مواجه هستیم که وقتی از صافی وزارت کشور و شورای نگهبان عبور می‌کند به یک بیستم و یا یک سی ام کاهش می یابد. البته باید ضوابطی در این زمینه گذاشته شود که هم وزارت کشور و هیأت های اجرایی توجه داشته باشند و هم شورای نگهبان. به خاطر دارم به همین دلیل در مجلس قبل ضوابطی را تدوین کردیم .

*البته در مورد رجل مذهبی بودن برای رئیس‌جمهور این نیست که فقط نماز بخوانند باید سهمی از مسائل دینی داشته باشد برای ایران که رئیس‌جمهور نفر دوم کشور به شمار می رود باید این درک از وجوه اسلامی در شخص رئیس‌جمهور وجودداشته باشد . همین طور در مورد مسئله مدیریت ، مدیریت امری نیست که کسی اگر سابقه ای هم داشت بتواند کشور را اداره کند.

*اداره کل کشور با شرایطی که امروز داریم و مسائل داخلی و خارجی باید قانون به صورت ضابطه مند وجود داشته باشد. با توجه به آنچه که در مجلس هم تدوین کردیم تا جایی که به یاد دارم آقای جنتی هم خشنود بودند و می گفتند خوب است. اما چارچوب شورای نگهبان بر این نظر بود که باید تبدیل به آیین نامه شود. البته شنیده ام که در شورای نگهبان در کوران تدوین این هستند و این مسئله کمک می‌کند به اینکه بلاوجه هزینه ای تحمیل نشود و افرادی که در این تراز هستند به صحنه آیند.

*شنیده‌ام برخی اصرار می‌کنند افرادی را از شهرداری در جاهایی بگمارنند،‌یا با فلان پیمانکار کار کند،‌ اینها از امانت‌داری بدور است، بنا نیست شهرداری ها مجموعه‌ای دارالعجزه شوند که مدام بار اجرایی آن را بدوش بکشیم.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =