به زودی تعطیلات عیدفطر فرا می‌رسد و بازار تورهای تابستانی داغ‌تر خواهد شد. این در حالی است که ترکیه با عملیات‌های تروریستی اخیر نسبت به سایر کشورهای توریستی، با کاهش تعداد گردشگران ایرانی مواجه خواهد شد.

مینا افشار: هروقت چند روز تعطيل مي‌شود مسافرت‌ها هم رونق مي‌گيرند و حالا مثل همیشه در آستانه پایان ماه مبارک رمضان و با تعطيلات عيد فطر فرصت مناسبی پيش آمده تا آژانس‌های مسافرتی بار دیگر با هر ترفندی برای جذب مشتری تلاش کنند.

هنوز چند روزی تا تعطیلات عیدفطر باقی مانده است، در این گیر و دار آژانس‌های مسافرتی تورهای خود را برای جذب مشتری پهن کرده اند. اما به دلیل افزایش نرخ قیمت‌های خارجی و نبود امنیت در برخی کشورهای خارجی، باعث شد سفرهای خارجی در ایام تابستان نسبت به سال های گذشته کاهش یابد.

گزارش‌ها حاكی از آن است كه امسال نيز مانند سال‌های گذشته، آژانس‌های مسافرتی همزمان با عیدفطر، علاوه بر اينكه نرخ بليت پروازهای داخلی و خارجی را افزايش داده‌اند، هزينه تورهای مسافرتی نيز تا حدود ۲ برابر افزايش ‌يافته است. واقعيت اين است كه همواره با فرارسيدن روزهای تعطيل به‌دليل افزايش تقاضا، هزينه‌های سفر از سوی آژانس‌های مسافرتی افزايش می‌يابد. در مورد تورهای داخلی مانند تورهای خارجی فصل داغ گردشکری از اواسط بهار شروع شده است. در این گزارش نگاهی داریم به قیمت تورهای داخلی و خارجی در ایام تابستان و تعطیلات عیدفطر؛

نرخ تورهای گردشگری داخلی در ایام عیدفطر

نبض سفرهای داخلی همچون سال های گذشته در آژانس‌های مسافرتی می‌زند. سعید علمداری نیز که مدیر یکی از آژانس های فعال در زمینه تورهای داخلی است، با اشاره به رشد تورهای داخلی به خبرآنلاین می‌گوید: از ابتدای تابستان با رشد ۵۰ درصدی تقاضا برای تورهای داخلی مواجه شده‌ایم، این در حالیست که هر سال حتی در بدترین شرایط اقتصادی هم نسبت به سال پیش از آن در فروش تورهای خود رشد داشته ایم. اما همزمان با تعطیلات عیدفطر افزایش تقاضا برای سفرهای داخلی دوچندان شده است.

علمداری می‌گوید: علت این موضوع شاید افزایش توجه مردم به سفرهای داخلی به جای سفرهای خارجی و همچنین قیمت‌های گزاف و سرسام آور تورهای خارجی باشد. از ابتدای تابستان شاهد کاهش تقاضا برای تورهای خارجی بوده‌ایم که به دلیل افزایش قیمت ایرلاین‌ها در تعطیلات است. در واقع افزایش استقبال مردم از تورهای داخلی و تقاضا برای تورهای ارزان قیمت نشان می‌دهد نسبت افزایش قیمت سفرهای داخلی در مقایسه با خارجی کمتر است.

او می‌گوید: اغلب مردم ایران با هدف گردش و استفاده از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. علاوه بر این با انگیزه‌هایی مانند تفریح، استراحت یا خرید کردن به سفر خارجی می‌روند. اما اکنون گران بودن بلیت‌ها و هزینه سفر، همچنین ناامنی در برخی از کشورهای همسایه یکی از دلایل استقبال پایین ایرانیان از تورهای خارجی است. با این شرایط مردم کمتر حاضر می‌شوند سختی‌های سفر را در یک کشور خارجی بپذیرند. به همین دلیل تقاضا برای سفرهای داخلی بیشتر است.

با این حال مازندران، مشهد، شیراز از شهرهای پرگردشگری هستند که ایرانی‌ها در ایام تابستان از آن بسیار استقبال می‌کنند. تورهای گردشگری مشهد اکنون همانند تورهای شیراز با استقبال زیادی در ایام تابستان روبرو است. در حال حاضر تورهای گردشگری به مقصد شیراز اقامت در هتل ۴ستاره ۳شب و ۴روز اقامت از ۶۰۰ هزار تومان نرخ دارد. همچنین سفر به مشهد ۲شب و ۳روز اقامت در هتل ۴ستاره از ۳۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. 

نگاهی به قیمت تقریبی تورهای داخلی عیدفطر؛ ۱۶ تا ۱۸ تیرماه

ردیف استان عنوان مدت اقامت  اقامت  قیمت تقریبی 
۱ مازندران آبشار آهکی، کلبه‌‌ جنگلی‌ لفور ۲روز و یک‌ شب کلبه‌های سنتی جنگل‌های شمال ۳۰۵هزار‌ تومان
۲ لرستان آبشار‌ پونه‌زار تا غار‌نخجیر ۲ روز و یک شب خانه محلی ۳۳۰هزار تومان
۳ آذربایجان شرقی ارسباران و قلعه بابک ۳ روز و ۲شب یک شب‌هتل ۴ستاره، یک‌شب هتل ۲‌ستاره ۶۱۰هزار تومان
۴ مازندران باداب‌سورت،دریاچه‌چورت ۲ روز و یک شب هتل ۲ ستاره ۳۲۰هزار تومان
۵ آذربایجان غربی، زنجان و کردستان تخت سلیمان تا دودکش‌جن ۳ روز و ۲ شب هتل ۲ ستاره  ۵۳۵هزار تومان
۶ سمنان جنگل‌ابر، خرامان و.. ۲ روز و یک شب خانه محلی ۲۲۵هزار تومان
۷ اردبیل پیاده روی خلخال تا اسالم ۳ روز و ۲شب خانه محلی ۳۴۰هزار تومان
۸ گیلان جواهردشت ۲روز و یک شب خانه محلی ۳۵۰هزار تومان
۹ کرمانشاه کرمانشاه تا همدان ۳روز و ۲شب خانه محلی ۳۹۵هزار تومان
۱۰ کردستان غارسهولان، آبشار شلماش
۳ روز و ۲شب هتل ۲ ستاره ۴۲۰هزار تومان
۱۱ خراسان رضوی مشهد ۲شب و ۳ روز هتل ۴ستاره ۳۵۰ هزارتومان
۱۲ شیراز باغ ارم، ارگ‌کریم‌خان ۳شب و ۴روز هتل ۴ستاره ۶۰۰هزار تومان
۱۳ همدان، کردستان، بانه غارعلیصدر، زریوار ۴شب و ۵روز خانه محلی ۲۵۵ هزار تومان

نرخ تورهای گردشگری خارجی در ایام عیدفطر

در آستانه عید سعید فطر و آغاز موج دوم سفرهای تابستانی، دفاتر خدمات مسافرتی در صدد هستند تا بیشترین بهره‌ را از اوقات فراغت هموطنان ببرند و به همین خاطر با تمسک به شیوه‌های مختلف تبلیغاتی تورهای گرانقمیت خارجی خود را با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌کنند.

بسیاری از این تورهای مسافرتی که به مقصد کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، از طریق پیامک به هموطنان ارسال شده است؛ نکته حایز اهمیت این تورها، قیمت‌های میلیونی و حتی نجومی این تورهاست که به متقاضیان اعلام می‌شود با تخفیف‌های ویژه عید فطر عرضه شده‌اند.

اما با افزایش قیمت تورها در تعطیلات، براساس آمار امسال سفرهای خارجی با کاهش ۱۳ درصدی روبه رو شد. هر سال در ایام تعطیلات تابستان گردشگران زیادی به ترکیه سفر می کردند. بیشترین توریست های ترکیه را آلمانی‌ها، روس‌ها، ایرانی‌ها و... تشکیل می دادند. اما با حملات تروریستی و درگیری نظامی-سیاسی روسیه و ترکیه،‌ به نظر می‌رسد، صنعت گردشگری ترک‌ها کاملا با سقوط آزاد مواجه شده است.

همانطور که مشخص است، یکی از کشورهایی که بدون ویزا و به راحتی می توان به آن سفر کرد ترکیه است، اما به علت ناامنی و بنابر آمار وزارت گردشگری ترکیه، سفر به این کشور امسال حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در ماه آوریل ۲۰۱۶ (فروردین و اردیبهشت امسال) حضور گردشگران در ترکیه ۲۸درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد.

بر اساس داده های وزارت گردشگری ترکیه، در مدت یاد شده شمار گردشگران در ترکیه به ۱.۷ میلیون نفر کاهش یافت که در ۱۷سال گذشته از نظر شمار حضور گردشگران کمترین رقم را نشان می دهد.

اما صنعت گردشگری ترکیه تحت تاثیر عملیات تروریستی اخیر که کشور را تکان داد، با سقوط سنگین ۵۰درصدی در رزو جا و بلیت های مسافرتی برای فصل تابستان مواجه شده است.

امارات یکی دیگر از کشورهایی است که به علت مسائل مختلف و سختگیری ها، امسال با کاهش سفر همراه بود. آمار دقیقی از تعداد سفرها به امارت منتشر نشده است ولی براساس اطلاعات، نشان می دهد این تعداد نسبت به گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.

سفر بدون ویزا به گرجستان هم باعث شد، تعداد مسافران به این کشور هم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یاید.

نگاهی به قیمت تقریبی تورهای خارجی ویژه عیدفطر

ردیف مقصد مدت اقامت درجه هتل قیمت تقریبی
۱ آنتالیا ۶شب و ۷روز ۴ ستاره یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان
۲ استانبول ۲شب و ۳ روز ۴ ستاره یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان
۳ امارات ۳شب و ۴روز ۴ ستاره یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان
۴ بدروم ۶شب و ۷روز ۴ستاره ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
۵ کوشی‌آداسی+ازمیر ۶شب و ۷روز ۴ ستاره ۲میلیون و ۱۹۵ هزار تومان
۶ مارماریس ۶شب و ۷روز ۴ستاره ۲میلیون و ۱۹۵ هزار تومان
۷ روسیه ۷شب و ۸روز ۴ ستاره ۴میلیون و ۴۹۵ هزار تومان
۸ بلغارستان ۷شب و ۸ روز ۴ ستاره ۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
۹ هند ۷شب و ۸روز ۵ستاره ۲میلیون و ۴۵۰ هزارتومان
۱۰ گرجستان ۳ شب و ۲روز ۴ستاره یک میلیون و ۹۰۰هزارتومان
۱۱ تایلند ۷شب و ۸روز ۴ستاره ۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان
۱۲ مالزی ۷شب و ۸روز ۴ستاره ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سقوط آزاد صنعت گردشگری ترکیه

ترکیه تنها در چند ماه گذشته شاهد ۷ حمله تروریستی مرگبار بوده که آخرین آن (۲۷ژوئن) در فرودگاه اتاتورک استانبول مهم‌ترین شهر گردشگری این کشور رخ داد که به مرگ حداقل ۵۰ نفر انجامید درحالی که (۱۹ مارچ) گذشته در همین شهر انفجاری رخ داد که به مرگ ۵ نفر انجامید و یک حمله تروریستی دیگر با حدود ۳۷ کشته را در آنکارا پشت سر گذاشته بود.
 

طبیعتا این وضعیت امنیتی بر گردشگری ترکیه اثر مستقیم داشته است. درنتیجه آمار رزو جا در هتل‌ها خبر از کاهش شدید دارد چرا که توجه بیشتر گردشگران به دیگر مقصدهای گردشگری مدیترانه که تحت تاثیرتروریسم قرار نگرفته جلب شده است.

برخی موسسات تورگردانی تمرکز خود را بر مقصدهای مدیترانه در دیگر کشورها قرار داده‌اند. این مسئله وضعیت صنعت گردشگری ترکیه را بدتر کرده است.

تعطیلات عید فطر  در ترکیه  

این در حالیست که چند روز پیش مقامات ترکیه اعلام کردند تعطیلات عمومی عید فطر در این کشور امسال به ۹روز افزایش یافت و از شنبه دوم ژوئیه (۱۲تیر) آغاز می‌شود. قرار بود این تعطیلات به طور رسمی از سه شنبه پنجم ژوئیه (۱۵ تیر) آغاز و پنج شنبه هفت ژوئیه (۱۷ تیر) پایان یابد. اما بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه اخیرا سندی را امضا کرد مبنی بر اینکه دوشنبه چهار ژوئیه (۱۴ تیر) و جمعه 8 ژوئیه (۱۸ تیر) نیز جز‌و تعطیلات خواهند بود و به این ترتیب با اضافه شدن تعطیلات رسمی روزهای شنبه و یکشنبه در دو هفته، رسما تعطیلات عمومی عید فطر امسال ۹روزه‌ خواهد بود.   

رئیس فدراسیون هتلداران ترکیه گفته بود: افزایش مدت تعطیلات عمومی عید فطر به ۹ روز باعث افزایش چشمگیری در تعداد گردشگران محلی می‌شود. امیدواریم تاسیسات گردشگری ما در این تعطیلات عمومی ۹روزه به نرخ استفاده دلخواه برسند؛ چرا که گردشگران محلی از الان فرصت دارند تا برای تعطیلاتشان برنامه ریزی کنند.

این تغییر در تعطیلات عید فطر امسال همزمان با مشکلات به وجود آمده برای بخش گردشگری ترکیه صورت گرفت. همزمان با افزایش نگرانی‌های امنیتی و ساقط کردن جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه، از سوی دیگر انفجارهای اخیر در شهرهای آنکارا، استانبول و ادامه ناآرامی ها و درگیری‌های مسلحانه میان نظامیان و عناصر «پ.ک.ک» در مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه نیز تاثیر منفی بر صنعت گردشگری ترکیه دارد. تعداد گردشگران خارجی به ترکیه به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ سال اخیر رسید و نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۸ درصد کاهش داشت.

در همین حال امید می‌رفت که این اقدام باعث جذب گردشگران بیشتر در بحبوحه کاهش چشمگیر گردشگران خارجی در ترکیه شود. اما شواهد نشان می‌دهد سفر به ترکیه سقوط کرده است و صنعت گردشگری ترکیه به کما رفت.

۴۷۲۳۶

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    11 11
    خیلی دوست دارم کسی که این روزها به ترکیه برای سفر می ره رو از نزدیک ببینم. به نظرتون چه شکلی است؟ شاخ هم داره؟
    • بی نام RO ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      1 0
      یکیش منم که قریب به یقین میرم
    • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      0 0
      عالی بود وخیلی خوش گذشت
  • مهدی A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    9 1
    یک میلیون دویست هزار تومن از کجا در آوردی فقط چون سفر به استانبول این قیمت هست؟ در مورد قیمت تور داخلی هم چون سمنان 225 هزار تومنه؟ در ضمن مگه خرج سفر همین رفت و آمد و جای بره خوابیدن هست؟ انصاف آینه که قیمت متوسط لحاظ کنید و 20 درصد هم به این عدد برای خرج های دیگه اضافه کنید. با نوشتن عددهای کم نمی خواد به دروغ بگید ارزونیه.
    • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
      3 7
      دوست عزیزم گویا شما اصلا از قیمت تورها خبر نداری، ظاهرا شما خیلی بی اعصابی، اینجا فقط به قیمت تقریبی تورها اشاره شده نه به مخارج خوردو خوراک و تفریح و..... کمی بر اعصاب خودتان مسلط باشید دوستان.
  • رسول IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    11 0
    بعد قیمت ها از تهران به شهر های دیگه هست ؟؟ من هر جور حساب می کنم نمیشه مثلا از بندرعباس تا مازندران رو با ۳۰۵ رفت
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    1 2
    ممنون از اینکه قبل از ایام تعطیلی قیمت تورها رو اطلاع رسانی میکنید... مچکر خانوم افشاااار
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    13 4
    بيشتر تو اين كزارشتون ميخاستيد به نوعي بكيد تركيه بده نريد. يك نوع تفكر،سياسي به اين كزارش حاكم بود. مساله استراحت و كردشكري رو با سياست قاطي نكنيد. در ضمن قيمت داخلي هاتون واقعي نيست.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      0 0
      چرا الکی گیر میدین بنده خداها واقعیت رو بیان کردن
  • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 0
    رفتن به ترکیه برایتان مثل رفتن داخل قبره. تقریبا وضع خرابه و خطر مرگ با داعش را باید قبول کنید
  • بی نام RO ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
    0 0
    تورهای داخلی قیمت 2 شب و تورهای خارجی قیمت 6 شب را زدید. معلومه گرانتر میشه