علی اکبر صالحی در 120 دقیقه برنامه نگاه یک، جزئیات جدیدی درباره برنامه هسته ای کشور را بازگو کرد و گفت: تیم تصمیم گرفته فکت شیت مذاکرات را منتشر نکند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر صالحی در 120 دقیقه برنامه نگاه یک، جزئیاتی جدیدی درباره برنامه هسته ای کشور را بازگو کرد. 

وی در پاسخ به سوالی پیرامون انتشار فکت شیت گفت: دولت تصمیم گرفته فکت شیت مذاکرات را منتشر نکند. وی گفت: "می گویند انتشار فکت شیت حالت رسمیت دارد و برخی می گویند که دولت چون فکت شیت را می تواند منتشر کند لذا باید این کار را کرده و رسمیت دهد. با این وجود قرار شد توصیفی که از روند مذاکرات ارائه شده، کفایت کند.

وی افزود: بنده اعلام کرده بودم فکت شیت در صورت لزوم منتشر می شود و اقدام هم کردیم. نهایتا تصمیم بر این گرفته شد که توضیحات کفایت می کند. الان هم وارد مذاکرات شدیم و دیگر لزومی به انتشار فکت شیت وجود ندارد.

در بخش دیگری از برنامه، مجری درباره توان ایران برای رسیدن به توان 190 هزار سو با ir1 پرسید قرار شده ما اقدام نکنیم و در فکت شیت آمریکایی ها اعلام شده ایران برای 10 سال از IR2M و IR8 استفاده نمی کند. نمی شود گفت تا 10 سال آینده برای رسیدن به 190 هزار سو اقدام نمی کنیم؟
صالحی در پاسخ به این سئوال، پس از مکثی طولانی گفت: بله، ما پذیرفتیم در طول این 10 سال سقف ماشین های ما 5060 ماشین در نطنز و 1044در فردو به عنوان ضامن غنی سازی نطنز باشد. یعنی 6104 ماشین در 10 سال باشد. موارد مورد نیاز بوشهر را نیز قرارداد با روسها داریم که تا 10 سال تهیه کنند. 2 سال از این قرارداد گذشته و 8 سال باقی مانده. این محدودیتی است که در مذاکره پذیرفتیم. خیلی سئوالها می شود کرد. این مهلت برای روسیه قابل تمدید است و در موافقتنامه هم هست. ما پذیرفتیم تعداد سانتریفیوژها برای 10 سال ما 5060 ماشین غنی سازی باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =