«خبرجنوب» نوشت: نخستین نشست هم اندیشی فعالان حوزه کودک و نوجوان فارس با عنوان مسیر کودکی صبح دیروز با حضور مصطفی رحماندوست و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، تصویرگران، شاعران و داستانگویان این استان برگزار شد.

در اين نشست، مصطفي رحماندوست، شاعر، قصه نويس و مترجم كتاب هاي كودكان با بيان اين كه همكاري و گردهمايي برخي دستگاه ها مانند كانون پرورش فكري، نهاد كتابخانه ها و استانداري فارس براي حل مشكلات كتابخواني كودكان و نوجوانان اتفاقي قابل توجه است گفت: شخصاً اميدوار نيستم كه بتوان مشكلات كتابخواني را در يك نسل حل كرد چرا كه در حال حاضر حتي اهالي كتاب هم به دليل درگيري در مسايل ديگر، وضع مطالعه شان خراب است و بايد براي خانه اي كه از پاي بست ويران است، طرحي نو در انداخت. وي تنها راه گسترش مطالعه را آغاز مطالعه در خانواده ها دانست و تصريح كرد: ما هر چقدر هم نصيحت كنيم و حديث بخوانيم به بالا رفتن سرانه مطالعه در كشور نمي انجامد.
رحماندوست با تاكيد بر اينكه حرف ها بايد توأم با عمل باشد، آغاز گسترش مطالعه را قصه خواندن براي كودكان عنوان كرد و ادامه داد: اولين چيزي كه در مقوله ادبيات كودك به ذهن مي آيد كتاب هاي شعر و داستان است. در واقع ادبيات كودك يعني شعر و داستان و زماني كه اين ها مورد استفاده قرار بگيرند، ادبيات كودك معني پيدا مي كند.
اين شاعر و مترجم كتاب هاي كودكان در ادامه سخنانش، ادبيات را داراي دو گونه شفاهي و مكتوب اعلام كرد و گفت: در حال حاضر بخش ادبيات شفاهي ما به دلايل متعدد فعال نيست و ديگر از پدربزرگها و مادربزرگ ها كه هر شب يك قصه براي كودكان ميگفتند اثر چنداني وجود ندارد.
وي با اذعان بر اين كه علاقمندي به استفاده از ادبيات شفاهي وجود دارد اما امكانات آن فراهم نيست، اظهار اميدواري كرد تا شهري مثل شيراز به پايلوت برنامه ريزي براي گسترش مطالعه تبديل شود و به تبع آن شهرهاي ديگر هم در اين زمينه گام بردارند.
وي با ذكر خاطره اي از جلسه خود با يكي از معاونان دولت تدبير و اميد در خصوص گسترش كتابخواني خاطرنشان كرد: در اوايل دولت آقاي روحاني با يكي از معاونان ايشان جلسه اي در خصوص بهبود وضعيت كتابخواني برگزار كرديم اما بعدها آن قدر مسايل سياسي دور و برشان را گرفت كه اين موضوع به فراموشي سپرده شد. جاي تاسف است كه در كشور ما تا مساله اي سياسي نشود به آن توجه نمي شود.
رحماندوست در ادامه با طرح اين پرسش كه چرا در جامعه ما كتاب خوانده نمي شود، به برخي از پاسخهاي ارائه شده در اين خصوص اشاره كرد و گفت: بيان دلايلي مانند گسترش فضاي مجازي نمي تواند پاسخ مناسبي براي كتاب نخواندن ما باشد چرا كه در كشورهاي ديگر كه فضاي مجازي و برنامه هاي راديويي و تلويزيوني به مراتب از ايران گسترش بيشتري دارد سرانه مطالعه از كشور ما بسيار بالاتر است و عملاً ثابت شده فضاي مجازي مانعي براي مطالعه كردن نيست.
اين فعال ادبيات كودك، گراني كتاب را نيز دليل موجهي براي نبود مطالعه ندانست و گفت: مشكل اينجاست كه اين فرهنگ نهادينه نشده كه كتاب هم مانند اسباب بازي ها و خوراكي ها به جان كودك مي نشيند و بايد اين نياز كودك هم تامين شود.
وي با انتقاد به اين كه هيچ احساس نيازي به كتاب خواندن در جامعه ما احساس نمي شود اظهار داشت: بسياري از مسايلي كه براي كتاب نخواندن مطرح ميشود بهانه هايي براي در رفتن از زير بار كتابخواني است.
رحماندوست با بيان اين كه مشكل اصلي ادبيات كودك به خانواده ها برمي گردد گفت: اين مشكل در كشور ما در حال شناخته شدن است اما در حال حل شدن نيست.
اين شاعر و نويسنده در ادامه گفت: بايد از راه هاي مختلف مردم را براي حضور در كتابخانه ها دعوت كرد و كتابخانه ها را به آن ها معرفي نمود.
رحماندوست دعوت مردم به كتاب و كتابخواني و تداوم در آن را مساله مهمي ارزيابي كرد و افزود: همه مي دانيم وقتي خانواده اهل مطالعه نباشد معمولاً كودكان نيز اهل مطالعه نمي شوند بنابراين بايد اول پدر و مادرها را از فوايد و مزاياي مطالعه آگاه كرد.
وي پرورش شهروندان آگاه را از مزاياي كتاب خواندن دانست و تصريح كرد: بايد تلاش كنيم از كتاب خواندن براي كودكان خاطره بسازيم و كتاب خواندن را آئين مند كنيم.
اين فعال ادبيات كودك در همين ارتباط افزود: در كشورهاي ديگر دوره آئين مندي مطالعه گذشته و آنها اكنون در مرحله لذت از مطالعه به سر مي برند و چون لذت مطالعه و كتاب خواندن را چشيده اند آن را رها نمي كنند.
رحماندوست در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه يكي از راه هاي ايجاد علاقه به مطالعه در كودكان ايجاد انگيزه در آن ها مي باشد گفت: سوال اين است كه براي ايجاد انگيزه مطالعه چه كارهايي بايد انجام دهيم.
وي در پاسخ به اين پرسش اظهار داشت: براي ايجاد انگيزه مطالعه در كودكان و لذت بردن از آن بايد براي كودك خاطره سازي و آئين مندي مطالعه كتاب را انجام داد.
رحماندوست همچنين با اشاره به رفتار برخي والدين در زمينه عملكردهاي خاص كودكانشان گفت: همان طور كه وقتي كودك ما حرف به خصوصي يا حركت منحصر به فردي را از خود بروز مي دهد و ما در جمع از آن ها مي خواهيم آن حرف يا حركت را تكرار كنند بايد فضايي را ايجاد كنيم كه خواندن كتاب نيز به يك «پُز اجتماعي» تبديل شود و افراد به يكديگر بگويند من تا كنون فلان تعداد كتاب را مطالعه كرده ام.
اين فعال عرصه ادبيات كودك در ادامه سخنانش يكي از راه هاي گسترش مطالعه در ميان كودكان را استفاده از ويژگي هاي بازي هاي كودكانه عنوان كرد و گفت: بازي به دليل ويژگي هاي خاصي كه دارد هميشه مورد توجه كودكان است. حال بايد با شناسايي ويژگيهاي بازي هاي كودكانه از آن ويژگي ها در راستاي گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني استفاده كرد و در واقع بايد به سمتي حركت كنيم كه بازي كتاب خواندن را در ميان كودكان نهادينه كنيم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =