آن‌چه درباره بیت‌کوین باید بدانید

محمدهادی مهدویان*

بیت کوین یک پول رمز پایه (cryptocurrency) است و به اعتبار رمزپایگی و نیز برخورداری از امنیت چند لایه و بسیار بالا و نیز به میزان کنترل عرضه آن می تواند در دادوستد بین  اشخاص و نیز استفاده  برای امرسرمایه گذاری مالی مورد استفاده واقع شود.

توجه به این مطلب ضروری است که این پول رمزپایه،پولی نیست که توسط یک بانک مرکزی یا یک حاکمیت کشوری مورد حمایت قرار گرفته باشد و بنابراین ارزش برابری آن نسبت به پول های ملی و جهانی هر لحظه می تواند سقوط کند و برای بعضی از ساکنان حوزه های حقوقی خاص این افت ارزش می تواند سنگین باشد.ضمن آنکه دامنه و حاشیه تبدیل آن نسبت به پول های جهانروای دیگر نیز به مقدار عمده ای به میزان گردش آن در حوزه حقوقی آن پول بستگی خواهد داشت.

پول به مفهوم استاندارد امروزین دارای چهار وظیفه عمده واحد ارزش گذاری،واسطه‌ ی مبادلات،ابزار پرداخت دین و ذخیره ارزش است.قدرت خرید و ارزش پول ملی هر کشوری در ایفای اهداف چهارگانه فوق امری به شدت درونزا تلقی می شود.یعنی تحت تاثیر قدرت اقتصاد ملی کشور ناشرپول قرار دارد.

اگر اقتصاد کشوری توانمند و پویا باشد، آنگاه پول آن کشور وظایف چهارگانه فوق را نه تنها در حوزه حقوقی-رگولاتوری کشور ناشر که در حوزه های بیرونی آن نیز به خوبی ایفا می کند.در بدترین وضعیت ممکن است پول ملی کشور خاص به دلیل ضعف اقتصادی کشور مزبور حتی قابلیت ارزش گذاری مالی یا واسطه گری مبادلات را نیز از دست بدهد.

در وضعیت های بینابینی پول ملی ممکن است ظرفیت و توانمندی ارزش گذاری کالاها و خدمات و نیز توان تسویه مبادلات درون حوزه حقوقی را داشته باشد، اما فعالان و مقیمان حوزه اقتصادی ناشر پول از استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش یا حتی ایجاد و ایفای تعهدات پولی پرهیز داشته باشند.

برای آنکه مطلب روشن تر شود،اشاره کنم که ارزش هر پولی(مورد نظر ارزش پولهای ملی کشورهاست) در هر حوزه حقوقی به اعتماد عمومی یا پشتوانه پول بستگی دارد.چنانچه پول ملی کشوری از اعتماد عمومی مردم و فعالان اقتصادی برخوردار نباشد و توسط بانک مرکزی ناشر آن براساس قاعده و رویه مشخص مورد حمایت قرار نگیرد،آن پول عمدتا در حوزه مبادلاتی کشور ناشر پول مورد استفاده واقع می شود و از ایفای نقش در حوزه مبادلاتی خارج از حوزه حقوقی ناشر و ناظر و نیز از ظرفیت تقاضا و نگهداری به عنوان ذخیره ارزش بی بهره خواهد بود.

بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتال از دو ویژگی عمده امنیت در قالب یک سیستم اینترنتی به شدت امن و نیز تعهد عرضه محدود(ظاهرا) برخوردار است و این دو ویژگی در مقابل سیل عظیم خریداران بالقوه در سطح جهان کفایت می کند که ارزش آن را طی مدت کوتاهی در اندازه های غیرقابل باور رشد دهد.

در ارتباط با امنیت بیت کوین باید گفت قرار گرفتن آن در بستر بلوک چین تحت اینترنت،اطلاعات بیت کوین را تحت امنیت کامل قرار می دهد و مخاطرات معمول شبکه اینترنتی نظیر نفوذ پذیری،نا امنی محتمل وتغییر و جابجایی اطلاعات را برای آن کاملا از بین می برد.تعهد به عرضه محدود(ظاهرا درسطح 21 میلیون قطعه) نیز ممکن است در شرایط فقدان بازارهای آتی و بروز نوسانات شدید ناشی از سیکل های اقتصادی،در برابری آن به ارزهای جاری جهانروا قابل اعتماد نباشد.اما ویژگی عمده این پول قراردادی خصوصی به میزان تقاضای بی نهایتی است که برای آن در نظر گرفته شده و وجود دارد و رمز افزایش برابری آن نیز در همین نکته است.

بیت کوین ویژگی عمده یک کالا (commodity) را دارد،منتهی کالایی با شباهت های زیاد به  پول مانند طلا.به همین دلیل مقررات گذاری در مورد بیت کوین در آمریکا و حتی در سایر کشورها به کمیسیون های تجارت آتی کالایی سپرده شده است.

ضرورتی ندارد که ما در مورد چرایی کالا بودن بیت کوین زیاد استدلال کنیم همین قدر که امور کنترل و نظارت برآن به کمیسیون تجارت کالا (CFTC)سپرده شده برای اثبات این موضوع کفایت می کند.این توصیف علی رغم نظری است که اخیرا دادگاه عالی اتحادیه اروپا صادر کرده و بیت کوین را پول توصیف کرده است.اما همه دلایل و شواهددال برآن است که بیت کوین راباید کالا(commodity) ارزیابی کرد و خصوصیات و ویژگی های کالایی را برای آن قایل بود و مترتب کرد.

*کارشناس اقتصاد بین الملل

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =