موسوی: آمریکا نمی‌تواند مثل سوریه به کره‌شمالی حمله کند

دکتر موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، علت دخالت نظامی آمریکا در سوریه را مورد ارزیابی قرار می دهد.

ابوالفضل خدایی: گمانه زنی های زیادی درباره اقدام یکجانبه آمریکا در سوریه مطرح می شود، از یک سو ترامپ آن را یک دستاورد بزرگ قلمداد می کند و روسیه آن را تجاوز آشکار و نقض قوانین بین المللی می داند؛ روسیه ای که انتظار می رفت با روی کار آمدن ترامپ، گشایش های جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شود، اما پرتاب موشک های کروز به یکباره معادله را به سمت تنش بیشتر سوق داد. اگر بپنداریم که اقدام نظامی ترامپ حاوی پیامی خاص بود، حداقل کره شمالی جز کشورهایی بود که اهمیتی برای آن قائل نبود و آزمایش های موشکی خود را بیش از پیش وسیع تر و حتی واشنگتن را نیز به اقدام پیش دستانه تهدید کرد. خبرگزاری خبرآنلاین برای بررسی تحولات اخیر با دکتر سید حامد موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید:

علت مداخله نظامی آمریکا در سوریه و حمله به پایگاه نظامی این کشور چه بود؟

اگر در چند هفته اخیر اتفاقات را در امریکا بررسی کنیم می بینیم که دولت ترامپ به شدت تحت فشار افکار عمومی بود. اتهاماتی از قبیل ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه مطرح شد که پس از برکناری مایکل فلین مشاور امینت ملی که مشخص شد با سفیر روسیه دیدارهایی داشته است، داماد ترامپ یعنی جارد کوشنر نیز به ارتباط با روس ها و همراهی با مایکل فلین متهم شد. همچنین اتهامات ترامپ به اوباما مبنی بر شنود مکالمات تلفنی وی از دیگر موضوعاتی بود که ترامپ نتوانست آن را اثبات کند. این عوامل سبب شد تا فشارها در داخل افزایش یابد و بمباران سوریه فرصتی را ایجاد کرد تا افکار عمومی آمریکا از این حوادث منحرف شود و ترامپ در این صدد بود تا نشان دهد که وی تحت کنترل روسیه نیست. در بحث تصویب طرح جدید در خصوص جایگزینی با اوباماکر( طرح بیمه سلامت) نیز ترامپ با مشکل مواجه شد و شکست خورد. این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که 100 روز اول ترامپ رو به اتمام است و در این مدت دولت وی از بمباران سوریه به عنوان یک موفقیت یاد می کند.

نکته دیگر در مورد این حمله، می توان از سیگنال دادن ترامپ به کشورهای رقیبی مثل روسیه، ایران و چین باشد. همانطور که می دانیم همان لحظه ای که موشک های کروز در حال شلیک شدن بود، ترامپ در حال خوردن شام با رئیس جمهور چین بود. این زمان بندی نمی تواند اتفاقی باشد و قطعا از قبل برنامه ریزی شده بوده است. یعنی همان لحظه که قرار بود این بمباران پیامی برای چین باشد، برای روسیه و ایران نیز حاوی پیامی بود. از این پیام اینگونه استنباط می شود که ترامپ در این صدد تا نشان دهد که با اوباما متفاوت است و دولت وی خیلی قاطع تر و تهاجمی تر در سیات خارجی عمل می کند.

این حمله بیشتر جنبه سمبلیک دارد تا نظامی؛ بدین معنا که از لحاظ بالانس قدرت در سوریه تغییری را ایجاد نمی کند، مگر اینکه آمریکا حاضر باشد که این حملات را ادامه دهد که چنین اقدامی بعید به نظر می رسد.

آیا این اقدام روی روند مذاکرات آستانه و ژنو برای حل بحران سوریه می تواند تاثیرگذار باشد؟

به طور قطع تاثیر منفی خواهد گذاشت. با روی کار آمدن ترامپ امید بود تا روابط آمریکا با روسیه بهبود یابد، تا در مورد بحران سوریه دو کشور بتوانند با یکدیگر همکاری کنند. اما با وضع موجود همکاری های نظامی و استراتژیک در سوریه، دور از دسترس شد. با بمباران پایگاه الشعیرات در سوریه، به عقیده من روس ها دیگر اجازه نخواهند داد که آمریکا طبق میل خود عمل کند.

درخصوص مواجه با تهدیدات کره شمالی چطور؟

شرایط در کره شمالی خیلی پیچیده تر و متفاوت تر از سوریه است و آمریکا نمی تواند مانند سوریه دست به اقدام نظامی در کرده شمالی بزند. زیرا در صورت وقوع این اقدام، ممکن است جنگ بسیار گسترده ای در شرق آسیا رخ خواهد دهد. چنانچه آمریکا قصد مداخلات نظامی بیشتری مانند سوریه نداشته باشد، قادر نخواهد بود تا تاثیری ملموس و چشمگیری مانند سوریه و یا کره شمالی داشته باشد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    3 6
    چین و روسیه با موشک های رایگان و نامحدود به کره شمالی آماده نابودی اقتصاد ژاپن و کره جنوبی هستند
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      3 3
      رایگان و نا محدود احتمالا فکر کردی اینترنت شرکت مخابراته که ماهیانه میگیری خخخخخخ بیار سرتو از برف بیرون عزیزم
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    7 12
    امریکا جرات ورود به جنگ کره شمالی رو نداره.چون میدونه که میخوره.
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
      7 5
      آره میخوره جرات نداره تو جرات داری اینجا نشستی واسه یه ابرقدرت که دو تا جنگ جهانی رو تموم کرده داری هارت و پورت میکنی