توقیف نمایش بعد از یک ماه و نیم اجرا/ اتفاقات حاشیه‌ساز سال 93 در حوزه فرهنگ

توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی اکبر رادی یکی از موارد حاشیه‌ای تئاتر در سال 1393 بود.

پردیس سیاسی: اردیبهشت ماه 93 بود که تالار وحدت میزبان نمایشی به کارگردانی هادی مرزبان شد. این بار نیز مرزبان، متنی از اکبر رادی را برای اجرای خود برگزیده بود و می خواست با وفاداری کامل به نمایشنامه ، «تانگوی تخم مرغ»  را اجرا کند. وفاداری که پای قوه قضاییه را نیز به این نمایش باز کرد و برایش حاشیه ساز شد.

هادی مرزبان که سابقه طولانی در کارگردانی متن های اکبر رادی دارد ، پس از کارگردانی نمایشنامه هایی چون «لبخند باشکوه آقای گیل» و « شب روی سنگفرش خیس» این بار «تانگوی تخم مرغ داغ» را برگزید. نمایشی با بازی علی نصیریان، فرزانه کابلی، امین زندگانی و لیلا برخورداری که در اردیبهشت 93 اجرای خود را در تالاروحدت آغاز کرد. روزها برای این نمایش به کام بود تا  16 خرداد ماه که این نمایش با شوکی بزرگ روبه رو شد.  پس از یک ماه و نیم اجرا دادستانی تهران دستور توقیف این نمایش را صادر کرده بود. دستوری که در کمال ناباوری و به حکم قوه قضاییه و بعد از گذشتن مدت طولانی از اجرای این نمایش صادر شده بود. به دنبال این توقیف، بازیگران و کارگردان این نمایش برای ارائه توضیحات به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شدند. هرچند که «تانگوی تخم مرغ داغ» تایید شورای نظارت فرهنگ و ارشاد را  داشت اما قوه قضاییه در اقدامی مستقل اقدام به توقیف این نمایش کرده بود. اقدامی که به گفته مرزبان در تمام مدت فعالیتش بی سابقه بوده است به خصوص آن که نمایش به روزهای پایانی اش نزدیک می شد.

شاید اصلی‌ترین علت توقیف این نمایش به همان وفاداری کارگردان به متن اکبر رادی برمی‌گشت چرا که قوه قضاییه استفاده از اصطلاحات رکیک و خلاف عفت عمومی را علت توقیف معرفی کرد. اصطلاحاتی که توسط بازیگر زن این نمایش به کار می‌رفت و بنابر توضیح کارگردان، تمام آن‌ها در متن اکبر رادی به کار رفته بود . چرا که متن رادی جامعه ایران را در سال‌های فروپاشی پدرسالاری به تصویر می‌کشید و این نوع بیان در  شخصیت مورد نظر نوسینده در آن دوران، عادی بوده است.

خبر توقیف نمایش مرزبان، واکنش بنیاد رادی را نیز به دنبال داشت و این بنیاد در نامه‌ای به حمایت از مرزبان و نمایشش پرداختند. کارگردانی که اغلب فعالیت خود را به اجرای متن‌های ایرانی و به خصوص نمایش‌های مرحوم رادی اختصاص داده است و تئاتر ابرانی برایش دغدغه اصلی است.  همان طور که انتظار می رفت وزارت ارشاد نیز توقیف نمایش را از حیطه اختیارات خود خارج و مربوط به قوه قضاییه دانست و در این میان تکلیف بلیت‌های فروخته شده در شب های توقیف نا مشخص بود و در واقع کارگردان و بازیگران جوابگوی اصلی ابهامات و رفع توقیف نمایششان بودند. هرچند عاقبت «تانگوی تخم مرغ داغ» با ایجاد اصلاحاتی در متن و پس از توقف چند روزه ختم به خیر شد و این نمایش دوباره به صحنه تالار وحدت بازگشت اما مرزبان مدتی بعد روانه بیمارستان شد و به گفته همسرش فشارهای ناشی از حاشیه های این نمایش کار او را به سکته و بیمارستان کشاند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =