علیرضا نادری: ای کاش به جای دروغ‌گویی دچار سرطان بودیم

نمایشنامه‌نویس باسابقه بیماری دروغ را در جامعه مهلک‌تر از سرطان دانست و تاکید کرد ای کاش به جای دروغ‌گویی دچار سرطان بودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شنبه شب 23 اسفندماه جمعی از اهالی تئاتر در جشن کانون ملی منتقدان در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر گرد هم آمدند. موضوع اصلی این برنامه سونامی سرطان در میان هنرمندان و همچنین وضعیت بیمه‌های آنان بود؛ موضوعی که از منظر علیرضا نادری نمایشنامه‌نویس مطرح، همچنین ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه راد درباره اقداماتی که برای پیگیری وضعیت بیمه طلایی هنرمندان انجام شده، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت:‌«امسال بخش‌هایی از این بیمه نظیر بخش تامین هزینه داروهای هنرمندان بیمار به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه از سوی دولت، قطع شد. با آقای بانک معاون رئیس جمهور برای حل این مشکل تماس گرفتیم و به ما قول داده شد تا ۲۵ بهمن ماه مشکل حل شود اما این قول عملی نشد.»

راد در ادامه از نامه‌نگاری با وزیر ارشاد برای رفع مشکل بیمه هنرمندان صحبت کرد: «نامه‌ای به وزیر ارشاد حاوی مشکلات ایجاد شده برای بیمه طلایی هنرمندان ارسال کردیم و با آقای مرادخانی هم در این خصوص جلساتی داشتیم. خوشبختانه امروز آقای مرادخانی اعلام کرد که در ابتدا هنرمندان بیمار و سپس باقی هنرمندان تئاتر تحت پوشش بیمه آرمان صندوق حمایت از هنرمندان می شوند.»

او در پایان سخنان خود با بیان اینکه سرطان در ایران مانند یک سونامی حرکت می‌کند، تصریح کرد: «دولت از عهده پوشش دادن هنرمندان بیمار بر نمی آید و باید خیرین و مردم در این زمینه کمک کنند. این کمک کردن بخصوص کمک به هنرمندان، صدقه نیست. »

علیرضا نادری هنرمندی که فرزند خود را بعد از هفت سال تلاش برای حفظ او و نجاتش از بیماری سرطان سال گذشته از دست داده بود، سخنان خود را چنین آغاز کرد: «دروغ از سرطان مهلک‌تر است. حکومت قادر به مقابله با دروغ نیست و ما هم توانایی غلبه بر دروغگویی و دورویی خود را نداریم.»

او تاکید کرد این تهمت است که بگوییم سرطان کار خداست، او از تناقض موجود در جامعه یاد کرد که همین تناقض بسیاری از مسائل را دچار مشکل کرده است. او بی‌ربط دانستن سرطان و مسائل اقتصادی، گفت: «سرطان به فقر مربوط نیست زیرا در بنگلادش، پاکستان و افغانستان که فقیر هستند آمار سرطان از ایران بسیار پایین‌تر است.»

براساس گزارش «مهر» پدر زنده یاد سینا نادری خطاب به برگزارکنندگان جشن کانون ملی منتقدان و گردهمایی حمایت از هنرمندان بیمار در قالب یک انتقاد گفت: چرا در این مراسم به جای ما از همسران، خواهر و مادران این هنرمندان بیمار دعوت نشد تا از مشکلاتی که برایشان وجود دارد، صحبت کنند. این مادرانه کوشش کردن در ذهن ما مغفول است.

نادری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه به صحبت های تئاتری ها گوش داده نمی‌شود، گفت: دولت ۳ وظیفه دارد؛ آموزش، بهداشت و امنیت. من امنیت را دارم ولی از آن دو دیگر چیزی ندیدم. من فقط دعا می کنم که خداوند ما را نجات دهد. او همچنین گفت: ای کاش به جای دروغ‌گویی دچار سرطان بودیم.

بخش بعدی این مراسم به پخش تصاویر هنرمندان درگذشته در سال جاری اختصاص داشت. هنرمندانی چون مرتضی احمدی، مصطفی عطایی، علی سبحانی، باقر صحرارودی، ماه گل مهر، ناصر گیتی جاه، مهدی کاشانیان، کیمیا یادگاری نژاد، محسن جعفری، سارا بنی صدر، علی اکبر رزم آرا، مسعود تاجبخش، انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، حمید مهرآرا، جواد ثریا، احمد بیگدلی، احمد سبحانی، رضا رضاپور، سیدعلی صالح، صمد پل سنگی، فرامرز بهبود، نوشین تندسته، احمد مهری و عزیز هنرآموز.

نکته قابل توجه در بخش تصاویر هنرمندان تئاتری درگذشته سال جاری، نبودن تصویر زنده یاد بهرام ریحانی بود که در ۵ اسفندماه سال جاری درگذشت.

علی مرادخانی معاون هنری سخنران بعدی جشن کانون ملی منتقدان ایران بود که به گفته خود انتظار دیدن فضای یک جشن را به جای فضای سنگین و غمناک ایجاد شده در مراسم داشت.

وی با اشاره به سخنان علیرضا نادری مبنی بر اینکه صحبت های تئاتری ها شنیده نمی شود، گفت: من سعی می کنم که گوش‌هایم را برای شنیدن سخنان خانواده تئاتر باز کنم و شما هم دیدید که در این راستا جلساتی را با حضور هنرمندان تئاتر برگزار کرده و می کنیم تا راه چاره ای پیدا کنیم.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکل بیمه طلایی هنرمندان، یادآور شد: ما با ۳۳ میلیارد بدهی صندوق حمایت از هنرمندان مواجه شدیم که در واقع این صندوق به نوعی ورشکسته است و ما در تلاش هستیم تا آرام آرام این صندوق به وضعیت مناسب خود برسد.

مرادخانی با بیان اینکه مشکلات از حرکت نمی ایستند، توضیح داد: ما هم سعی داریم طبق اولویت مشکل بیمه را حل کنیم. ما هم به نوعی به واقعیت موجود واکنش نشان می دهیم و هنوز به جایی که فعلیتی داشته باشیم نرسیده ایم.

در این بخش از سخنان معاون هنری وزیر ارشاد، علی بی غم از هنرمندان با سابقه تئاتر خطاب به معاون هنری متذکر شد: هنرمند تئاتر تنها قشر هنری است که شب عید عیدی نمی گیرد. من به عنوان هنرمند تئاتر حقوقم را می خواهم، مزایا و امنیت شغلی ام را می خواهم.

این بازیگر تئاتر بعد از ارائه اعتراض خود، سالن اصلی تئاتر شهر را به عنوان محل برگزاری این مراسم ترک کرد.

معاون هنری وزیر ارشاد در پاسخ به اعتراض مطرح شده، یادآور شد: من از زمانی که به معاونت هنری آمده ام بدهی های گذشته معاونت را پرداخت می کنم. این مشکلات در حوزه تجسمی و موسیقی هم وجود دارد. من تلاش کردم که تعهد جدیدی ایجاد نکنم اما می دانم که شرایط سخت است. بهتر است بنشینیم و با هم حرف بزنیم و دلایل را پیدا کنیم.

مرادخانی از مدیرکل هنرهای نمایشی خواست تا آماری از حقوق معوقه هنرمندان تئاتری ارائه دهد تا او در معاونت هنری وزارت ارشاد برای احقاق آنها در روزهای باقیمانده سال جاری اقدام کند.

وی با بیان اینکه ما قرار نیست که از میدان فرار کنیم بلکه با ایستادگی باید کار را بسامان برسانیم، متذکر شد: در سال ۸۳ که معاونت هنری را ترک کردیم بودجه معاونت هنری حدود همین ۱۸ میلیارد تومان بود و بودجه معاونت سینمایی نیز ۶ میلیارد. حالا بودجه معاونت هنری باز همان ۱۸میلیارد تومان است ولی بودجه  سازمان سینمایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان شده است.

معاون هنری اظهار امیدواری کرد تا در سال ۹۴ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به نقطه صفر خود برساند زیرا در حال حاضر این معاونت پایینتر از نقطه صفر خود قرار دارد.

در این مراسم جوایز جشن کانون ملی منتقدان به این شرح اهدا شد:

بهترین چهره‌پردازی: ماریا حاجیا برای نمایش «سقراط»

بهترین آهنگساز: سیاوش لطفی برای نمایش «سقراط»

بهترین نمایش کودک و نوجوان: حمیدرضا ملاحسینی برای نمایش «به کفشهات نگاه کن»

بهترین خبرنگار: مرجان سمندری

بهترین منتقد سال: سعید محبی

بهترین طراح لباس: ادنا زینلیان برای نمایش «سقراط»

بهترین طراحی صحنه: رضا مهدی‌زاده برای نمایش «سقراط»

بهترین بازیگر زن (در این بخش دو جایزه اهدا شد): گلاب آدینه برای برای «سیندرلا» و نگار عابدی برای نمایش «هیپوفیز»

بهترین بازیگر مرد (در این بخش هم دو جایزه اهدا شد): فرهاد آئیش برای نمایش «سقراط» و بهنام تشکر برای نمایش «دختر یانکی»

بهترین نمایشنامه‌نویس: جلال تهرانی برای نمایش «سیندرلا»

بهترین کارگردانی: علی رفیعی برای نمایش «یرما»

نمایش برگزیده کانون ملی منتقدان: حمیدرضا نعیمی برای «سقراط»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =