۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰

ایرنا نوشت:ادامه بن بست میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و قانونگذاران جمهوریخواه با دموکرات ها تعطیلی بخش هایی از دولت این کشور را به روز دوم کشاند.


به گزارش رویترز، جمهوریخواهان گفته اند تا زمانی که تعطیلی دولت به پایان نرسد، در مورد مسائل مربوط به مهاجرت گفت و گو نخواهند کرد.

ادامه تعطیلی نهادهای فدرال آمریکا باعث شد تا دولت ترامپ در آغاز دومین سال ریاست جمهوری وی عملکرد کاملی نداشته باشد.
دموکرات ها همچنان اصرار دارند که لایحه تامین مالی کوتاه مدت دولت باید شامل بودجه ای برای حمایت از مهاجران جوان بدون مدارک هویت موسوم به «رویاپردازان» باشد. اما جمهوریخواهان تاکید کرده اند تا زمانی که دموکرات ها به بازگشایی دولت رای ندهند، در مورد مسائل مهاجرتی مذاکره نخواهند کرد.

به برخی کارمندان دولت گفته شده است تا زمانی که بودجه جدیدی تصویب نشود، در خانه بمانند. در برخی موارد هم به کامندان اعلام شده است که فعلا بدون حقوق کار کنند. این اولین بار از اکتبر 2013 است که دولت آمریکا تعطیل می شود. دولت آمریکا در آن سال 16 روز تعطیل شد.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا که هر دو تحت کنترل جمهوریخواهان است، جلسه غیرمعمولی را در آخر هفته برگزار کرد تا راه حلی برای بحران فعلی بیابد. این بحران سیاسی ممکن است شانس های جمهوریخواهان را در انتخابات کنگره در ماه نوامبر تحت تاثیر قرار دهد.
اعضای هر دو مجلس موافقت کردند تا امروز یکشنبه نیز تشکیل جلسه دهند. دموکرات ها و جمهوریخواهان روز شنبه یکدیگر را مقصر تعطیلی دولت دانستند.

سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا گفت که این مجلس روز دوشنبه جلسه دیگری تشکیل می دهد که در آن در مورد تامین هزینه های دولت تا هشتم فوریه (19 بهمن ماه) رای گیری خواهد شد. اگر دموکرات ها موافقت کنند این جلسه زودتر برگزار می شود.
برخی موزه ها و بناهای یادبود در روز اول تعطیلی دولت همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند اما بعضی اماکن دیگر مانند «جزیره الیس» و «مجسمه آزادی» به روی بازدیدکنندگان بسته بود.

این در حالی است که «میک مولونی» مدیر بودجه کاخ سفید گفت که برنامه سفر ترامپ و برخی اعضای کابینه آمریکا به اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تحت الشعاع قرار گرفته است و هر روز مورد بازنگری قرار می گیرد.

دموکرات ها تاکید کرده اند تا زمانی که جمهوریخواهان از ایده آل های خود عقب نشینی نکنند، حاضر به مصالحه نیستند. جمهوریخواهان نیز مذاکره در مورد مسائل مهاجرتی را به بعد از بازگشایی دولت موکول کرده اند.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت: تا زمانی هک دموکرات ها دست از بازی برنداشته و دولت بازگشایی نشود، رئیس جمهوری در مورد مهاجرت مذاکره نخواهد کرد.

«مارک شورت» مدیر امور قانونگذاری در کاخ سفید اظهار داشت که ترامپ در طول روز با سران جمهوریخواه کنگره در تماس بوده اما با دموکرات ها تماسی نداشته است.

شورت افزود که رئیس جمهوری احتمالا مساله تعطیلی دولت را با مردم آمریکا در میان خواهد گذاشت. وی احتمال سخنرانی ترامپ خطاب به آمریکایی ها در روزهای آتی را رد نکرد.

مواضع سرسختانه کاخ سفید و جمهوریخواهان کنگره این گمانه زنی را ایجاد کرده است که واشنگتن احتمالا عرصه یک نبرد سیاسی ادامه دار خواهد شد.

«چاک شومر» رهبر دموکرات های سنا در سخنانی ترامپ را به عنوان یک مذاکره کننده غیرقابل اعتماد جلوه داد. وی گفت که رئیس جمهوری و دموکرات ها بارها به توافقی نزدیک شدند اما ترامپ به دلیل اصرار محافظه کاران ضدمهاجران، عقب نشینی کرد.

ترامپ که روز جمعه جلسه ای 90 دقیقه ای با ترامپ داشت، گفت: مذاکره با فردی که دائما در حال جابجایی است، غیرممکن است.
دولت فدرال آمریکا از آغاز سال مالی جدید در ماه اکتبر به کمک سه لایحه موقت تامین مالی به کار خود ادامه داده است.

دموکرات ها به دنبال تضمین حمایت های حقوقی دائمی برای هفتصد هزار مهاجر جوان بدون مدرک هستند. ترامپ دستور داده است که برنامه «داکا» از ماه مارس منقضی شود. داکا برنامه ای است که طی آن نوجوانان و کودکانی که به صورت غیرقانونی با والدین خود به آمریکا رفته اند، اجازه کار و زندگی داشته باشند.

پیشتر مک کانل گفته بود که فاصله چندانی تا حل این بحران نمانده است. اما وی دموکرات ها را به کارشکنی در تصویب چهارمین لایحه مربوط به تامین هزینه های دولتی متهم کرد.
یکی از پیشنهادهای جمهوریخواهان این است که فرصت تامین هزینه های دولتی تا هشتم فوریه تمدید شود و در عین حال کار روی موضوعات دیگر همچون مهاجرت، هزینه های نظامی و غیرنظامی و برخی مسائل بهداشتی و درمانی آغاز شود.

«جری کانالی» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه شمال ایالت ویرجینیا گفت که هیچ نشانه ای دال بر احتمال آغاز مذاکرات جدی میان دو حزب اصلی آمریکا وجود ندارد. شمال ویرجینیا محل تمرکز بسیاری از نهادها و کارمندان دولت فدرال است.
وی علت عدم توافق در مورد مذاکره میان دو حزب را ناشی از «احساسات خام» بیان کرد و گفت که ترامپ روز جمعه از توافق در مورد مهاجران عقب نشینی کرد.

روز شنبه ویدیویی تبلیغات دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ منتشر شد که وی در آن می گوید که دموکرات ها در قتل هایی که توسط مهاجران غیرقانونی انجام می شود، «همدست» خواهند بود. احتمال می رود که انتشار این ویدیو تنش ها میان دو حزب را افزایش دهد.
اگر چه جمهوریخواهان اکثریت کنگره را در اختیار دارند، ناتوانی ترامپ در دستیابی به توافقی با دموکرات ها یکی از هولناک ترین ناکامی ها برای دولت وی به شمار می آید.

ترامپ با اشاره به بحران جاری در حساب توئیتری خود نوشت: این اولین سالگرد ریاست جمهوری من است و دموکرات ها می خواستند هدیه ای به من بدهند.

مساله تعطیلی برخی نهادهای فدرال آمریکا فعالیت ها و برنامه های این کشور را در کانون توجه قرار داده است.
وزارت دفاع گفته که عملیات های رزمی این کشور در افغانستان و سایر فعالیت های نظامی ادامه خواهد یافت و ماموران فدرال اجرای قانون می توانند به کار خود ادامه دهند.
از سوی دیگر، مذاکرات در مورد «توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی» ادامه می یابد و برنامه های مهم امنیت سایبری و بخش زیادی از ارکان آژانس حفاظت از محیط زیست کماکان به کار خود ادامه خواهند داد.

اما در صورتی که توافق فوری حاصل نشود، صدها هزار نفر از کارمندان دولت به زودی به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده می شوند.
«داون گایتر» 57 ساله که در واشنگتن معلم است، گفت: نکته طنز اینجاست که آنها در کنگره حقوق خود را دریافت می کنند و بقیه دولت حقوقی نخواهند داشت. ما باید این افراد را وادار کنیم که کاری انجام دهند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =