۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

ایسنا نوشت: دولت چین از استراتژی جدید دفاعی آمریکا انتقاد کرد و آن را "ذهنیت جنگ سرد" خواند که تنها باعث درگیری و تنش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در استراتژی جدید دفاعی کشورش، روسیه و چین را قدرت‌های تجددگرایی خوانده است که به دنبال ایجاد جهانی براساس مدل‌های خودکامه و مستبدانه هستند.

این استراتژی باعث انتقادهای شدیدی از سوی پکن شده و آن را سیاست‌ها و عقایدی خوانده که تنها ذهنیت مربوط به جنگ سرد را دارد و باعث ایجاد تنش و تقابل نظامی می‌شود.

خبرگزاری شینهوا از قول یکی از سخنگوهای سفارت چین در آمریکا گزارش داد: اگر کسی جهان را با ذهنیت جنگ سرد و بازی مجموع صفر ببیند، تنها به دنبال درگیری و تنش است. با چنین ذهنیتی، صلح جهانی و توسعه بین‌المللی ایده‌آل‌هایی دست‌نیافتنی خواهند بود.

سفارت چین در آمریکا همچنین به این مساله تاکید کرد که دولت پکن به دنبال شراکت و همکاری بین‌المللی است نه نفوذ و تسلط جهانی.

به گفته "سو کیت توک"، کارشناس روابط چین و آمریکا در دانشگاه ملبورن، استرالیا این استراتژی جدید دفاعی آمریکا یک اختلاف نظر اصلی است.

وی در این باره گفت: آمریکا پیش از انجام هرکاری، با اعلام اینکه چین یک دشمن احتمالی برای آمریکاست قابلیت‌های دفاعی چین را بیشتر هدف قرار می‌دهد. این دقیقا همان برنامه‌ای بود که در جریان جنگ سرد میان شوروی و آمریکا به وقوع پیوست. هر اقدام نظامی از سوی آمریکا یا شوروی پیامد مستقیمی علیه ظرفیت‌های طرف مقابل داشت. به همین دلیل است که آمریکا به دنبال صلح نیست بلکه می‌خواهد پیروز جنگ علیه روسیه و چین باشد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =