بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تسلیت ایام محرم در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات در کردستان عراق گفت: دیروز اعلام شد که جمهوری اسلامی مرزهای خود را بنا بر تقاضای دولت عراق و طی یاداشتی که از وزارت خارجه عراق دریافت کرده بودیم بست. خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل را نیز تایید نمی‌کنم.

خبر بمباران روستاهای اقلیم فضاسازی رسانه ای غربی است
وی در خصوص اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران گفت: آنچه دیروز منتشر شد توسط برخی رسانه های غربی نادرست و غلط بود. یک فضا سازی در آستانه همه پرسی در اقلیم عراق بود که اهداف خاصی را دنبال می‌کرد. سیاست ایران درباره همه پرسی مکررا اعلام شده، ما به تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق، مُصِر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم و هر گونه اقدام مغایر با این موضوع اقدامی نابجاست و می‌تواند منجر به تحولاتی شود که به زیان همه بخصوص مردم کرد خواهد بود.

مذاکره با امریکا به معنای اعتماد به آن نیست

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات ظریف مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا گفت: ما هیچوقت به طرف مقابل اعتماد نداشته ایم اما مذاکره نشانه اعتماد به طرف مقابل نیست.

ایران مذاکرات زیادی با اقلیم داشته است

قاسمی در خصوص تحرکات درباره همه پرسی اقلیم و سفر هیاتهای ایرانی گفت: ما همواره با اقلیم و احزاب کردی چه در دوران جدید و چه در گذشته همواره در تماس بوده و رایزنی های بسیار داشته و داریم و طی هفته های گذشته ارتباط خود را چه از طریق سفارتمان و همچنین سرکنسولکری داشته ایم. مذاکرات مفصلی درباره همه پرسی، ضرورت وحدت عراق و مذاکره اقلیم و بغداد داشته و خواسته ایم که اگر مشکلی وجود دارد از طریق رایزنی سیاسی حل و فصل کنند.

آمریکا ماهیت سیاست خارجی و هیات حاکمه خود را نشان میدهد

وی در خصوص اقدامات آمریکا علیه ایران و فرمان مهاجرتی جدید ترامپ گفت: رایزنی های سیاسی ایران در حد وسیع در نیویورک از ابتدای مجمع بوده و هنوز ادامه دارد و سفر روحانی بسیار پرثمر بوده و ظریف نیز کماکان در نیویورک تماسهای خود را دارد و تا دیروز 42 دیدار، نشست و سخنرانی و مصاحبه داشته که ادامه هم دارد. آمریکا ماهیت سیاست خارجی و هیات حاکمه خود را هر از گاهی نشان می‌دهد.

قاسمی در خصوص فرمان مهاجرتی جدیدآمریکا ادامه داد: این کاری غیر انسانی، بی ربط و غلط است و محکوم و مطرود است که در عصر حاضر در هیچ کجای جهان افکار عمومی با چنین اقداماتی موافق نخواهند بود.

سخنگو در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا و برگزاری نشست وزاری 1+5 در نیویورک گفت: ما دو جلسه کارشناسی و وزرا را داشتیم که مفصل و طولانی بود. بیان تمامی کارشکنی ها و بد عهدی ها و مشکلات از سوی آمریکا مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. در یک نشست سیاسی غیر طبیعی است که در همان جلسه به نتیجه برسیم و رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

همه پرسی در یک مقطع نا مناسب اتفاق افتاد

وی در خصوص همه پرسی اقلیم و واکنش ترکیه گفت: مواضع ما روشن است، این اقدام در یک مقطع نامناسب و بدون منطق لازم اتفاق افتاد که دولت عراق موفق شده بود تا خد بسیاری در مبارزه با تروریسم موفقیتهایی را کسب کند.


سخنگو در خصوص بازدید نمایندگان از سفارتخانه های ایران گفت: معمولا نمایندگن مجلس سفرهایی را به خارج از کشور دارند و در این سفرها توسط سفرای ما استقبال می‌شوند و این تماس وجود داشته و خواهد داشت.

تغییر مقررات سیستم بانکی چین دلیل بعضی از مشکلات بوده است

قاسمی درباره عدم پرداخت پول فروش محصولات پتروشیمی ایران به چین گفت: به علت تغییر مقررات سیستم بانکی چین مشکلاتی بوجود آمده بود و برخی تعلل‌ها بوجود آمده بود و مقامات اقتصادی مذاکرات مفصلی داشتند و مشکلات تقریبا حل شده است.

وی در خصوص افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران و اقدامات وزارت خارجه گفت: بحث سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است و جزو سه اولویت جدی دولت دوازدهم است. وزارت خارجه در این خصوص طراحی های لازم را داشته که یکی از انها جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج است.

نشست سه جانبه ایران، عراق و ترکیه در راستای هماهنگی های بیشتر

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در نیویورک اظهارداشت: ایران، عراق و ترکیه مسایل مختلفی دارند که هر از گاهی نیاز به بازبینی آن دارند، لذا این تماس‌های سه کشور و رایزنی ها وجود داشته که یکی از آنها در نیویورک بود.

قاسمی در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه درباره برجام گفت: چه در دیدارهایی که در نیویرک بود و چه مواضع اعلامی کشورها تعداد کثیری از آنها مواضع خود را پیرامون پایبندی به برجام اعلام کردند و مخالفت خود را با آمریکا اعلام داشتند. دولت فرانسه بحثی مطرح کرده که درست اعلام نشده است. برجام چارچوبی دارد که دنبال شده و در آینده هم همینکونه دنبال می‌شود. برجام بحثی است غیر قابل مذاکره و گشوده شدن و یا همینگونه خواهد بود یا اصلا نخواهد بود.

برنامه موشکی جزو سیاست‌های کلان نظام است

وی افزود: درباره مسایل موشکی نیز موضع ما روشن است و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی بر ادامه این سیاست‌های دفاعی و بازدارنده است که دنبال خواهد شد.

به درخواست عراق مرزها را مسدود کردیم

سخنگو در خصوص ایرانیان حاضر در کردستان عراق گفت: ما بر اساس درخواست دولت عراق مرزهای خود در زمین و فضا و هوا مسدود کردیم. درباره تعداد ایرانیان آنجا اگاهی ندارم اما برای آمد و شد آنها طراحی لازم حتما شده است.

قاسمی در خصوص تبعات همه پرسی در اقلیم گفت: این موضوع ابعاد وسیعی دارد. مواضع جمهوری اسلامی روشن است. باید صبر کرد تا پایان این رفراندوم غیر قانونی و نامشروع و مواضع خود را اعلام خواهیم کرد. باید دید چگونه این مسیر طی خواهد شد و قطعا بر اساس شکل جدید و شرایط مرزها حتما نیاز به بازنگری هست و باید تصمیمات را اتخاذ کرد.

وی درباره توقف مسافران ایرانی در صربستان گفت: لغو روادید انجام شده است. ایرانیان نیز در قالب هیاتهای توریستی یا فردی سفر داشته اند. متاسفانه تعدادی از ایرانیان که از سایر کشورها به صربستان رفته بودند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم متوقف می‌شوند تعدادی به مبدا بازگردانده می‌شوند و تعدادی نیز هنوز وجود دارند. سفارت ما بلافاصله وارد عمل شده و بخشی از موانع را برطرف کرد. توصیه می‌کنیم ایرانیان حتما با مدارک لازم وارد شوند تا دچار مشکل نشوند.

در خصوص برجام دیدگاه سایر اعضای 1+5 مهم است

سخنگو درباره اظهرات موگرینی درباره نشست برجام گفت: ما دایما بد عهدی های آمریکا را گوشزد کرده ایم، آنها کم کاری و بد عهدی های بسیاری داشته اند. دیدگاه سایر اعضا مهم است که آنها پایبندی خود را اعلام کرده اند.

وی درباره همه پرسی کردستان و سیاستهای غیر قابل اعتماد ترکیه گفت: ما با توجه به اشتراکاتی که با ترکیه داریم در حوزه های مختلف رایزنی های خود را داشته و ادامه خواهیم داد. در روابط هر دو کشور نقاط اشتراک زیادی باشد و در بخشهایی نباشد. من درباره سیاست ترکیه درباره اقلیم قضاوتی ندارم ولی به عنوان یک همسایه خوب همکاری های خود را خواهیم داشت. موضوعات کلانی در دستور کار دو کشور وجود دارد. امیدوارم این دیدارها بتواند مثل گذشته به تعمیق روابط در همه سطوح کمک کند.

سخنگو در خصوص سفر مقامات ایران به ترکیه گفت: این یک سفر دو جانبه بوده و ما آن را به طور مرتب داریم.

پاسخ به ادعاهای وزرای بحرین و امارات

قاسمی در خصوص اظهارات ضد ایرانی وزرای خارجه بحرین و امارات در سازمان ملل گفت: آدم‌هایی هستند که قد و قوارشان در حد ورود به همه موارد نیست و کسانیکه درباره برجام یا بجای اژانس حرف می‌زنند دچار مشکلات خاصی هستند که در همه جای دنیا پیدا می‌شوند. آنان که از دخالت ایران حرف می‌زنند به اتفاق شرکا و برادر بزرگتر خود به تجارت تروریسم و افراطی گری در منطقه مشغولند و اظهاراتشان در حوزه ایران هراسی است و بحث جدیدی نیست و به دلایل مختلف ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص تحریم فروش هواپیما گفت: این یک لایحه است که از این دست لایحه ها بیش از 60 مورد داشته ایم که عملیاتی نشده است. بین شرکتهای ایرانی و امریکایی قرار دادها امضا شده و این لفاظی ها در راستای ایران هراسی است.

امیدوارم بحران کره شمالی با مذاکره کاهش یابد

سخنگو درباره دیدار وزاری خارجه ایران و ژاپن و درخواست ژاپن از ایران برای ورود به موضوع کره شمالی گفت: ایران امروز صدای بلندی در جهان دارد و می‌تواند خواسته های خود را در دنیا مطرح کند. ما در دیدار با طرف ژاپنی موضوعات بسیار مهمی را برررسی کردیم که مسایل دو جانبه و منطقه را بررسی کردیم. ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق بازگشت به میز مذاکرات هستیم و هر گونه افزایش تنش را نگران کننده می‌دانیم و امیدواریم این بحران از طریق مذاکره کاهش یابد.

قاسمی در خصوص اقدامات وزارت خارجه درباره اقلیم گفت: وزارت خارجه در همه حوزه ها و بخصوص مباحث منطقه ای فعال است و درباره موصوع اقلیم کردستان عراق منفعل نبوده و با کمک سایر دستگاه‌های ذیربط مسایل را دنبال کرده و خواهد کرد.

منتظر پاسخ دولت میانمار هستیم

وی در خصوص تحولات میانمار گفت: ما از روزهای ابتدای بحران فعالیت خود را داشته ایم و با دولت تریکه با توجه به ریسات این کشور بر سازمان همکاری اسلامی رایزنی داشته ایم و با دولت میانمار نیز گفت‌وگو کردیم. هفته گذشته سفیر اکریدته ما به میانمار رفته و با معاون وزیر خراجه میانمار مفصل صحبت شده و نگرانی های ما اعلام شد و خواستار ان شدیم تا مستقیما کمک‌ها را ارسال کنیم و فکر می‌کنیم نتایجی حاصل شود. درباره بنگلادش هم تلاشها دنبال شد و اولین کمکها به همراه هیاتی از وزارت خارجه ارسال شد و محموله دوم نیز ارسال شده و هر چند روز یکبار نیز این محموله ها ارسال میشود اما منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ها هستیم.

عربستان گام‌های مثبت بردارد

سخنگو در خصوص علاقه‌مندی عمان برای وساطت بین ایران و عربستان یا آمریکا گفت: رایزنی ها و تماسها هست و دو کشور هر گاه نیاز به همکار باشد خواهند بود. درباره آمریکا نیازی به میانجیگری نیست اما درباره عربستان هنوز یک نگاه دقیق و روشنی نداریم و صداهایی که از ریاض شنیده می‌شود متفاوت است و هر از گاهی هم که درباره ایران صحبت می‌کنند در داخل خودشان تکذیب می‌شود. عربستان باید حتما گام‌های مثبتی را بردارد بخصوص درباره یمن که باید آن را به مردم یمن واگذار کند.

ادامه تماس‌های ایران و کانادا

وی در خصوص دیدار ظریف با وزیر خارجه کانادا گفت: ما مذاکرات را از مدتها پیش آغاز کرده ایم در کشور ثالث و در تهران ادامه دادیم. تماسهای تلفنی بین دو وزیر ادامه داشت و هیاتی در تهران داشتیم. در مذاکرات بین دو وزیر پیرامون مسایل دو جانبه، همکاری ها، آینده روابط و وضعیت ایرانیان مقیم صحبت شد و مقرر شد تا در آینده مذاکرات را در سطوح دیگر ادامه دهیم که در آینده نه چندان دور است.

اظهارات اسرائیلی‌ها اهمیتی ندارد

قاسمی درباره اظهارات ضد ایرانی مقامات رژیم صهیونیستی درباره برجام گفت: این حرفها تکراری است و توقعی از این رژیم اشغالگر نیست. ماهیت این رژیم و مواضع آن در قبال جمهوری اسلامی روشن است و برای ما و دیگران اهمیتی ندارد.

روابط خوب ایران با ارمنستان و آذربایجان

وی درباره سفر وزیر دفاع آذربایجان به فلسطین اشغالی گفت: ایران با ارمنستان و آذربایجان روابط خوب و رو به گسترش دارد و ما آمد و شدهای زیادی داریم و در آینده نه چندان دور وجود خواهد داشت. قفقاز مثل سایر مناطق پیرامونی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سخنگو ادامه داد: همه تحولات منطقه را با دقت تحت نظر داریم، خطوط قرمز ما کاملا مشخص است و کشورهایی که با رابطه دارند با آنها آشنا هستند و ما در تماسهایی که داریم در مواقع لازم اگر نیاز بدانیم در مواردی که حساسیت برانگیز باشد صحبت کرده و خواهیم کرد، با اشرافی که بر تحولات منطقه داریم و روابط خوب از آخرین تحولات آگاهی پیدا می‌کنیم

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =