ایسنا نوشت: نخست وزیر لبنان بار دیگر بر موضع مخالف خود درخصوص باقی ماندن رئیس جمهور سوریه بر سر قدرت تاکید کرد. همچنین وی اعلام کرد، با حزب‌الله توافق کرده اختلافات را کنار گذاشته و در راستای منافع لبنان حرکت کنند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در سفرش به ایتالیا، در گفت‌وگو با روزنامه "لار پوبلیکا" در اظهاراتی مداخله جویانه در خصوص جنگ سوریه تصریح کرد: "در پایان بحران سوریه یک مشکل باقی می‌ماند و آن باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بر سر قدرت است."

وی مدعی شد: «اسد نمی‌تواند به رهبری ملتی ادامه دهد که "دستور به قتل آنها داد"! "بزرگترین اشتباه" ماندن وی در مسند قدرت است!این کار غیر ممکن است و می‌شود به جای آن به مرحله انتقالی یا راه‌حل‌های دیگری فکر کرد اما او باید برود!»

وی در ادامه درباره حامیان اسد گفت: این روسیه است که اسد را نجات داده و تلاش‌های این کشور در سوریه منجر به دست‌یابی به راه‌حلی برای حل بحران این کشور می‌شود. نیروهای ایران در کنار نیروهای ارتش دولت سوریه در این کشور حضور داشته و می‌جنگند، اما موفقیت با روسیه خواهد بود، این کشور ابرقدرت است.

نخست وزیر لبنان تصریح کرد، روسیه به دنبال راه‌حل سیاسی است و طبق گفته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، برای روسیه منافع سوریه مهم است و نه نفع یک شخص.

الحریری در ادامه با این ادعا که منافع روسیه در سوریه متعلق به روسیه خواهد بود نه ایران گفت: با پوتین دیدار کردم و او به شخصه به ثبات در منطقه پایبند است، پوتین درباره سوریه، ایران و منطقه تاثیرگذار است. به نظر من پوتین حتی می‌تواند درباره اتحاد موضع کشورهای عربی نیز نقش اساسی ایفا کند.

الحریری ماه گذشته به روسیه سفر کرده و با پوتین دیدار و باهم درباره اوضاع سوریه و بازسازی این کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به دنبال بحران سوریه، الحریری موضع‌گیری مخالفی علیه دولت این کشور اتخاذ کرده و بارها با باقی ماندن اسد بر سر قدرت مخالفت کرده و به مرحله انتقالی فرا خوانده است.

در باره مسائل داخلی لبنان نیز نخست وزیر این کشور گفت: با حزب‌الله تصمیم گرفتیم اختلافات را کنار گذاشته و در کنار هم به امور کوچک و بزرگی بپردازیم که خدمتی برای لبنان است.

الحریری گفت که منفعت کشورش و حمایت از آن از اولویت‌های اوست.

وی درباره پیامدهای لغو توافق هسته‌ای ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر روی لبنان و منطقه گفت که لبنان خواهان روابط خوب با همه کشورهای منطقه است و امیدوار است که در مقابله بین آمریکا و ایران پیامدهای منفی دامن‌گیر لبنان نشود.

الحریری در ادامه با طرح ادعای واهی دخالت ایران در امور کشورهای منطقه و بیان اینکه مداخله در امور داخلی کشورهای عربی غیرقابل قبول است گفت: "ایران باید نقش مثبتی ایفا کرده و مخل ثبات نشود."

وی به ایتالیا سفر کرده و روز دوشنبه با همتای خود و مشاوران این کشور دیدار و درباره آماده سازی مقدمات نشست "رم ۲" در حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، نشست پاریس که قرار است با موضوع حمایت از سرمایه گذاری خارجی در لبنان برگزار شود و احیای روابط دوجانبه به خصوص در سطوح اقتصادی و تجاری بحث و گفتگو کردند.

همچنین در این دیدار الحریری خواستار برداشته شدن تعرفه‌ها برای صدور کالاهای کشاورزی و صنعتی لبنان به ایتالیا شد.

وی در پاسخ به این سوال که حضور در راس دولتی که در آن هم‌پیمانی چون حزب‌الله وجود دارد چگونه ممکن است؟ گفت: حضور در چنین دولتی تنها یک راه دارد و آن اینکه من از موضع نخست وزیری لبنان به منافع این کشور نگاه کنم و به دنبال ایجاد ساختار مناسبی برای توافق هستم که اجازه می‌دهد مشکلات کشور مدیریت شود و همچنین به عملکرد دادگاه ویژه بین‌المللی لبنان در محکومیت عاملان ترور پدرم، رفیق الحریری اطمینان دارم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =