درحالی که با انتشار آمار رشد اقتصادی 2.8 درصدی در سال گذشته، امیدها به خروج اقتصاد ایران از رکود افزایش یافته ولی رئیس مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی کشور را در قیاس با سال 89 همچنان عقب می داند.

 

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، عادل آذر به تازگي اعلام کرده است که نرخ رشد اقتصادي در قياس با سال 89 هنوز عقب است و اقتصاد از رکود خارج نشده است.

او در گفت و گويي بانشريه داخلي سازمان مديريت و برنامه ريزي خبر داده که توليد کشور همچنان در رکود قرار دارد. اين درحالي است که پيش از اين با انتشار اطلاعاتي در مورد نرخ رشد اقتصادي، وضعيت اقتصادي کشور در آستانه ورود به دوره رونق تعريف شده بود. با اين وجود عادل آذر گفته است:« در زمينه نرخ رشد اقتصادي گرچه محاسبات نشان مي دهد که در سال 1393 اين رشد مثبت شده است و در حال خروج از رکود هستيم اما در مقايسه با سال هاي 1390 و 1389 هنوز به نوعي در دوران رکود و کندي توليد هستيم.»

او همچنين در مورد نرخ تورم نيز چنين گفته است: در بحث تورم هم همانطور که در آمار بهمن ماه امسال اعلام شده اين رقم 15.2 درصد بوده است. اما افق دولت اين است که در جريان برنامه ششم توسعه اين عدد را تک رقمي کند. از اين رو بايد برنامه هاي عملياتي تدوين شود که اثرات خود را در قالب بودجه هاي سالانه بگذرد. در حوزه اشتغال نيز بايد گفت که هرچند هم اکنون نرخ رشد اشتغال کاهش داشته و به حدود 11 درصد رسيده است. اما بايد اين نکته را در نظر گرفت که نرخ بيکاري به لحاظ محتوايي بسيار متفاوت است. طي سال هاي 1380 تا 1385 تجمع نرخ رشد بيکاري بين افرادي بوده است که شغل ساده داشتند. به طور عمده افراد با تحصيلات پايين بودند، بنابراين دولت توانست با اندکي سرمايه گذاري براي آنها بادر بازار کار اشتغال ايجاد کند.

وي گفته است: اکنون نرخ بيکاري به طور عمده بين جوانان تحصيلکرده افزايش يافته است، به طوري که اين نرخ در پاييز سال 1393 در ميان جوانان 15-29 ساله حدود 22 درصد بوده و بين زنان نيز نزديک به 40 درصد است. اين رقم بين تحصيلکرده ها ديپلم به بالا حدود 18 درصد است. اين ارقام گواه اين حقيقت است که دولت بايد در برنامه ششم توسعه، بنا بر اشتغال خصوص براي افراد تحصيلکرده بگذارد و مشاغل دانش بنيان ايجاد کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =