۴ سال است هیچ‌کس به حرف‌هایم گوش نمی‌کند، مشکل فوتبال ایران فقط مرخصی من است؟

تسنیم نوشت:از وعده‌های عملی نشده ناراحت بود، اما ناامید نبود. سرمربی پرتغالی تیم ملی بهانه‌گیری هم نکرد و نگفت اگر نتیجه نگیریم به خاطر نبود امکانات و عملی نشدن وعده‌هاست. در پس تمام صحبت‌های کارلوس کروش امید به آینده وجود داشت و او از تلاشی صحبت کرد که انجام خواهد داد تا تیم ملی به نتیجه برسد.سرمربی تیم ملی پیش از آغاز گفت‌وگو از میلاد حجت‌الاسلامی، خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم که در ابتدای سال جاری همراه تیم ملی به اردوی اتریش رفته بود اما پس از پوشش خبری بازی بارسلونا و رئال مادرید در راه بازگشت از اسپانیا به اتریش دچار سانحه هوایی شد و درگذشت، یاد کرد و گفت که این اتفاق تلخ فراموش نشدنی است.

**حتما باید گوام را شکست بدهیم

 برد در این بازی برای ما بسیار حائز اهمیت است چون در دور اول مقدماتی جام جهانی مسابقات کوتاهی را پیش‌رو داریم و حتما باید در این مسابقه نتیجه لازم را کسب کنیم. مطمئنا در دور اول مقدماتی جام جهانی دیگر تیم‌های گروه به خاطر مسافت طولانی که باید پرواز کنند و شرایطی که حاکم خواهد شد امتیازاتی از دست خواهند داد. مطمئن هستم این اتفاق رخ خواهد داد. در عین حال در خانه و در ورزشگاه آزادی بازی خواهیم کرد و باید برنده دیدار با گوام باشیم.ما شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم، اکنون خون جوانی به تیم ملی تزریق شده است و به خصوص بعد از جام جهانی و در طول مسابقات جام ملت‌ها و بعد از آن بازیکنان جوان زیادی را به تیم ملی معرفی کرده‌ایم.کار بسیار دشواری داریم اما مطمئنا تلاش خواهیم کرد تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

** با 4-5 جلسه تمرین نمی توان جوان ها را ساخته و پرداخته کرد

در این هفته شاهد حضور یکسری از برترین‌های دنیا در قالب تیم ستارگان جهان در ایران بودیم. بازیکنانی مانند لوئیز فیگو، ادگار داویدز و... که نه تنها برنامه‌های فدراسیون‌هایشان برای تیم‌های ملی‌شان قوی است بلکه توانسته‌اند در بهترین باشگاه‌های جهان هم فرصت بازی داشته باشند. وقتی درباره ایران و یکسری کشورهای دیگر صحبت می‌کنیم برنامه تیم ملی و چارچوب آن است که می‌تواند بازیکنان را آماده کند اما چطور می‌توان با 5-6 جلسه تمرین بازیکنان جوانی مانند محمدحسین کنعانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، امید عالیشاه، مهدی ترابی، مهدی طارمی، میلاد محمدی، علی کریمی و ... را ساخته و پرداخته کرد. اگر به همین روالی که پیش می‌رویم، پیش برویم هیچ آینده‌ای برای این بازیکنان وجود ندارد. اگر مسائل فعلی فوتبال ایران تغییر نکند آینده درخشانی در انتظار فوتبال ایران نخواهد بود.

** هیچ‌کس به صحبت‌های من گوش نمی‌کند

در 4 سال گذشته که در ایران بودم هر موقع صحبت یا مشورتی داشتم و هر ایده‌ای که خواستم بدهم هیچ‌کس به آن گوش نکرد. شاید بهتر باشد به کوالالامپور مالزی و سمینار تیم‌های AFC و مربیان جهان بروم چون کشورها و تیم‌های دیگر علاقه دارند نظرات من را بشنوند اما در ایران و در سیر آموزشی، هیچگاه نظرات من را نخواستند، یکسری صحبت‌ها و مشورت‌ها در مسیر المپیک دارم که هیچگاه از آنها استفاده نشده، برای تیم‌های ملی پایه و تیم‌های دیگر هیچگاه نظرات من استفاده نشد و شنیده هم نمی‌شود. اگر سریعا و فورا بلند نشویم و شروع به دویدن نکنیم مطمئنا عقب خواهیم افتاد. این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است به خاطر بازیکنان مستعدی که در ایران وجود دارند، به خاطر هوادارانی که علاقه به فوتبال در آنها موج می‌زند. بیشتر از این نمی‌خواهم درباره این مسائل صحبت کنم و فقط از این به بعد می‌خواهم زمان و انرژی‌ام را صرف بازیکنان خودم کنم.

 

** دغدغه فوتبال ایران شده مرخصی‌های سرمربی تیم ملی

به خوبی اطلاع دارم که من اعتبارم را اینجا روی میز گذاشتم و بابت این اعتبار ریسک کرده‌ام. من باید کاری را انجام دهم که فکر می‌کنم برای فوتبال ایران صحیح است. وقتی 3 سال پیش برای فوتبال ایران برنامه بلندمدت دادم تعهدات لازم به من به صورت شفاهی انجام شد، به من درباره زمین تمرینی، مرکز ارتقای سطح فنی بازیکنان که در آکادمی در حال ساخت است و تمام این موارد تعهد دادند، اما این اتفاق رخ نداد.

در فوتبال ایران با مسائل بسیار جدی و مهمی روبه‌رو هستیم که حتما باید به آنها فکر کنیم. در درجه اول کیفیت زمین‌ها در فوتبال ایران است، موضوع دوم فوتبال پایه و تمریناتی است که برای بازیکنان جوان فوتبال ایران در نظر گرفته می‌شود و باید یک سیستم رقابتی خوب برای جوانان ایران و پایه وجود داشته باشد. موضوع سوم آموزش مربیان و همین‌طور برنامه‌های مختلف آموزشی در مسیر آنهاست. همینطور برنامه‌های تیم ملی و بازی‌های دوستانه که باید در این برنامه‌ها گنجانده شده باشد و مطمئنا حمایت‌های مالی نیز در ادامه است، اما در حال حاضر ببینید که دغدغه برخی افراد در این شرایط چیست. دغدغه این افراد تعطیلات سرمربی تیم ملی است. ما الان با مشکل بزرگی به نام سربازی بازیکنان تیم ملی مواجه هستیم، بازیکنان مشکل مالیاتی دارند، اما باز هم به گونه‌ای وانمود می‌شود که گویا تنها مشکل فوتبال ایران تعطیلات سرمربی‌ تیم ملی است. لباس‌های تیم ملی هماهنگ نشده، اما در عین حال می‌آیید مخل آسایش مردم می‌شوید، به این دلیل که سرمربی 6 هفته در تعطیلات بوده و این 6 هفته تعطیلات نیز بنا بر قراردادش کاملا قانونی بوده و هماهنگی‌های آن قبلا با رئیس فدراسیون فوتبال انجام شده است.با همه این شرایط باید اذعان کنم که همه ما واقعا خسته شده‌ایم، اما به خاطر هواداران و به خاطر حامیان تیم ملی؛ فقط به خاطر آنها به مسیرمان ادامه می‌دهیم تا زمانی که ببینیم خداوند بزرگ چگونه ما را مورد رحمت خودش قرار می‌دهد.

 

** گِله‌ای از کفاشیان و هیئت ریئسه ندارم

من فقط در مجموع درباره فوتبال صحبت می‌کنم. واقعیت مطلب این است و من هم مطمئن هستم خیلی از افراد از صحبت‌های من خوشحال نمی‌شوند، اما آقای کفاشیان هرچه در توان داشته و در بضاعتش بوده برای تیم ملی انجام داده است. این موضوع بسیار شفاف است و کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند، هرچیزی که برای کفاشیان مقدور بوده انجام داده است، همینطور هیئت رئیسه فدراسیون که همیشه تلاش کرده‌ بهترین‌ها را برای ما فراهم کند و همیشه بهترین تلاش‌شان را برای ما انجام داده و از آنها هیچ گِله یا دلیلی برای شکایت ندارم.

** روحانی هم از عملکرد تیم ملی راضی بود

 با نوع عملکردی که ما در جام جهانی برزیل داشتیم همه کشور و حتی رئیس جمهور محترم دکتر روحانی از عملکرد ما راضی بودند.ما به جام ملت‌‌های آسیا رفتیم و در آنجا خود استرالیایی‌ها در تلویزیون‌ و رسانه‌هایشان متفق‌القول گفتند که عملکرد بنجامین ویلیامز داور استرالیایی بازی ایران و عراق بسیار ضعیف بود و عملکرد بدی داشت. گفتند او حق ایران را ضایع کرد اما متاسفانه اینگونه به نظر می‌رسد که ما نتوانسته‌ایم رضایت برخی افراد را کسب کنیم. توصیه من به رئیس فدراسیون، آقای کفاشیان این است که او هم باید کاری که من انجام می‌دهم را انجام دهد چون نمی‌توان دل همه را به دست آورد و همه را راضی نگه داشت.

**زمان خداحافظی نکونام خوب بود، دورانش نه

فکر می‌کنم تصمیمی که جواد نکونام برای خداحافظی از بازی‌های ملی گرفت در زمان مناسبی گرفته شد اما در دوران مناسبی گرفته نشد. این تصمیم، زمان مناسبی برای او بود به خصوص بعد از 2 بازی مهم مقابل تیم ملی شیلی قهرمان کوپا آمریکا و همین‌طور سوئد اما نوع خداحافظی نکونام آن طور که باید می‌بود، نبود. خداحافظی نکونام باید به گونه دیگری صورت می‌گرفت چرا که جایگاه چنین بازیکنی با این همه دستاورد ملی و بین‌المللی بسیار بالاست.

** بازنده همه داستان‌ها من هستم

از سفر کفاشیان خبر دارم، اما نمی‌دانم چه زمانی قرار است بازی دوستانه ایران با هلند و آلمان اتفاق بیفتد چون ما اکنون روز آزادی برای انجام بازی دوستانه نداریم.اگر نتوانیم بازی‌های دوستانه بزرگ انجام دهیم من می‌توانم به فرانسه بروم و از طریق دوستانی که در آنجا دارم با تیم‌های باشگاهی فرانسوی بازی دوستانه انجام دهیم، همین‌طور با تیم‌های اسپانیایی، ایتالیایی و همچنین با تیم‌های پرتغالی و آفریقای جنوبی که قبلا هم با آنها بازی دوستانه انجام داده‌ایم، بازی‌های دوستانه با این تیم‌ها ترتیب دهم تا بازیکنانم صاحب تجربه شوند. من در تمام جهان دوستان زیادی دارم. در برزیل و آرژانتین دوستان من حضور دارند و اگر این فرصت را برای کار با بازیکنان و تمرین با آنها داشته باشم مطمئنا می‌توانیم سطح‌مان را ارتقا دهیم. همانطور که گفتم می‌خواهم انرژی و شور و اشتیاقم را برای بازیکنان خودم بگذارم، بازنده همه داستان‌های دیگر من هستم که دیگر نمی‌خواهم درباره آنها صحبت کنم.

** اگر یک روز از ایران بروم، به‌خاطر موقعیت‌های کاری دیگر نیست

به فدراسیون فوتبال ایران و علی کفاشیان تعهد دارم و همیشه هم به قراردادم متعهد هستم. کاملا به بازیکنان و کادرم وفادار هستم و این وفاداری من برای هواداران تیم ملی ایران بسیار پابرجاست. اطمینان داشته باشید و باور کنید اگر در هر لحظه‌ای تصمیم به رفتن بگیرم به این دلیل نیست که بخواهم به تیم دیگری بروم و رفتن من مطمئنا به خاطر موقعیت کاری در جای دیگری نخواهد بود. اگر تصمیم به رفتن بگیرم دلیلش این خواهد بود که به نتیجه رسیده‌ام که زمینه رسیدن به اهدافم در اینجا وجود ندارد. من نمی‌خواهم در کشتی تایتانیک باشم وقتی که در حال غرق شدن است

** شرایط آماده‌سازی تیم ملی به مراتب بدتر از 4 سال پیش است

در جام جهانی 2014 برزیل تحت آن شرایط بسیار سخت باز هم توانستیم باعث افتخار هواداران شویم اگر چه همه افراد خوشحال و راضی نبودند و ما هم از این اطلاع داریم. حتی خود من توقعم این بود که به دور دوم صعود کنیم. من اینجا بودم و هستم تا به جام جهانی صعود کنیم و توقعم این است که به دور دوم هم برویم. دوست دارم کاملا متوجه این مطلب شوید که تمام جهان با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و شرایطی که ما امروز در ابعاد آماده‌سازی تیم ملی داریم به مراتب بدتر از 4 سال پیش است. تعداد اردوها و تعداد روزهای تمرین‌مان و زمین بدی که قبلا در اختیار داشتیم اکنون 5 سال پیرتر شده است. 

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =