جمالی نژاد: پای عهد خود با مردم بودیم/ تکمیل خط یک مترو پس از گذشت 50 سال

شهردار اصفهان گفت: تلاش کردیم پای عهدی که با مردم بسته بودیم باشیم. یکی از قول های ما به مردم اصفهان تکمیل خط یک تا ایستگاه آزادی تا پایان خردادماه بود و هم اکنون بسیار خوشحالیم که تکمیل این خط در مراحل پایانی خودش قرار دار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  مهدي جمالي نژاد در حاشيه مراسم بهره برداري آزمايشي فاز سوم خط يک قطار شهري اصفهان، اظهار کرد: تلاش کرديم پاي عهدي که با مردم بسته بوديم باشيم. يکي از قول هاي ما به مردم اصفهان تکميل خط يک تا ايستگاه آزادي تا پايان خردادماه بود و هم اکنون بسيار خوشحاليم که تکميل اين خط در مراحل پاياني خودش قرار دارد.

وي تصريح کرد: با همت همکارانم درسازمان قطار شهري اصفهان موفق به تکميل سه ايستگاه ديگر از فاز سوم خط يک قطار شهري با کار بسياري زيادي که براي انجام آن صورت گرفت، شديم.

شهردار اصفهان با بيان اينکه اتمام خط يک خيال ما را براي انجام خطوط دو و سه قطار شهري راحت تر مي کند، ادامه داد: کلنگ زني خط دو سال گذشته انجام شده و سه ايستگاه اين خط نيز مراحل نهايي خود را سپري مي کند.

وي اضافه کرد: کارهاي مطالعاتي خط سه در حال اتمام بوده و مراحل اجرايي آن به زودي آغاز مي شود.

جمالي نژاد با بيان اينکه شايد باور اينکه تکميل خط يک مترو پس از گذشت 50 سال از آغاز کارهاي مطالعاتي آن، براي مردم سخت باشد، تاکيد کرد: با تکميل کارهاي مختصر فاز سوم قطار شهري در ماه آينده مسافرگيري آغاز مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه فاز سوم با سه ايستگاه براي شهروندان عزيز اصفهاني راه اندازي مي شود، گفت: دو ايستگاه ميدان امام حسين (ع) و ميدان انقلاب نيز مراحل نهايي خود را سپري مي کند و به زودي به سه ايستگاه ديگر اضافه مي شود.

شهردار اصفهان با بيان اينکه توسعه شهر اصفهان را به شرطي مي خواهيم که با تاريخ و هويت کهن اين شهر مغايرتي نداشته باشد، تصريح کرد: تکميل خط يک با مشکلات بسياري در دهه هاي گذشته از قبيل مسائل ميراثي مواجه بوده که هم اکنون تمام مشکلات و دغدغه هاي مسئولان ميراث فرهنگي براي اين خط با رعايت مسائل فني مانند ضربه گيرها حل شده است.

وي گفت: با تجربه اي که از تکميل خط يک براي مسئولان شهري بوجود آمده تکميل خط دو (خط شرقي غربي) قطار شهري اصفهان بسيار آسانتر و سريعتر انجام مي شود. با تکميل خطوط سه و چهار نيز مي توان گفت شبکه کاملي از قطار شهري، اصفهان را پوشش مي دهد.

جمالي نژاد با بيان اينکه خط سه سمت جنوب شرقي به جنوب غربي اصفهان را پوشش مي دهد، اضافه کرد: با راه اندازي خط چهار که در ادامه خط يک از امتداد ايستگاه قدس تا تقاطع غير همسطح ميدان استقلال را شامل مي شود، در آينده اي نه چندان دور روان سازي بسيار خوبي را در برنامه اصفهان 1400 در شهر اصفهان شاهد خواهيم بود.

بهره برداري رسمي از خط يک قطار شهري تا چند هفته آينده

رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان رضا اميني در حاشیه راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک قطارشهری، اظهار کرد: يکي از خواسته ها و مطالبات اصلي مردم از دوره چهارم شوراي اسلامي شهر اصفهان راه اندازي قطار شهري اصفهان به عنوان حمل و نقلي پاک بود.

وي با بيان اينکه تمام تمرکز و انرژي مديريت شهري اعم از شهرداري و شوراي چهارم اسلامي شهر اصفهان بر روي تکميل خط يک مترو گذاشته شد، تصريح کرد: با تعامل، همدلي و هماهنگي شوراي اسلامي شهر با شهرداري و مديريت استان اتفاقي نيکو رخ داد به نحوي که امروز شاهد بهره برداري آزمايشي از فاز سوم قطار شهري از ايستگاه تختي تا ميدان آزادي هستيم.

رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: ظرف چند هفته آينده آيين بهره برداري رسمي از خط يک که ارتباط شمال به جنوب اصفهان را برقرار مي کند صورت مي گيرد. در ادامه تکميل اين خط نيز کارهاي نازک کاري و مراحل نهايي دو ايستگاه ميدان امام حسين (ع) و ميدان انقلاب ظرف دو تا سه ماه آينده انجام مي شود.

وي با بيان اينکه اميدواريم تکميل ساير خطوط مترو اصفهان نيز در دستور کار شوراي پنجم شهر اصفهان قرار بگيرد، افزود: مقدمات و تامين منابع مالي براي اجراي خط هاي دو و سه مترو اصفهان فراهم شده و تنها همت و اراده جمعي منتخبين مردم را مي طلبد تا اين خطوط نيز تکميل شود.

اميني گفت: در انجام اين پروژه از همکاري و تعامل بين بخشي دستگاه هايي مانند استانداري و ميراث فرهنگي نيز نبايد گذشت. در جايي که مسئولان اين همدلي و تعامل را در راس کارهاي خود قرار دهند محصولات شيريني مانند همين قطار شهري به مردم ارائه مي شود.

وي با اشاره به خط دو مترو، اضافه کرد: مهمترين اقدام براي انجام اين پروژه تعيين تکليف تصويب اين خط بود که اينکار در ميراث فرهنگي و شوراي ترافيک کشور به انجام رسيد و هم اکنون در مرحله انتخاب پيمانکار و آزادسازي است.

رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان اضافه کرد: انتظار داريم دو خط دو و سه قطار شهري تا حدود چهار سال آينده به بهره برداري نهايي برسد.

فازسوم خط یک قطار شهری اقبال مردمی را به همراه دارد

عضوشورای اسلامی شهر اصفهان علیرضا نصر اصفهانی همچنين در حاشیه راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک مترواظهار کرد: باتوجه به اینکه پیش از این فاز اول و دوم خط یک قطار شهری اصفهان راه اندازی شده و مورد استقبال زیادی قرار نگرفته بود، به دلیل اینکه مکان هایی که مورد نظر مردم بود سرویس دهی نمی کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم با افتتاح فاز سوم این خط که تا میدان آزادی امتداد پیدا می کند و به مرکز شهر می رسد بتواند موجبات رضایت مردم را فراهم کند و مقدمه ای برای تکمیل خط یک قطار شهری باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: در همین راستا نیازهای مردم در این خصوص برطرف شود و از تجربیات خط یک در خطوط بعدی قطار شهری به کار بگیریم تا این خطوط با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

راه اندازی خط یک مترو کاهش ترافیک را به دنبال دارد

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان فریده روشن در حاشیه افتتاح آزمایشی فاز سوم خط یک مترو اظهارکرد: امروز شاهد راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک مترو هستیم، امیدواریم از لحاظ ایمنی اطمینان حاصل شود.

وی افزود: راه اندازی مترو در ایجاد حمل و نقل پاک ، بهره مندی از هوای پاک و کاهش ترافیک بسیار تاثیرگذار است.

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: امید است با توجه به قول شهرداری اصفهان خط یک مترو تا پایان سال به طور کامل راه اندازی شود.

روشن خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شهرداری خط یک مترو ظرفیت جابه جایی هزار و 50 نفر را دارد که این موضوع تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک سطح شهر دارد.

شهردار و شورای چهارم به عهدشان وفا کردند

استاندار اصفهان رسول زرگرپور در حاشیه راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک مترو اظهارکرد: در شان مردم اصفهان نبود که پروژه ای همچون مترو که عملیات اجرایی آن زودتر از همه کلانشهرها آغاز شد، هنوز به صورت کامل به بهره برداری نرسد.

وی افزود: در آغاز فعالیت دولت یازدهم و شورای چهارم و فعالیت شهردار اصفهان عزم ملی جزم شد تا این مطالبه جدی شهروندان اصفهانی سریعتر انجام شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: خوشبختانه شورای چهارم و شهردار و دولت توانستند به قولشان عمل کنند و به صورت تدریجی این پروژه را تکمیل نمایند.

زرگرپور با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ کیلومتر از خط یک مترو از شمالی ترین نقطه اصفهان تا چهارراه تختی فعال است، خاطرنشان کرد: با راه اندازی فاز اول و دوم خط یک مترو مردم اصفهان برای اولین بار صدای بوق قطار را شنیدند.

وی اظهارکرد: اکنون نیز فاز سوم خط یک مترو از ایستگاه تختی تا آزادی به طول ۵ کیلومتر پیش راه اندازی شد تا بعد از تست های مختلف ظرف یکماه آینده این فاز نیز در اختیار شهروندان قرار گیرد، البته از ۵ ایستگاه فاز سوم ۳ ایستگاه آن آماده بهره برداری است.
استاندار اصفهان ادامه داد: ادامه خط یک از میدان آزادی تا ایستگاه صفه به طول ۴ کیلومتر نیز ۴ ماه بعد از راه اندازی فاز سوم تکمیل می شود.

زرگرپور تاکید کرد: با راه اندازی کامل خط یک ، مترو از شمالی ترین نقطه اصفهان تا جنوبی ترین نقطه آن به شهروندان خدمت رسانی می کند.

وی اظهارکرد: این پروژه نشان داد وقتی مدیریت های مختلف عزم خود را جزم کنند، می توانند پروژه های بزرگی را اجرایی کنند تا مردم از فواید آن استفاده کنند، این طرح شاخص اصفهان نیز علی رغم همه محدودیت های مالی و محدودیت های تحریمی به همت شهردار و شورای چهارم عملی شد.

استاندار اصفهان به اجرای خط دوم مترو نیز اشاره کرد و گفت: خط دوم مترو رها نشده و بعد از حل مشکلات با میراث فرهنگی اکنون برای انتخاب پیمانکار به مناقصه گذاشته شده است.

زرگرپور اضافه کرد: بر اساس قول شورای چهارم مقدمات اجرای این خط آماده می شود و تا پایان شورای پنجم این طرح نیز تکمیل می شود.

وی ادامه داد: پیگیر خط سوم مترو نیز هستیم و در این رابطه با سرمایه گذار وارد مذاکره شدیم، امیدواریم تمام خطوط مترو به بهره برداری برسد.

استاندار اصفهان اظهارکرد: امیدواریم اجرای پروژه مترو جزء اولویت های شورای پنجم نیز باشد.

زرگرپور ادامه داد: در ادامه خط یک، ۲ ایستگاه داشتیم که از نظر فنی و اجرایی مشکل ترین ایستگاه بود که به لطف خدا مدیران شهری با صبوری و با رعایت کلیه مسائل فنی این ۲ ایستگاه را اجرایی کردند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده تا با عبور مترو از محور تاریخی، لرزه ای به سازه های تاریخی وارد نشود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در تمامی مراحل ، ساخت ایستگاهها با رعایت کلیه مسائل فنی و استانداردهای لازم پیش رفت، گفت: کمیته ای در رابطه با معماری ایستگاه نیز تشکیل شده است تا معماری ایستگاهها نه تنها در بعد فنی بلکه در بعد در زیباسازی و ظاهر سازه با معماری غنی اصفهان تطبیق داشته باشد.

خط دوم مترو تا ۱۴۰۰ به بهره برداري مي رسد

معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان محمد نورصالحی در حاشيه راه اندازي فاز سوم مترو اظهار کرد: کل خط یک قطار شهری اصفهان تا امروز ۸۵ درصد پیشرفت داشته و فاز سوم این خط با حضور شهردار و استاندار و دیگر مسئولان شهری به صورت آزمایشی کلید خورد و قطار شهری به ایستگاه میدان آزادی رسید تا در تیرماه سال جاری به طور رسمی افتتاح شود.
وی ادامه داد: تا پایان امسال سایر ایستگاه های بعد از میدان آزادی تا پایانه صفه نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد تا خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس کامل شود.

معاون مالی اداری شهرداری و سرپرست سازمان قطارشهری اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب بزرگراه خرازی انجام می شود.

وی تاکید کرد: خط ۲ قطارشهری اصفهان تا ۴ سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

عملیات اجرایی عبور قطار از خیابان چهارباغ عباسی تایید شد

مشاور عالی شهردار اصفهان در در حاشیه راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک مترو با اشاره به دغدغه‌های سازمان قطارشهری اصفهان در حوزه میراث فرهنگی و همکاری‌های علمی صورت گرفته در این زمینه گفت: طراحی مسیر و عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان پس از بررسی‌های چندین ساله کارشناسان یونسکو و ایکوموس، در سی و هفتمین اجلاس یونسکو، در تاریخ ۶ تیر ۱۳۹۲ تأیید شد.

جواد شعرباف در حاشیه راه اندازی آزمایشی فاز سوم خط یک مترو افزود: در کنار تأییدات یونسکو، به دلیل حساسیت‌های مشترک استانداری، مدیریت شهری و میراث فرهنگی کشور، بر اساس توافقنامه سال ۹۱، دانشگاه علم و صنعت تهران به عنوان مشاور امین میراث به منظور بررسی مطالعات و تأیید عملیات اجرایی معرفی شد. در این رابطه اردیبهشت سال ۹۵، مطالعات مشاور سازمان قطارشهری اصفهان توسط مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور تأیید شد.

وی با اشاره به آخرین تأییدات مشاور امین سازمان میراث فرهنگی پیرامون خط یک قطارشهری اصفهان ادامه داد: خوشبختانه پس از همکاری‌های علمی و بین‌المللی با سازمان‌های یونسکو، ایکوموس جهانی، دانشگاه مونیخ آلمان، دانشگاه‌های مطرح ایران و سازمان میراث فرهنگی، در ۲۷ خرداد امسال، عملیات اجرایی خط یک قطارشهری اصفهان و عبور قطار در خیابان چهارباغ عباسی تأیید شد.

مشاور عالی شهردار اصفهان در توضیح این موضوع تصریح کرد: در تأییدیه مشاور امین سازمان میراث فرهنگی کشور آمده «با توجه به اینکه فرش‌های میراگر اجرا شده در مسیر خیابان چهارباغ عباسی از میدان امام حسین(ع) تا سی و سه پل، ارتعاشی را به بناهای تاریخی این محدوده منتقل نمی‌کند، عملیات اجرایی مورد تأیید بوده و عبور قطار از این محدوده بلامانع است».

شعرباف اضافه کرد: در رابطه با حفظ بناهای تاریخی سازمان قطارشهری اصفهان طی سه سال گذشته، بیش از 95 میلیارد ریال هزینه کرده و در کنار آن، اولین و بزرگ‌ترین عملیات پایش(مانیتورینگ) بر روی بناهای تاریخی محدوده چهارباغ عباسی اصفهان به صورت دائم، به منظور جلوگیری از هرگونه ارتعاش طی دوره بهره‌برداری بلندمدت، در حال طراحی و اجرا است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =