۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴
وقتی بار کج یارانه به مقصد نمی‌رسد

بررسی ها نشان می دهد که در شش سال و نیم گذشته هزینه ایجاد بیش از یک میلیون و سیصد هزار شغل در قالب یارانه نقدی میان ایرانیان توزیع شده است.

زهرا علی‌اکبری: یارانه مرداد ماه به عنوان هفتاد و هشتمین یارانه نقدی در حالی به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده است که پیش از این مقرر بود پرداخت یارانه شصت ماه در ایران تداوم یابد.

در شرایط کنونی بیش از یک سال و نیم است که پرداخت یارانه نقدی از برنامه مصوب انحراف داشته است. پرداخت یارانه نقدی بخشی از قانون هدفمندی یارانه ها در ایران بود که در سال های گذشته نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد و در شرایط کنونی انچه از بار سنگین اجرای نادرست این قانون بر دوش اقتصاد ایران مانده، تنها یارانه نقدی است که به جای توزیع هدف دار، بی هدف به حساب سرپرستان خانوار در کشور واریز می شود.

پرداخت یارانه نقدی با هدف جبران بخشی از هزینه های ناشی از رشد قیمت سوخت در کشور، در دستور کار قرار گرفت، اما در عمل به دلیل در رفتن لنگر نرخ ارز، نرخ تورم نیز به شدت رو به افزایش نهاد و در نتیجه یارانه ها نتوانست کمکی برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه شود چرا که به صورت مساوی میان جمعیت برخوردار و فقیر توزیع می شود.

از سوی دیگر بارمالی یارانه توزیعی در ماه هزینه سنگینی را به دولت تحمیل می کند و مانع از اجرای سیاست های اصلاحی با هدف ایجاد شغل و ... می شود.سهم هر ایرانی از یارانه ها 45 هزار و پانصد تومان است که از ابتدای اجرای این قانون تا کنون تغییری نکرده است.
اعتباری که طی هشتاد و هشت ماه گذشته در قالب یارانه های نقدی توزیع شده است، بیش از 262 هزار و 626 میلیارد تومان است. به این ترتیب اگر هزینه ایجاد یک شغل پایدار در کشور رقمی برابر با 200 میلیون تومان برآورد شود، می توان چنین نتیجه گرفت که هزینه ایجاد بیش از یک میلیون و سیصد هزار شغل در ایران در کشور توزیع شده است.

هزینه ای که 20 میلیون نفر هر ماه بر دوش اقتصاد می گذارند

شمار بیکاران ایران بنا بر بررسی های صورت گرفته رقمی در حدود سه میلیون نفر است، به این ترتیب در صورتی که برنامه درستی برای تخصیص این اعتبار در نظر گرفته می شد، یک سوم بیکاران مطلق در کشور صاحب شغل می شدند.

بیکاری یکی از مهمترین چالش های اقتصاد ایران در شرایط کنونی و طی سال های پیش روست.نرخ بیکاری در ایران بنا بر برآوردهای صورت گرفته از سوی مرکز آمار ایران بیش از دوازده درصد است. در این میان بالا رفتن نرخ بیکاری در میان تحصیلکردگان یکی ازمهمترین چالش های اقتصاد و اجتماع ایران تلقی می شود. 

هر چند تجربه پرداخت یارانه سراسری در هیچ کشوری جز ایران آزموده نشده است، اما کشورهایی که با تخصیص یارانه به گروه های هدف در صدند قدرت خرید و امکان زندگی را برای آنها ایجاد کنند، در کنار پرداخت یارانه، آن هم به صورت موقت، توانمند سازی اقشار هدف را نیز مد نظر قرار می دهند این در حالی است که در سال های گذشته هیچ برنامه یا برای توانمندسازی فقرا اجرایی نشده است.

برآوردهای خوشبینانه نشان می دهد بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت ایران هیچ نیازی به دریافت یارانه ندارند، اما در سال های گذشته تلاش دولت برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه بی ثمر مانده است.

ارزیابی ها حکایت از نوعی مقاومت اجتماعی در برابر قطع یارانه های سراسری دارد این در حالی است که تن دادن دولت ها به این خواسته کوتاه مدت می تواند آتیه نسل آینده را با خطری جدی مواجه نماید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت دوازدهم راه سختی را برای اصلاح انحراف موجود در اجرای قانون هدفمندی در پیش دارد. نکته اینجاست که قرار بود اعتباراتی از محل افزایش هزینه کالاهای یارانه ای،خصوصا سوخت در اختیار تولید و بخش بهداشت و درمان قرار گیرد اما حجم یارانه های نقدی برای شهروندان به حدی بالا بود که سر این دو بخش از نمد یارانه ها بی کلاه ماند.

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی از کاندیداها تلاش کردند با وعده پرداخت یارانه های بیشتر، نظر رای دهندگان را به خود جلب کنند این در حالی است که ترکیب آرا نشان داد که اجتماع ایران به درستی تشخیص داده است که افزایش رقم یارانه ها تاثیری در بهبود معیشت ندارد.

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • boyحامل های انرژی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    68 2
    حامل های انرژی رو که گرون کردید و پولش رو به جیب زدید رو نمی گید فقط پرداخت یارانه هاش رو می بینید قیمت ها رو برگردونید یارانه ها رو هم قطع کنید همه ملت هم با این کار از ته دل موافقن اونوقت پولش رو ببرین خرج تولید کنیدجفو
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      18 42
      boy عزیز همه جای دنیا حامل های انرژی گران است . شما به جای اصرار بیهوده برای دریافت یارانه چندرغاز 45 هزار تومان باید مطالبه ات کاهش قیمت خودروب اشد نه ردیافت کمک هزینه سوخت . ما دادم گول سیاست های اشتباه برخی پوپولیست ها را می خوریم.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    39 20
    اگه این پول هم به مردم نمیدادن یکی پیدا میشد اختلاص میکرد میبرد ..شما هم دلتون خوش آره میومدن اشتغال ایجاد میکردن ..شما یخواهید این چندر غاز هم از این همه سرمایه ملی از مردم بگیرید چشم دیدن این یک ذره پول هم ندارید به مردم برسه ...دم احمدی نژاد گرم که این نون را سر سفره مردم گذاشت
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      26 5
      یک نون گذاشت سر سفرت عوضش چهارتا برداشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    46 0
    نه برادر . اگه یارانه قطع بشه منابع حاصل از اون به خودروسازای سیری ناپذیر یا صنایع مشابه اون اختصاص پیدا می کنه که اصلن جذب نیروی عادلانه ندارن و از اغشار ضعیف کسی نمیتونه توز اون صنایع مشغول بشه
  • بی نام US ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    11 28
    بهترین راه حل اینه که یارانه کاملا حذف شود. این هم یکی از میراثهای بد دولت احمدی نجاد است که هیچ خدمتی به مملکت نکرد و همه اش ضرر زد.
  • مفلس IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    18 4
    ما هزار تا مشکل داشتیم ، با این یارانه نقدی شد هزار و یک مشکل ؛ دست دوم نهم و دهم واقعا درد نکنه بابت این کار ریشه ای
    • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      20 5
      آقا یارانه بدین یه مو از خرسه
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    18 4
    زشته والا، حقوق ما را اضافه کنید، یارانه نخواستیم
  • نوری A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    15 2
    با سلام: اقتصاددانان کارشناسان و علمای اهل فن آن روزی که این طرح را پی ریزی کردند باید فکر امروز را میکردند بقول معروف اون روزی که جیک جیک مستونت بود فکر زمستونت نبود.
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      0 3
      حالا چکار کنیم؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      3 1
      کار خاصی نباید کرد
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    12 1
    پس من چند سال که کانادا بودم برای بچه هام دولت پول می داد البته به همه پول می داد . حالا برم پس بدم؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    30 0
    هیچ کجای دنیا ثروت و درامد کشور اینچنین خرج کشور های دوست و برادر نمی شود و هیچ کجای دنیا چنینی عدم شفافیت و عدم پاسخگویی به مردم و جامعه وجود ندارد و هیچ کجای دنیا حساب ذخیره ارزی محرمانه نیست، هیچ جای دنیا قرارد ها محرمانه نیستند، هیچ کجای دنیا دولت ها از جیب مردم به ضرر مردم هزینه نمی کنند، هیچ کجای دنیا دولتی پول کشورش را روز به روز به ارزش تر نمی کند، هیچ کجای دنیا...
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    20 0
    بنده مقيم كانادا هستم استان مانيتوبا اينجا به هر بچه ماهانه ٥٣٣ دلار كمك هزينه ميدهند . پس نگوييد هيچ جاي دنيا
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    9 0
    کاش اقتصاد ...درست میشد...
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    14 0
    فقط مرفهین بی درد این حرف را می زنند و بس.
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    14 1
    چقدر منت سرمون میذارید یارانه را تعطیل کنید هم خودتون را راحت کنید هم ما را دو ریال پول که دیگه این همه منت نداره مگه ملت گفتن یارانه بدید دولت وقت گفت مجلس هم تصویب کرد. حالا یارانه را قطع کنید ببینیم مشکلات کشور حل میشه .
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    3 5
    سلام،پر واضح میباشد که باید در مسیر علم واختراع قدم برد. ارید،مخصوصا اختراع خودم که در سال ۱۳۸۷، ثبت ثبت نمودم، ودر وزارت نیرو وسازمان پژوهشهای علمی،گفتگوهایی داشتیم،گویا ،کسانی راض به پیشرفت در زمینه،موتور مولد نیرو بدون مصرف سوخت نبودند
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    11 0
    بارانه همراه با مهاجرت گسترده کشورهای خارجی به کشور بیدر وبیکر ایران که براحتی وارد ان می شوند باعث بیکاری وگسترش اعتیاد در جوانان شده
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    16 0
    خیل منقدان فعلی زمانی که تصمیم صد در صد اشتباه گرفته می شد کجا تشریف داشتند تا مخالفت کنند؟ پیروزی هزار مدعی دارد ولی شکست بی صاحب است انهایی که با صدای بلند مدام انتقاد کرده نعره زده و از این نسخه ناکارای شوک درمانی اقتصادی به سبک نسخه متفکر روسی که همان هم در زمان و شرایط نادرست پیاده شد به عنوان طرح تحول اقتصاد و هدفمندی یارانه ها دفاع می کردند چرا مدتهاست سکوت کرده اند؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    15 1
    یک شاغل بیکار که با تعطیلی کارخانه بیکار شده با دریافت یارانه نزد مغازه ای در یک شهرستان رفت و مبلغ 70هزارتومان مایحتاج خرید. می گفت برای صرفه جویی وعده شام را بناچار حذف تا در مصرف نان و غذا صرفه جویی شود. شبها بخاطر اینکه بچه غذا نخواهد زودتر می خوابیم. این حال روز بسیاری از مردم است در این شرایط. باید درمیان مردم بود و لمس کرد. بنابراین یارانه برای برخی از خانواده های حتی غیرکمیته ای و بهزیستی نجات بخش است هرچند اندک است.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    12 0
    بسیاری از کشورها هم بشکل مستقیم یا غیر مستقیم یارانه می پردازند. اینکه یارانه در ایران قفل شده به دخل و خرج دولت مربوط است. نظرات اقتصادی کارشناسان و اقتصاددانان درست است اما آنها در میان مردم نیستند و فقر را احساس نمی کنند. بنابراین چاقوی دولبه است و باید با احتیاط قدم
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 8
    سود 18 درصدی واقعا زیاده و یه نظر من عدد منطقی حدود 12 درصد کمی بیش از نرخ تورم باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    9 1
    منت رو سر مردم نزارن الان ملت یه ماه یارانه از دولت طلبکارن قبلا اول برج یارانه داده میشد بعد به بهانه این که تراکنش های بانکی در اول ماه زیاده و با پرداخت یارانه هم با عث فشار رو ی سیستم بانکی میشه گفتن یه چندروز میاریمش جلو شد 6ام 7ام بعد کم کم کردش 10ام 12 ام بعد دوباره کردنش 15 ام 16ام و این داستان ادامه پیدا کرد که الان شده 25ام 26ام ....عاقلان دانند
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 3
    سلام اقا قرار بود دیشب واریز شه واسه ما واریز نشده یعنی یارانمونو قط کردن؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    1 2
    سلام اقا. یارانه پرداخت شده؟ /؟واسه ما هنوز نریختن تو سایت اعتراض هم میریم میگه تغغیرو قطعی صورت نگرفته ولی تو سایت رفاهی هم یارانه76 ثبت نشده کسی هس کمک کنه؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    8 1
    اینجا ایران هیچ چیزش شبیه هیچ کجای دنیا نیست خوب
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    7 1
    بعضی ها با یه منسب پول یه ماه که چه عرض کنم بلکه پول 3سال ضربدر 12 ماه رو با رانت منسبیشون در بیارن. حتی میگن بعضی دیگر برای 7 نسل بعد از خودشون هم در میارن. سوال: آیا هیچ جای دنیا آدم با یه منسب 7 نسلش بیمه میشن؟ عاقلان دانند
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    6 0
    تو بودی در دولت احمدی نژاد که این بلا سر مردم آمد
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    8 0
    كيه كه قبول كنه مردم ما تقريباً هيچ كدومشون از دريافت يارانه انصراف نخواهند داد. دولت احمدي نژاد هم نميبايست اين كار رو ميكرد. هنوز هم كه هنوزه مردمي هستن كه منتظرن احمدي نژاد برگرده و يارانه شونو زياد كنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    8 12
    بند کردین یه یارانه 45هزاری درحالیکه .اختلاسهای میلیاردی رر کشور رخ میده .حالا خدا پدر احمدی نزادو بیامرزه که یه مبلعی به مردم میداد
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    5 0
    مقداری پول در حساب سرپرست خانواده ها باشد فقط وام بردارند. پول توجیبی باشد.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    19 1
    هیچ جای دنیا با این منابع نفت، گاز و معادن و دریا بالا و پایین و جنگل مردم اینجوری تو فشار نیست، یارانه توهین به ملت ایرانه، با این سرمایه های ایران باید حداقل به هر ایرانی باید ده میلیون تومان در هر ماه بدن تازه اونم با عزت و سرپایین
    • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      1 4
      اشتباه اومدی قطر اونورتره.
  • بی نام DE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    11 2
    ما که یارانه نمی گیریم چه گناهی کرده ایم که مشکلات اقتصادی ناشی از یارانه بر ما هم اثر می گذارد؟