فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: شب گذشته یک عدد تابوت تقلبی سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان از قاچاقچیان اشیا تاریخی و فرهنگی به دست آمد. درون این تابوت یک مجسمه فلزی قرار دارد که پس از باز شدن ارزش تاریخی آن مشخص می شود .

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان زنجان، سرهنگ ابوالفضل مرادي افزود: داخل اين تابوت يك عدد مجسمه فلزي وجود دارد كه از سوراخ هاي روي آن قابل روايت است.
وی شرح عمليات عنوان كرد: در پي اخبار واصله مبني بر وجود شي تاريخي فرهنگي در شهرستان طارم و نگهداري آن توسط قاچاقچيان سابقه دار اين اشيا ، يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي زنجان طي عملياني ضربتي اقدام به كشف و دستگيري 6 نفر از قاچاقچيان کرد.
سرهنگ مرادي افزود: اين قاچاقچيان سعي در فروش اين تابوت و خروج از كشور داشتند كه با اقدامات اطلاعاتي عملياتي صورت گرفته از يك ماه پيش تا كنون موفق نشدند به مقاصد خود برسند.
مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به اينكه نقوض و خطوط تابوت مذكور خيلي خوب كپي شده، افزود: جنس تابوت از سفال است كه متني به خط ميخي فارسي باستان بر روي آن به خوبي كپي شده است. از سوراخ هاي موجود بر روي تابوت مجسمه فلزي درون آن قابل روايت مي باشد.
وی ادامه داد: فعلا به علت بسته بودن در تابوت هيچ اظهار نظري در خصوص اين مجسمه و اصل يا تقلبي بودن آن نمي توان نمود كه پس از باز شدن آن ارزش تاريخي مجسمه دقيقا مشخص مي شود.
عالي در خصوص نقوش روي تابوت اظهار كرد: در اين اثر تلاش شده با كپي نمادها و خط ميخي فارسي باستان آنرا متعلق به دوره هخامنشي نشان دهند. نمادهايي چون بزهاي نشسته روبروي هم، آتشدان و گل هاي لوتوس از نقوش روي اين تابوت است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    1 0
    از کجا کپی کردند؟