حسین انتظامی: در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی نباید منفعل باشیم

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیات رسانه‌ای کشور اسپانیا ضمن تاکید بر تقویت روابط فرهنگی رسانه‌ای میان دو کشور، توسعه سواد رسانه‌ای را در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی در دیدار با هیات رسانه اعزامی از کشور اسپانیا «توسعه دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای» را از جمله سیاست‌های اصلی دولت دکتر روحانی عنوان کرد و گفت: افزایش رفت و آمد خبرنگاران رسانه‌های خارجی به ایران و همچنین افزایش دفاتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در سال‌های اخیر، موید نگاه ویژه دولت به دیپلماسی رسانه‌ای است.

او دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی را بسیار کارآمدتر از دیپلماسی سنتی توصیف کرد و توضیح داد: در دیپلماسی فرهنگی که تاکید بر اشتراکات میان کشورها است؛ نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران، نقش سفیران و دیپلمات‌ها را ایفا می‌کنند و رابطه میان دولت ها و سیاستمداران به رابطه ملت ها تبدیل می‌شود که این امر، عامل توسعه و تعمیق روابط میان کشورها می شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه افزود: حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ایران باعث می شود، مردم کشورهای مختلف از نگاه رسانه های خودشان، واقعیات ایران را ببینند و «ایران هراسی» که عمدتا از سوی برخی کشورهای خاص با اهداف خاص انجام می شود، از ذهنشان پاک شود.

انتظامی در بخش دیگری از این دیدار به تشریح فعالیت مطبوعات در ایران و قوانین نظارتی پرداخت و با اشاره به اینکه 90درصد مطبوعات در ایران به بخش خصوصی وابسته است، گفت: حدود 5هزار خبرنگار در رسانه های کشور مشغول فعالیت هستند که بیش از نیمی از آنها را بانوان تشکیل می دهند.

او افزود: سیاست ما توسعه رسانه ها در تمام بخش ها و مناطق است که از آن جمله به رسمیت شناختن رسانه های بومی و محلی با در نظر گرفتن قومیت های مختلف، همچنین حمایت هدفمند از رسانه های نوین با هدف دسترسی آسان مردم به گردش اطلاعات است.

او به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: 90 کشور دنیا این قانون را اجرا می کنند و دولت دکتر روحانی نیز گامهای اولیه اجرایی شدن این قانون را که سالها مسکوت مانده بود، برداشته است چرا که اعتقاد دارد راه مبنایی مبارزه با فساد، شفافیت است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه سواد رسانه ای را بسیار مهم ارزیابی کرد و در خصوص کارکرد شبکه های اجتماعی در ایران اظهار داشت: دغدغه مسئولان و روزنامه‌نگاران ما «هنجارشکنی و شیوع مطالب نادرست» در این فضاست که باید با قانونگذاری آن را رفع کنیم؛ معتقدیم در مواجهه با شبکه های اجتماعی نباید منفعل باشیم و راه استفاده درست از این ظرفیت های جدید اطلاع رسانی، افزایش سواد رسانه ای مردم است.

او همچنین بر انعقاد تفاهم‌نامه‌های کاری و آموزشی و ایجاد خواهرحواندگی میان رسانه های ایران و اسپانیا تاکید و از تاسیس دفتر نمایندگی رسانه‌های اسپانیایی در ایران استقبال کرد.

آقایان «آندره آ ریزی» مسئول بخش بین الملل روزنامه ال پائیس، «خوان دلگادو چاکون» مدیر بخش اقتصادی و ویژه نامه روزنامه لاراسون، «آلبرتو روبیو پابیوله» خبرنگار مجله اینترنتی دیپلمات و خانم «ال سندا وایخو کورتیناس» رئیس بخش بین الملل روزنامه لاوان گواردیا اعضای هیات رسانه ای کشور اسپانیا بودند که برای نخستین بار به ایران آمده بودند.

«تقویت روابط رسانه‌ای میان دو کشور، عقد تفاهم نامه همکاری با رسانه‌های ایرانی، دعوت از روزنامه‌نگاران ایران برای حضور در اسپانیا و برگزاری تورهای آموزشی» از جمله موارد مطرح شده توسط هیات رسانه‌ای اسپانیایی بود که علاوه بر طرح سوالاتی در خصوص وضعیت مطبوعات و رسانه‌ها در ایران، در این دیدار عنوان شد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =