ایرنا نوشت: مراکز مطالعاتی آمریکا نسبت به ادامه بحران سعودی ها علیه قطر هشدار داده و از وجود دیکتاتوری در ترکیه ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش شبکه المیادین، موسسه کارنگی نسبت به ثبات پادشاهی سعودی ابراز تردید کرد و موسسه واشنگتن هم سیاست های آمریکا را در برابر بحران عربستان با قطر بدترین سناریو خواند و نوشت : هیچ نشانه و علامتی از پایان این بحران وجود ندارد.

تردید در ثبات پادشاهی سعودی

موسسه کارنگی معتقد است، تزلزل سیاست های عربستان قبل از آن که خود را به عنوان یک کارگزار با نفوذ در منطقه مطرح کند و روش هایی که رهبران سعودی برای تحقق این اهداف بکار بردند، منجر به ایجاد موانعی در طرح های اقتصادی داخلی این کشور شد.
دراین گزارش آمده است: ازمیان تحولاتی که بیشترین اهمیت را دارد کنار گذاشتن محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان و تحمیل بازداشت خانگی در حق وی می باشد.

موسسه کارنگی نوشت: ثبات پادشاهی سعودی بعد از کاهش تولیدات نفتی و محاصره قطر با شک و تردیدهایی روبرو شده است به خصوص که محاصره قطر بر شدت تنش های عربستان با کشورهای دوست قطر مانند ایران و ترکیه افزوده است.
این مساله می تواند: برای عربستان چالش های مشابهی همچون جنگ پرهزینه یمن که برای ریاض خسارت های گسترده ای داشت، به دنبال داشته باشد.

این موسسه نسبت به ناتوانی ریاض در جلوگیری از تاثیرات منفی به جا مانده از بحران های منطقه ای و محدود شدن انتخاب هایش هشدار داد و نوشت: به همین دلیل درمدت طولانی عربستان ماهیت انگیزه خود را برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ در منطقه از دست می دهد.

 معضل نظام های فرقه ای

موسسه آمریکایی 'کارنگی' به بحران های عمیقی اشاره کرد که نظام های قومی و طایفه ای درعراق و لبنان با آن مواجه هستند. 
برپایه این گزارش، این بحران ها باعث اتحاد نامقدس بین دین و سیاست شده است و رهبران گروه ها با پیشدستی برای جلوگیری از تظاهرات مردمی خواستار ارائه خدمات بهتر شده اند.
واکنش مقامات دو کشور یاد شده نسبت به اعتراض ها آن است که این اقدامات تهدید آشکار صلح مدنی است و موسسه کارنگی از فعالان جامعه مدنی در دو کشورعراق و لبنان خواسته با توجه به توانایی نظام های دو کشور برای غلبه بر اقدامات ناگهانی، استراتژی خود را مشخص کنند و ائتلاف های مترقی و گسترده با عموم مردم برای غلبه بر چالش های سیاسی درحال رشد، تشکیل دهند.

 عراق

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی به موفقیت ماموریت ها درعراق بعد از شکست های پی در پی داعش و در صدر آن ایجاد ثبات و استقرار در سراسر این کشور اشاره کرد و نوشت به نظر می رسد عراق هرگز به تنهایی در این امر موفق نمی شد چرا که بغداد نیاز به حمایت تکنولوژی از خارج و دریافت حمایت های مالی برای چندین سال متوالی دارد.

 درگیری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس

'مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک' به دولت آمریکا نسبت به لغزش دربحران سعودی با قطر هشدار داد.
این موسسه همچنین به دولت آمریکا هشدار داد در دام رویارویی با طرف های بحران، چه کاهش بحران و چه اعمال ممنوعیت و دادن مهلت نهایی به قطر از سوی سعودی و امارات نیفتد.

این مرکز به ادامه فضای بحرانی اشاره کرد که منجر به دادن امتیازهای بسیار سختی خواهد شد و این که هشدارها به ندرت به عنوان ابزاری برای مذاکرات استفاده می شود.

بنابراین گزارش، دولت آمریکا در پی پیدا کردن راهی برای حفظ آبروست و در ابتدا باید نقش خود را درحفظ منافع همه شریکانش و همچنین حمایت خود را در هر جایی که ضروری باشد و همچنین تضمین های امنیتی بیان کند.
این موسسه با این حال می گوید که این فرمول به نظر می آید زاییده افکار رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا)‌ و جیمز ماتیس (وزیر دفاع ) باشد که قطعا درست است.

'مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک' همچنین نسبت به تمایل آمریکا برای حل یکجانبه یکی از ابعاد استراتژیک واشنگتن در مبارزه با افراط گرایی هشدار داد چرا که این اقدام به منافع آمریکا خسارت وارد می کند و موجب پراکندگی کشورهای حوزه خلیج فارس می شود و درمجموع کمک به دشمن است.


محاصره قطر

موسسه واشنگتن سیاست های آمریکا را در برابر بحران عربستان با قطر بدترین سناریو خواند و نوشت : هیچ نشانه و علامتی از پایان این بحران وجود ندارد.
این موسسه به دولت آمریکا نسبت به ادامه تمایل رئیس جمهوری آمریکا از برخورد با ریاض و نگرانی مقامات بلند پایه آمریکایی از اقدامات سعودی ها هشدار داد.
این گزارش می افزاید: واشنگتن هنوز ابزاری برای میانجی گری در بحران و رسیدن به راه حل میانه نیافته و ممکن است که این مصیبت گسترش و توسعه یابد.

این موسسه همچنین به آمریکا و کشورهای محاصره کننده قطر نسبت به امکان بازی قطر با ورق های دیپلماتیک با نفوذی مثل روسیه و ایران و تمام شدن صبر آنکارا نسبت به درخواست سعودی ها و امارات در خصوص بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر هشدار داد.

موسسه واشنگتن به احتمال پناه آوردن قطر به روسیه و یا ایران به منظور دستیابی به حمایت های نظامی هشدار داد و نوشت که این مساله کاملا با حق حاکمیت قطر همخوانی دارد.
تفکر خلاف این منطق آن است که آمریکا تلاش کند با عملیات نظامی جلوی چنین اقدامی را بگیرد حتی اگر این کار موجب حضور نیروهای روس در حوزه خلیج (فارس) شود.

موسسه واشنگتن براین باور است که مقدمه سازی های ابوظبی و ریاض برای کودتایی که منجر به بر کناری امیر قطر و جایگزین کردن وی با فرد دیگری از آل ثانی شود، وجود دارد.
این موسسه بر این که حمد بن آل ثانی پادشاه پدر همچنان دیپلماسی قطر را هدایت می کند و وی فردی قوی و خطرناک است، اشاره کرده است.
این موسسه می نویسد: پادشاه پدر قبلا نیز در خصوص استقلال قطر از عربستان برنامه ریزی کرده بود زمانی که یک طرح امنیت غذایی را به جای رویارویی با خطر بستن تنگه هرمز که ریاض به دوحه دیکته کرده بود، آغاز نمود.

ترکیه

از سوی دیگر 'موسسه پروژه های آمریکا' از لغزش ترکیه به سمت حکومت دیکتاتوری در سایه حاکمیت رجب طیب اردوغان اظهار نگرانی کرد.
موسسه یاد شده همچنین از برخی نهادهای آمریکایی انتقاد کرد که به نظر می رسد خطاهای اندکی در اظهارات اردوغان یافته اند و یا اقدام به خود سانسوری نسبت به محصولات فکری برای اطمینان از تداوم جریان کمک های مالی به موسسات نزدیک به اردوغان و یا تحت کنترل بستگانش، کرده اند.

این موسسه تحولات به وجود آمده در سایه حکومت اردوغان را بسیار غم انگیز خواند و نوشت که این مساله منحصر به آزادی بیان نمی شود بلکه شامل آزادی تفکر نیز هست و با گسترش بازداشت ها تنها به دلیل شک و تردید در تفکرات فرد، آینده ای مالیخولیایی برای ترکیه انتظار می رود و به نظر می رسد که این کشور به عقب بر می گردد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =