۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲

مرحوم بهمنش را با گزارش‌های کشتی و فوتبالش و به عنوان یک دوومیدانی‌کار می‌شناسیم، اما آیا او با والیبال هم ارتباطی داشت؟

 فرزاد كفيلي-برای آنکه توانایی عطالله بهمنش در گزارشکری ورزش و کیفیت بی نظیر  و ادبیات خاص او نمایان شود، کافی است بخشی از گزارش او از  بازی هلند و اروگوئه در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی را ببینید. آنجا که اینطور هلند و اروگوئه را توصیف میکند: «فوتبال آمریکای جنوبی مثل گل های پژمرده از پنجره به بیرون پرتاب شده اما فوتبال هلند همچون لاله هایی تروتازه می ماند...».

مرحوم بهمنش برای چندین نسل از مفسران ورزش الهام بخش و دست نیافتنی بوده است؛ سخن از او که می شود ارتباط بهمنش با فوتبال، کشتی و دو و میدانی به میان می آید. آنکه قهرمان دو و میدانی بود و بعدها با قلم کم نظیرش در فوتبال و گزارش های بی مانندش برای تلویزیون ملی ایران سر زبان ها آمد. اما آیا بهمنش به ویژه در دهه ۳۰ و ۴۰ با والیبال ایران ارتباط داشته است؟ پاسخ سوال مثبت است و کمتر از این ارتباط سخنی به میان آمده است.

رابطه بهمنش با والیبال به واسطه حسین جبارزادگان  سرمربی تیم ملی والیبال در بازی های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک و بنیانگذار والیبال مدرن در دهه ۴۰ خورشیدی تسهیل می شود.  جبارزادگان که به آقا جبار شناخته می شود، به بینش چپ شهره است و گفته می شود اوایل دهه ۳۰ و پس از آنکه به طور مستقل تیمی را به مسابقاتی در شوروی سابق برد، مورد بازخواست شدید قرار گرفت و آنطور که محمد شریف زاده کاپیتان تیم ملی والیبال در بازی های آسیایی 1958در گفت وگو با نگارنده عنوان می کند موهای بازیکنان بعد از بازگشت از این مسابقات از ته تراشیده شد.

بهمنش فعالیت اصلی اش در مطبوعات را از اواسط دهه ۳۰ شروع می کند و در دهه ۴۰ در رادیو و تلویزیون شکوفا می شود. دهه ۴۰ مهمترین دهه فرهنگی ایران به حساب می آید. دهه شکل گیری جریان مهم شعرنو و نگارش آثار مهمی در ادبیات ایران و نزدیکی اکثر چهره های روشن فکر به جریان چپ. هرچند دهه ۴۰ با افزایش قیمت نفت و رشد اقتصادی پررونق و مهم محسوب می شود اما در مقابل در این دهه خفقان سیاسی در سطحی بالا جریان دارد.

بهمنش به واسطه رابط هاش با جبارزادگان و جریان فکری مشترکی که میان این دو برقرار است، در ارتباط نسبتا نزدیکی با والیبال قرار داشته و آنطور که حسن کرد کاپیتان تیم ملی والیبال ( کاپیتان تیم ملی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳)  روایت می کند  بر سر تمرینات تیم ملی والیبال حاضر می شد و حتی به گفت وگو با بازیکنان تیم ملی هم می پرداخت.

کرد عنوان می کند، زمانی که حضور تیم ملی والیبال در بازی های ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) بانکوک قطعی شد، با بهمنش در بستنی فروشی که در چهار راه پهلوی سابق بود ملاقات کرده و برای اولین بار به وسیله ضبط صوتی که تازه به ایران آمده بود و در اختیار بهمنش بود با او مصاحبه کرده است.

 کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال همچنین به نگارنده مطلب می گوید: با توجه به افکار چپ آقای جبارزادگان دستگاه ورزش و دستگاه حاکمیت رابطه خوبی با والیبال و شخص جبارزادگان نداشتند و ما تبعیضی که میان ما و دیگر رشته ها وجود داشت را به وضوح مشاهده می کردیم. 

بهمنش چهره  ای کم نظیر در تاریخ ورزش و روزنامه نگاری ورزش ایران محسوب می شود و گفته می  شود نام او در فهرستی بود که پیش از انقلاب یعنی اوایل دهه پنجاه با عنوان کارمندان چپ گرای تلویزیون ملی ایران منتشر شده؛ فهرستی که هنوز شخص نگارنده به آن دست نیافته است. اما به طور قطع بهمنش همچون بسیاری از روشنفکران دهه ۴۰ به جریان چپ وابستگی فکری داشت و به واسطه حسین جبارزادگان رابطه نزدیکی با والیبال داشت.

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    7 1
    از شما بعیده که چنین مطالبی رو بدون سند و مدرک و صرفا بر اساس "گفته میشود" ... و "شنیده شده است " و ... منتشر کنید . مطلب فوق و ادعای مطرح شده تعلق ایشان به جریان فکری چپ ، حتما مورد اعتراض خاندان بهمنش قرار خواهد گرفت
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
    7 0
    یادش و راهش و بینش صادقانه اش که در جهت اخلاق و انسانیت بی مداهنه بود برای همیشه جاودانه باد