۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

مسئله ای که تغییرات اقلیمی برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده، بادهای غربی - شرقی است که در کل کشور امریکا می‌وزد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، در روزهای گذشته، شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» در امريكا، ناچار شده است بیش از 40 پرواز خود را در فوئنیکس لغو کند. دلیل چه بوده؟ با بالاتر رفتن دما از 48 درجه سانتی‌گراد، هوا به قدری گرم می‌شود که هواپیماهای جت کوچک نمی‌توانند پرواز کنند. هوا هرچه گرم‌تر شود، رقیق‌تر می‌شود که باعث خواهد شد از یک دمای مشخص به بالاتر، بالا رفتن برای هواپیماها سخت و گاهی غیرممکن شود. در هوای گرم، مولکول‌های هوا از هم جداتر هستند و میزان حرکت هواپیما روی باند برای شروع پرواز طولانی‌تر می‌شود و همچنین قابلیت بالا رفتن هواپیما روی هوا نیز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این امر، باید تعداد مسافران یا میزان بار هواپیما را کم کرد یا هواپیما در ساعاتی پرواز کند که هوا سردتر است.

محققان می‌گویند که به دلیل تغییرات اقلیمی جهانی، اختلالاتی مانند لغو پروازها در فوئنیکس به احتمال زیاد متداول‌تر خواهد شد و این امکان وجود دارد که سفر هوایی پرهزینه‌تر و کمتر از قبل قابل‌پیش‌بینی باشد که به همراه خود خطر تلفات جانی بیشتر برای مسافران ناشی از آشفتگی‌های افزایش‌یافته زمان‌های پرواز و وضعیت هوا را به همراه خواهد داشت.

پل ویلیامز، استاد دانشگاهی است که روی تغییرات اقلیمی و آثارش بر هوانوردی تحقیق می‌کند. او می‌گوید: «ما دوست داریم اتمسفر را در نظر نگیریم و فقط به این فکر کنیم که هواپیما در یک فضای خالی پرواز می‌کند، اما البته که این‌طور نیست. هواپیماها در خلأ پرواز نمی‌کنند. اتمسفر با تغییرات اقلیمی در حال تبدیل شدن به یک عامل تعیین‌کننده است.»

تغییرات اقلیمی باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی به تدریج به سراغ روش‌هایی بروند که با این تغییرات سازگارتر باشد و نیز کمتر موجب چنین تغییراتی شود. به همین دلیل، شرکتی مثل «امریکن ایرلاینز» گروهی از محققان را تشکیل داده که روی این مسئله کار کنند و موتورهای دارای مصرف سوخت بهینه‌تر و نیز شکل هواپیماهای ایرودینامیک‌تری بسازند. این روند در آینده صنعت هوایی دنبال خواهد شد.

همچنین صنعت هوانوردی سالانه حدود 2 درصد از دی‌اکسید کربنی را که انسان وارد طبیعت می‌کند منتشر می‌سازد و از این نظر، صنعتی است که روی تغییرات اقلیمی اثر زیادی می‌گذارد. حالا این صنعت خود گرفتار وضعیتی شده که در ایجاد آن نقش داشته است. محققان تازه در حال شروع پژوهش هستند که دریابند تغییرات اقلیمی روی صنعت هوانوردی و قابلیت پرواز هواپیماها چطور تاثیر می‌گذارد. به دلیل اینکه داده‌های کمی در این زمینه در دسترس است و عوامل متعددی  در آن نقش دارند - همچون طراحی، اندازه و جای پرواز هواپیما و تعداد مسافران و میزان بار آن که بخش کوچکی از عوامل پرشمار هستند - به دشواری می‌توان محاسبه کرد که کدام عامل چه نقشی در گرمایش جهانی دارد.

بسته به اینکه هواپیماها کجا پرواز می‌کنند، ممکن است هواپیماها وضعیت‌های پروازی متفاوتی داشته باشند. مثلا در دنوِر امریکا، هوا به طور طبیعی رقیق‌تر است و پرواز هواپیماها مشکل‌تر. از سوی دیگر، ممکن است شرکت‌های هواپیمایی ناچار شوند در روزهای داغ تابستان وزن خود را پایین بیاورند تا بتوانند پرواز کنند. این مسئله باعث افزایش هزینه شرکت‌ها و حتی مسافران خواهد شد.

با این حال، محدودیت‌هایی این‌چنینی فعلا از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی اعمال می‌شود و یک نظارت استانداردشده همگانی روی همه شرکت‌های هوایی اعمال نشده است. مثلا شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» از یک فرمول برای محاسبه تعداد مسافران در روزهای گرم استفاده می‌کند. با این حال، تحقیقی که در سال 2015 در موسسه تحقیقات زمین در دانشگاه کلمبیا درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر صنعت هوانوردی انجام شد، نتیجه گرفته است: «ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که در آینده تعداد روزهای دارای محدودیت وزنی برای هواپیماها و محدودیت‌های بیشتر برای وزن آنها، افزایش خواهد یافت.» نهادهای ناظر صنعت هوایی، از دهه 1980 میلادی محدودیت‌هایی را برای وزن هواپیماها در روزهای گرم اعمال کرده‌اند اما تحقیقات نشان می‌دهد که این محدودیت‌ها افزایش خواهد یافت.

مسئله دیگری که تغییرات اقلیمی برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده، بادهای غربی - شرقی است که در کل کشور امریکا می‌وزد. این بادها همیشه وجود داشته اما با تغییرات اقلیمی، شدت باد از غرب به شرق امریکا افزایش مي‌يابد و بنابراین هواپیماهایی که مخالف جهت باد پرواز می‌کنند، کندتر از همیشه حرکت خواهند کرد و هواپیماهای موافق باد، حرکتی سریع‌تر خواهند داشت. با تغییرات اقلیمی شرکت‌های هوایی امریکایی این عامل را نیز در محاسبات و هزینه‌ها و مصرف سوخت خود در نظر خواهند گرفت.

اگر وضعیت افزایش دمای هوای جهانی و تغییرات اقلیمی به همین صورت پیش برود، سرانجام شرکت‌های هواپیمایی ناچار خواهد شد که پرواز هواپیماهای سنگین‌تر خود در مسیرهای طولانی‌تر را در اوقات داغ‌تر روزهای تابستان متوقف کنند و این امر، کل صنعت هوایی امریکا و حتی صنعت هوایی در جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آرایش آن را تغییر خواهد داد.

 

 

39224

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =