زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران می‌گوید: از مرکز یاسر که یکی از مراکز نگهداری این کودکان است بازدید کردم، باز هم بر این روند نظارت می‌کنیم.

فهیمه حسن‌میری: طرح ساماندهی كودكان كار و خیابان كه در طول سال‌های گذشته، هر از گاهی فاز اجرایی به خودش گرفته و باز به فراموشی سپرده شده، طی یك هفته گذشته، به شكل جدی‌تر شروع به فعالیت كرده است؛ آنقدر جدی كه نگرانی‌هایی را با خودش همراه داشته، از نگرانی درباره این كه این بچه‌ها در چه شرایطی به مقر ساماندهی برده می‌شوند، چه اثرات جسمی و روحی بر آنها گذاشته می‌شود، نگرانی خانواده‌هایشان را چه كسی قرار است پاسخگو باشد و این كه اصلا چرا درباره این طرح اطلاع‌رسانی نشده و كسی به خانواده این بچه‌ها كه عمدتا در طبقه اقتصادی پایین‌تر یا جزو مهاجران هستند، فكر می‌كند؟

این ابهام‌ها و روشن نبودن ابعاد طرح ساماندهی كودكان كار و خیابان، باعث شده واكنش‌های اجتماعی نسبت به این موضوع به وجود بیاید و كاربران شبكه‌های مجازی از این طرح به عنوان «دستگیری» كودكان یاد كنند. هرچند كه حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی بهزیستی در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید: نامی که روی این کار گذاشته می‌شود جمع‌آوری یا دستگیری نیست، بلکه باید از واژه جذب و شناسایی استفاده کرد. اگر اطلاعات این كودكان را نداشته باشیم چطور باید برای آنها وارد عمل شویم و به وضعیتشان رسیدگی کنیم؟ بعضی از این کودکان در باندهایی گرفتار هستند که آنها را مجبور به تکدی‌گری در خیابان می‌کنند، همانطور که در همین چند ماه گذشته با همکاری نیروی انتظامی چهار باند را شناسایی کردیم. این طرح باعث می‌شود هم خانواده‌های این کودکان و هم باندهایی را که از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند شناسایی کنیم.

اما در عین حال، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر هم نسبت به این موضوع واكنش نشان داده و خواستار روشن شدن ابعاد این ماجرا شده‌اند، تا جایی كه زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر، در جلساتی به این منظور شركت كرده و از محل نگهداری این كودكان هم بازدید كرد.

زهرا نژادبهرام، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، به وضعیت نگهداری این كودكان اشاره كرده و درباره طرح جدید ساماندهی كودكان كار و خیابان توضیحاتی داد كه در ادامه می‌خوانید:

شما به عنوان عضو شورای شهر، نسبت به نگرانی‌هایی كه درباره جمع‌آوری كودكان خیابانی پیش آمده، اقدامی انجام داده‌اید؟ وضعیت این كودكان را بررسی كرده‌اید؟

بله شورای شهر نسبت به این موضوعات حساسیت لازم را دارد، من در نشست مشتركی با فرماندار، نمایندگان بهزیستی، شهرداری و نمایندگان چند ان‌جی‌او و فعالان حوزه كودك، پیگیر ماجرای جمع‌آوری كودكان كار شدم. از فرماندار خواستم اجازه بدهند بازدیدی از مجموعه یاسر كه یكی از مراكز نگهداری و غربالگری این كودكان است داشته باشم. در این بازدید متوجه شدم ستاد چندجانبه‌ای از نهادهای مختلف شكل گرفته و قرار است به وضعیت این كودكان رسیدگی شود. در عین حال از فرماندار خواستم از ظرفیت نهادهای غیردولتی بیشتر استفاده شود و در حمایت‌های لازم و ارائه خدمات درازمدت برای بهبود بخشیدن به وضعیت این بچه‌ها از آنها كمك گرفته شود. فرماندار نسبت به این موضوع رویكرد مثبتی داشتند و كمیته‌ای را تشكیل دادند كه در این مسیر از حمایت‌ها و تجربه‌های تشكل‌های غیردولتی هم بهره‌مند شویم و كاستی‌ها با حضور آنها برطرف شود چون هدف فرمانداری، شهرداری، بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های فعال در این زمینه این است كه مخصوصا در آستانه سال تحصیلی جدید، وضعیت این بچه‌ها بهبود پیدا كند و بتوانند اگر از تحصیل بازمانده‌اند، به جای این كه در خیابان باشند، به كلاس درس برگردند.

در مركز یاسر كه شما از آن بازدید كردید، بچه‌ها در چه وضعیتی بودند؟

این مركز، یك مركز اقامتی طولانی‌مدت نیست بلكه محلی است كه بچه‌هایی را كه از خیابان شناسایی و جذب كرده‌اند، در آنجا نگهداری می‌كنند تا زمانی كه خانواده‌هایشان بیایند و بچه‌هایشان را ببرند. در این فاصله هم مددكاران بهزیستی كنار بچه‌ها هستند و اگر تشكلات غیردولتی هم بخواهند برای كمك به این بچه‌ها وارد شوند، این امكان وجود دارد.

اما گفته می‌شود بعضی از خانواده‌ این بچه‌ها از وضعیت آنها بی‌خبرند.

من این سوال را مطرح كردم كه اینجا كودكان رسوبی هم دارید یا خیر، اما به من گفتند اصلا كودك رسوبی نداریم و اینجا بچه‌هایی نیستند كه وضعیت خانواده‌شان مشخص نباشد. از والدین این بچه‌ها تعهد گرفته می‌شود و كودك به آنها تحویل می‌شود و اگر كسی را نداشته باشند، به مراكز بهزیستی و شبه‌خانواده‌ها فرستاده می‌شوند.

اینطور گفته شده كه سه نفر از این بچه‌ها گم شده‌اند و هیچ نشانی از آنها نیست.

این موضوع را هم به فرماندار اشاره كردم و ایشان با تكذیب گم شدن سه كودك در جریان طرح جمع‌آوری كودكان كار، گفتند این مورد و چنین مواردی كه در شبكه‌های مجازی گفته می‌شود صحت ندارد و حق شكایت از افرادی كه اطلاعات اشتباه می‌دهند را دارند.

شما در جریان اعتراض‌های مردمی نسبت به این اتفاق با عنوان منع دستگیری كودكان هم هستید؟

اخبار مربوط به این موضوع، بد انتشار پیدا كرده، كودكان دستگیر نمی‌شوند بلكه شناسایی و جذب می‌شوند و مسئولان طرح ساماندهی كودكان هم اعلام كرده‌اند حاضرند نمایندگان نهادهای مردمی را در ون‌هایی كه برای این موضوع تدارك دیده‌اند همراه كنند تا در جریان شیوه برخورد با این كودكان قرار بگیرند.

این طرح قرار است شامل كودكان كار بشود یا متكدی‌ها؟

مساله اینجاست كه شكل تكدی‌گری فرق كرده. این كه كودكی فقط چند آدامس یا دستمال دستش گرفته باشد یا بخواهد شیشه ماشین را تمیز كند، اسمش نمی‌شود كار، می‌شود همان تكدی‌گری. درواقع اینها همان ابزار تكدی‌گری است. اما گر كودكانی باشند كه مشغول كار در كارگاه‌ها و ... باشند، باید از طریق دیگری ساماندهی شوند و در مكانیسم دیگری مورد حمایت قرار بگیرند كه احتمالا با این مكانیسم تفاوت‌هایی دارد و باید با همكاری تشكل‌های مربوط به كودكان انجام شود.

این بچه‌هایی كه در طرح ساماندهی كودكان كار، به خانواده برگردانده می‌شوند، مورد نظارت مستمر درباره وضعیت زندگی‌شان قرار می‌گیرند كه در شرایط ناگوارتری زندگی نكنند یا دوباره به همین چرخه تكدی‌گری و كار در خیابان برنگردند؟

بله قرار شده بر وضعیت خانواده آنها نظارت وجود داشته باشد و اگر سه بار این اتفاق تكرار شود، والدین مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

درباره اتباع خارجی چطور؟ این نظارت وجود دارد كه در این طرح، بچه‌ها بدون خانواده‌هایشان از مرز رد نشوند؟

حدود 70 درصد بچه‌هایی كه در این طرح شناسایی شدند كودكان غیرایرانی هستند. كودكان اتباع خارجی كه اقامت ایران را داشته باشند، مثل بچه‌های دیگر به خانواده‌هایشان برگردانده می‌شوند و اگر به صورت غیرمجاز در ایران ساكن باشند، همراه خانواده‌هایشان باید به كشورشان برگردند. فرماندار صراحتا گفت اصلا اینطور نیست كه مطرح شده بچه‌ها بدون خانواده‌هایشان از مرز خارج می‌شوند. این بچه‌ها به اردوگاهی كه در ورامین هست ارجاع داده می‌شوند تا به خانواده‌هایشان برگردانده شوند و وضعیت زندگی و اقامتشان مشخص شود.

یعنی به نظر شما جای نگرانی درباره وضعیت ساماندهی كودكان كار وجود ندارد؟

نمی‌گویم جای نگرانی نیست، می‌گویم بررسی‌های من این نتیجه را داشته كه ستادی كه برای ساماندهی كودكان كار تشكیل شده هدفش بهبود وضعیت این بچه‌هاست؛ البته باز هم در این مورد پیگیری خواهیم كرد و هفته آینده هم با فرماندار درباره این موضوع جلسه خواهیم داشت.

4234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =