سفیرانی که در نشست شورای آتلانتیک از برجام حمایت کردند

سفیران، انگلیس، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا اعلام کردند تا زمانی که تهران به تعهدات خود پایبند باشد، از برجام حمایت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت خبرگزاری رویترز به نقل از روابط عمومی شورای آتلانتیک ایالات متحده گزارش داد: سفیران برخی از کشورهای عضو 1+5 حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

این خبرگزاری گزارش داد: که سفرای اروپایی در نشست اندیشکده آتلانتیک که با موضوعیت برجام برگزار شده بود از این  معاهده بین المللی حمایت کردند و از واشنگتن خواستند که به برجام پایبند باشد.

رویترز در ادامه گزارش داد:  «دیوید اوسالیوان» نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا در سخنانی در نشست اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفت: ما موافقیم که فقدان این توافق زیان بزرگی خواهد بود.

«پیتر ویتیش» سفیر آلمان در آمریکا هم مدعی شد هر کسی که از خروج از این توافق حمایت می کند باید «مسائل بزرگتر» از جمله خطر فزاینده ایران بعد از سرگیری غنی سازی [اورانیوم]، خطر رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه ای بی ثبات و تاثیر آن بر تلاش های جهانی در زمینه عدم اشاعه هسته ای را در نظر داشته باشد.

ویتیش افزود: چنین چیزی چه پیامی به کشورهایی مانند کره شمالی می فرستد؟ این پیام را می رساند که دیپلماسی قابل اعتماد نیست و نمی توان به توافقنامه های دیپلماتیک اعتماد کرد. به نظر من زمانی که ایران توافق را نقض نکند اما ما آن را رعایت نکنیم، اعتبار ما در غرب تحت تاثیر قرار می گیرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باید تا اواسط اکتبر درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای به کنگره گزارش بدهد. اگر ترامپ تا 15 اکتبر (23 مهر ماه) پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره شصت روز فرصت دارد درباره اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند.

البته سران کنگره هنوز درباره اینکه آیا در چنین شرایطی تحریم ها را دوباره وضع خواهند کرد یا نه، اظهار نظری نکرده اند.
سفرای غربی گفتند اگر واشنگتن از توافق هسته ای کنار بکشد، آنها تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا از شرکت های مستقر در اروپا که به تجارت با ایران ادامه می دهند، در برابر تحریم های مجدد آمریکا محافظت کنند.

«کیم داروچ» سفیر انگلیس گفت که ترامپ و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در دیدار هفته گذشته در نیویورک نیمی از صحبت های خود را به ایران اختصاص دادند اما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام اعلام نکرد.

وی گفت که می بار دیگر دلیل حمایت انگلیس از این توافق هسته ای را توضیح داده و آن را موضوع امنیت ملی عنوان کرده است. سفیر انگلیس در آمریکا اظهار داشت: تا زمانی که از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به آن (توافق هسته ای) پایبند است ما هم به حمایت از آن ادامه می دهیم.

«ژرار آرو» سفیر فرانسه در آمریکا هم خاطرنشان کرد کشورهای دیگر – روسیه و چین – هم که توافق را امضا کرده اند از مذاکره دوباره درباره آن حمایت نمی کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =