واکنش اهالی مجلس به همه‌پرسی اقلیم کردستان

چند روزی است که همه پرسی اقلیم کردستان در صدر اخبار رسانه‌ها جای گرفته است. در این میان نمایندگان مجلس هم از دایره واکنش‌ها مستثنی نبودند و با صدور بیانیه یا بیان تذکر و نطق به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش خبرآنلاين، از صحبت‌هاي صريح علي لاريجاني در مخالفت با جدايي اقليم كردستان از عراق تا پيشنهاد كواكبيان براي برگزاري جلسه غيرعلني مجلس به منظور بررسي اين اتفاق مهم منطقه‌اي(اينجا)؛ هر نماينده‌اي در تلاش است تا مخالفت خود را با اين همه پرسي نشان دهد.

علي لاريجاني، رئيس مجلس

زمانی که گروه‌های مختلف از اقلیم کردستان به ایران آمدند به آنها صراحتا گفتیم؛ این کار تشنج جدید در درون عراق به وجود می‌آورد چرا که هنوز ماجرای تروریستی حل نشده و شما بحران جدیدی را ایجاد می‌کنید هر چند آنها توضیحاتی داشتند که گفتیم این موضوعات باید در گفت وگوهای سیاسی حل شود و نباید برای این مسائل و نکات بحرانی ایجاد کرد.

از تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و آن را به مصلحت نمی‌دانیم؛ شعبه شعبه کردن منطقه سیاست صهیونیستی است لذا این کار را نه برای عراق، نه کردها و نه دیگر اقوام و گروه‌ها مصلحت نمی‌دانیم.

فراکسیون نمایندگان ولایی

ما به هیچ وجه با تجزیه کشورها موافق نیستیم و معتقد به حفظ تمامیت ارضی کشورها هستیم. این فراکسیون از دولت می‌خواهد که همکاری قوی‌تر از گذشته با دولت عراق داشته باشد.

علیرضا رحیمی عضو فراكسيون اميد

این گفته که ایران دیر وارد موضوع همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان شده، صحیح نیست؛ چرا که بیش از یک ماه است که ایران درگیر این مسئله شده، منتها بازی کردها به نوعی طراحی شد که کار به اینجا کشید.

ارزیابی ما این است که نهایتاً اقلیم کردستان در یک سناریوی حساب‌شده به سمت سهم‌خواهی بیشتر از دولت عراق حرکت می‌کند.

طبیعتاً صرف برگزاری این همه‌پرسی یک امتیاز منفی در کارنامه اقلیم کردستان خواهد بود. به‌ویژه باتوجه به این‌که مخالفت منطقی و استدلال‌های سیاسی و امنیتی منطقه ایران به مقام‌های سیاسی اقلیم کردستان منتقل شده بود و اقلیم با علم به استدلال‌های منطقی ایران نسبت به برگزاری این همه‌پرسی اقدام کرد، طبیعتاً این مسئله امتیازی منفی برای آن‌ها خواهد بود.

علي مطهري عضو فراكسيون اميد

بهتر بود تلاش بیشتری می‌کردیم تا این اتفاق نمی‌افتاد اما حال که همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان برگزار شده و به نظر می‌رسد رای نیز خواهد آورد نباید بیش از حد حساسیت نشان دهیم.

مقاماتی از جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان سفر کرده و هشدارهای لازم هم داده شد، چراکه این موضوع طرح بین‌المللی بوده و اسرائیل و آمریکا در پشت صحنه فعال هستند، حتی موضع ترکیه درباره استقلال اقلیم کردستان قابل اعتماد نیست.

به نظر می‌رسد آمریکا به ظاهر می‌گوید با استقلال کردستان عراق مخالف است. همچنین در مورد موضع‌گیری ترکیه نیز نمی‌توان با اطمینان قضاوت کرد اما آنچه مسلم است این است که ما نباید با حساسیت نابجا، موضع‌گیری سخت کنیم بلکه باید با مردم آنجا صحبت کنیم و قانع‌شان کنیم که این اقدام به صلاحشان نیست همچنین باید دقت کنیم که اقدامات خشونت آمیز نیز لزوما به صلاح نیست.

احمد سالك، عضو فراكسيون ولايي

با توجه به حركتي كه در اقليم كردستان به وجود آمده است،‌وزارت خارجه و رياست جمهوري در ارتباط با اين حركتي كه آمريكا و انگليس ايجاد كرده اند،  بايد برنامه اي داشته باشد.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو فراکسیون مستقلین

اتفاقی که افتاد خیلی ها را غافلگیر کرد. من به عنوان یک کرد همیشه برای اکراد احترام قائل بودم و در بحران‌های ایجاد شده از حقوق آنها دفاع کردم. اما معتقدم کردها در کشورهای مختلف نوعا سرگذشت تاریخی متفاوتی نسبت به هم داشته‌اند. ظلمی که به کردهای عراق شده بی‌سابقه است و جنایت‌هایی که صدام در شمال عراق و مناطق مختلف از جمله حلبچه انجام داده، یک جنایت تاریخی است. به همین دلیل خواست استقلال همواره در آنجا جدی‌تر بوده و حالا به دلیلی این خواست مطرح شده است.

من معتقدم اگر مسائل خارج از منطقه در موضوع کردستان عراق وارد نشود این موضوع قابلیت مدیریت منطقه‌ای دارد ولی اگر عوامل خارج از منطقه در آن دخالت کنند، این موضوع در درجه اول به ضرر کردها تمام خواهد شد و جمع کردن موضوع هزینه‌های مختلف سیاسی و به ویژه اقتصادی به دنبال خواهد داشت کما اینکه دخالت صهیونیست‌ها در این موضوع آشکار است و سایر عوامل هم نقش دوگانه دارند و در آینده نیز ممکن است نقش‌های جدیدتری بگیرند.

حسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون ولایی                             

اقلیم کردستان بخشی از عراق بزرگ است و جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نکته تاکید دارد و این همه‌پرسی برخلاف قانون اساسی عراق است.این اقدام برخلاف مصالح کردها است و قطعا در آینده کردها از این اقدام پشیمان خواهند شد و خسارت‌های جبران ناپذیری را شاهد خواهند بود و مسئولان اقلیم با این اقدام خود خسارت‌های فراوانی را به کردها وارد کردند.

از آنجا که همه همسایگان عراق و مجامع بین‌المللی مخالف این اقدام هستند بعید به نظر می رسد این همه پرسی به نتیجه برسد و این حرکت عقیم خواهد ماند.

 29217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    1 7
    ظاهرا آقایان فلاحت پیشه و لاریجانی و مطهری با موضوع استقلال کردستان کنار آمده اند و چندان مشکلی ندارند. به همین راحتی و با تمام سرعت ممکن.
  • بی نام GB ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    8 1
    ﻳﻜﻲ اﺯ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺩﻳﻜﺘﺎﺗﻮﺭﻱ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ اﺳﺖ.
  • بی نام GB ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    1 6
    بنظر میرسداین پاپوش برای ایران دوخته شده.این همان داعش بزرگتری که غربیها میگفتند است؟بپایید غافلگیر نشویم.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    8 3
    نظر شما تاثیری در روند مردم کردستان ندارد بهتر است خیلی با سیاست رفتار کنیم تا پشیمانی برای ایران ببار نیاید به قول آقای مطهری به ترک ها نمی توان اعتماد کرد.