ایرنا به نقل از آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد نوشت: جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 میلادی با هفت پله صعود از نظر شاخص رقابت پذیری به رتبه شصت و نهم میان 137 کشور جهان دست یافته است.

معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص رقابت پذیری در سال 18- 2017 میلادی را ترجمه و منتشر کرده است.

بررسی این گزارش نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در زیرشاخص الزام های اساسی، به سبب برخورداری از محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و زیرساخت‌های مناسب رتبه پنجاه و پنجم جهانی را به خود اختصاص داد و نسبت به پارسال 6 پله صعود کرد.

همچنین کشورمان در زیرشاخص‌های تقویت کارایی و عوامل نوآوری و بلوغ به ترتیب جایگاه های هشتاد و سوم و هشتاد و یکم را احراز کرد و نسبت به پارسال به ترتیب 6 و 20 رتبه ارتقا یافت.

زیرشاخص الزام های اساسی شامل چهار رکن نهادها، زیرساخت‌ها، محیط اقتصاد‌کلان و بهداشت و آموزش ابتدایی است که ایران در رکن محیط اقتصاد کلان، بهترین رتبه یعنی چهل و چهارم و در رکن نهادها بدترین جایگاه یعنی هشتاد و پنجم را کسب کرد.

مرحله دوم توسعه (تقویت کارایی) نیز از نظر ارکان رقابت، شامل آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی، کارایی بازار کالا، کارایی بازار نیروی کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فناورانه و اندازه بازار است.

بهترین رتبه ایران در این مرحله از توسعه مربوط به اندازه بازار است که رتبه نوزدهم را میان 137 کشور جهان به خود اختصاص داد.
بدترین رتبه به کارایی بازار نیروی کار اختصاص داشت.

زیرشاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل 2رکن بلوغ و مهارت‌های کسب‌و‌کار و نوآوری است که ایران به ترتیب رتبه‌های نود و هفتم و شصت و ششم را کسب کرد و نسبت به پارسال به ترتیب 12 و 23 پله ارتقا یافت.

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =